2013-10-05, 17:19
Medlem
Var det sämre, bättre? Skulle tex Sverige 1994/1958 vinna över Sverige idag de tog ju bron men jag menar man kunde inte alla trixen osv hade inte fotbollen utvecklas helt var det enklare för de som var bra? ibland kan jag tex tänka typ om bollen var annorlunda osv och att man ville jämnföra att själv spela fotboll för kanske 15 år sedan och känna, känns konstigt just nu känns det som som om VM 2006 är gammalt och att man då inte visste allt osv. Hade de bästa spelarna för 10+ år sedan lyckats idag?

Man spelade mer simpelt och basic typ mindre dribblingar mer inlägg osv?
Senast redigerad av Ufc123 2013-10-05 kl. 17:26.
Citera
2013-10-05, 17:23
Medlem
Jag själv tycker fotboll var nästan roligare förr i tiden utan alla pengar jämnare lag osv. men detta är min undring.

Hade Brasilien 1994 vunnit över Brasilien idag? Eller är det bara en myt att ett bättre landslag förr i tiden hade vunnit över det idag, Men fotbollen utvecklas ju hela tiden men skulle de kanske rulla ut dom ändå?
Senast redigerad av Ufc123 2013-10-05 kl. 17:29.
Citera
2013-10-05, 17:44
Medlem
bax88s avatar
DEt skulle nog bli en hyffsat jämn match mellan 94-laget och dagens lag, men mot 58-laget skulle det bli tvåsiffrigt.

De skiljer sig så sjukt mycket i träningsmängd varje vecka mellan dagens och 58-laget. Dom är starkare, snabbare och mer teknisk idag.
Citera
2013-10-05, 17:54
Medlem
BarryHeros avatar
Det finns ju fotbollsspelare fran 1994 som fortfarande ar aktiva idag. Om de holl pa den tiden och fortfarande haller idag maste ju det betyda att det inte ar sa stor skillnad.

Tank t ex Ryan Giggs som var 21 ar 1994 och var ordinarie i Manchester United - ett av datidens basta lag. Nu fyller han snart 40 och har inga problem att hanga med i tempot. Om Ryan Giggs kan sa hade nog aven Sveriges 94-trupp kunnat.
Citera
2013-10-05, 18:11
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Jag själv tycker fotboll var nästan roligare förr i tiden utan alla pengar jämnare lag osv. men detta är min undring.

Hade Brasilien 1994 vunnit över Brasilien idag? Eller är det bara en myt att ett bättre landslag förr i tiden hade vunnit över det idag, Men fotbollen utvecklas ju hela tiden men skulle de kanske rulla ut dom ändå?

Ingen större skillnad på idag och för säg 15-20 år sen...Däremot 50-60-talet och bakåt definitivt.

Maradona hade nog hängt med nästan lika bra idag tex. Men inte Pelé.
Senast redigerad av Steff83 2013-10-05 kl. 18:13.
Citera
2013-10-05, 18:19
Medlem
mishimas avatar
Jag tror faktiskt att 94:a-laget är chanslösa mot dagens svenska landslag. Fotbollsspelet har utvecklats väldigt mycket de senaste 20 åren. Det går mycket snabbare, spelarna är bättre tränade, konkurrensen är tuffare, mycket fler professionella spelare och det spelas mer matcher. 1994 var inte alla Allsvenska spelare ens professionella utan flera hade jobb vid sidan av. Det finns mycket bättre resurser idag för träning och utveckling än vad det fanns då. Vågar närmare påstå att det inte finns någon 20-årsperiod i modern tid då spelet har utvecklats mer. Pengarna har fått väldigt stor betydelse för att kvalitén har blivit bättre.

Vi kan jämföra med andra sporter. Det är inte många sporter där resultaten från tidigt 90-tal är bättre än idag. Det finns några exempel men det är ofta gamla dopningsresultat. Varför skulle inte fotbollen ha utvecklats om andra sporter har gjort det?

Jag tror spelarnas fysiologi är mycket bättre än vad de var för 20 år sedan. Det finns ett fenomen som kallas The Big Bang of Body Types (googla om ni vill veta mer) om hur idrottskropparna har förändrats de senaste decennierna. Jag vet inte om det finns studier på just fotbollsspelare, men i basket och amerikansk fotboll har man kunnat se att kropparna har blivit större och mer anpassade för spelet. Jag är rätt säker på att det går att översätta till fotbollen.
Senast redigerad av mishima 2013-10-05 kl. 18:35.
Citera
2013-10-05, 18:25
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tror faktiskt att 94:a-laget är chanslösa mot dagens svenska landslag. Fotbollsspelet har utvecklats väldigt mycket de senaste 20 åren. Det går mycket snabbare, spelarna är bättre tränade, konkurrensen är tuffare, mycket fler professionella spelare och det spelas mer matcher. 1994 var inte alla Allsvenska spelare ens professionella utan flera hade jobb vid sidan av. Det finns mycket bättre resurser idag för träning och utveckling än vad det fanns då. Vågar närmare påstå att det inte finns någon 20-årsperiod i modern tid då spelet har utvecklats mer.

I iaf svensk fotboll är det definitivt skillnad då vi var så sena med att professionalisera elitfotbollen. Idag kan alla vara proffs i Sverige i Allsvenskan och Superettan om man vill. Detta har såklart spillt ner neråt i divisionerna med en mer "proffsig" organisation och inställning.
Citera
2013-10-05, 23:17
Medlem
anteri17s avatar
Det räcker ju faktiskt att titta på VM-94-krönikan för att se att spelet har utvecklats mycket. Vissa spelare håller såklart en sjukt hög klass, men generellt skulle det nog rinna iväg en del mot dagens toppnationer.
Citera
2013-10-06, 08:20
Medlem
kostymnisses avatar
Man glömmer lätt att 94 faktiskt är 20år sedan (eller så är det bara för att förneka ens egen väg mot ålderdom?) men enklare kan man inte säga att det var förr ändå ty även om motståndarna etc hade lägre tempo etc var det ju lika för alla.

Det är för att tiden och utvecklingen går så fort man inte kan jämföra olika tidsepokers spelare med varandra. Det är ju helt enkelt så att Zlatan är avsevärt bättre än Gunnar Nordahl men de båda var gigantiska på sin tid så att säga.

Rent spelmässigt är det givetvis mycket bättre nu men en hel del annat var bättre förr inom fotbollen, framförallt var ju blåvitt ett topplag i europa för 20år sen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in