2013-10-05, 17:04
Medlem
Hej, pga av minnesbrist tog jag bort mitt iphoto bibliotek nyligen. Tänkte dock inte på att mina skrivbordsunderbilder var kopplade till iphoto. Så nu tänkte jag gå igenom alla mina bilder som ligger på en hårddisk. Här uppstår problemet.

I iphotos master mapp ligger alla filer (vad jag tror) grupperade efter när de importerades till iphoto. Vilket i mitt fall betyder flera olika årsmappar och sen undermappar i varje. Jag vill nu flytta bilderna som ligger utspritt till en och samma mapp. Hur gör jag det enklast?

Jag tänkte först använda automator men har aldrig satt mig in i det, tror också att det är ganska enkelt att skriva något i python men vet inte hur jag ska börja där heller så vore väldigt tacksam om ngn kan ta sig tid att förklara för mig hur jag löser detta. Tackar!
Citera
2013-10-07, 13:36
Medlem
towbs avatar
Lite sent ute kanske. Automator har jag ingen koll på. Duger terminalen?

Du får anpassa lite själv. Första biten ska ha sökvägen till master, jag tror det går bra att dra mappen master in i terminalfönstret så får du sökvägen direkt, andra biten är dit du vill flytta bilderna. Glöm inte ändra filtyp om det inte är jpeg det handlar om.

Terminal:
Kod:
mkdir ~/Desktop/alla_bilder

find ~/Pictures/iPhoto/master/ -name "*.jpeg" -exec mv {} ~/Desktop/alla_bilder/ \;
Citera
2013-10-08, 13:22
Medlem
towbs avatar
Eftersom trådar lever i all evighet på flashback och risken finns att någon googlar upp den här om fem år så gör jag en liten update.

Med ovannämnda kodsnutt kommer filer med samma namn att skrivas över. Säg att du har flera filer, 2010/midsommar.jpeg, 2011/midsommar.jpeg, 2012/midsommar.jpeg och 2013/midsommar.jpeg som alla ska flyttas till en och samma mapp, då kommer mv att först flytta bilden från 2010, sen kommer den att flytta den från 2011 och skriva över den från 2010 osv.

Jag tror inte det här är ett problem för iPhoto, Apterture eller Lightroom där bilderna sorteras efter datum och tid men i andra fall så är snabblösningen, utan att skriva ett större script, att lägga till -i efter mv. mv -i kommer att fråga varje gång det redan finns en fil med samma namn om du vill skriva över den.

Kod:
find ~/Pictures/iPhoto/master/ -name "*.jpeg" -exec mv -i {} ~/Desktop/alla_bilder/ \;
Citera
2013-10-09, 11:42
Medlem
Tack så mycket, funkade perfekt
Citera
2013-10-09, 19:18
Medlem
För att följa upp detta. När jag körde denna kod insåg jag att jag hade väldigt många filer med samma namn. Finns det ett sätt att:
1. Säga be terminal att aldrig skriva över en fil då man har lagt till flaggan -i
2. För alla bilder som är kvar med dubblettnamn, hur lägger jag enklast till ett suffix på dessa? Ev kan det finnas mer än dubletter så det räcker inte att lägga till en etta på alla

tack på förhand
Citera
2013-10-09, 20:10
Medlem
Vill du flytta ut alla bilder eller bara vissa specifika?
Citera
2013-10-10, 03:31
Medlem
Jag vill flytta ut alla bilder
Citera
2013-10-10, 07:51
Medlem
towbs avatar
Byt -i mot -n så varken frågar den eller skriver över. Du kan inte lägga till ett suffix med mv på OS X men det går att få numrerat suffix på vissa linux-varianter med --backup=t

Ska klura lite under dagen
Citera
2013-10-10, 16:28
Medlem
Är det inte enklare att bara exportera alla bilderna från iPhoto för att sedan slänga biblioteket?
Citera
2013-10-10, 17:13
Medlem
joo det hade varit enklare men sen jag först tog bort dem så har jag fyllt upp platsen så kan inte lägga in alla bilder. Skulle väl ev kunna ta det i portioner men det känns tråkigt och jobbigt
Citera
2013-10-10, 21:54
Medlem
towbs avatar
Nu har jag klurat klart!

Jag skrev ett script som förhoppningsvis ska lösa dina problem. Det är skrivet i PHP vilket man kanske inte förknippar med att köra i terminalen, men va fan, förhoppningsvis ska det fungera. Om inte så är det för att jag suger men det kan vi ta då!

Ladda ner scriptet från http://cl.ly/code/0X1e2Y451115 och öppna upp terminalen:
Citat:
chmod +x ~/Downloads/rmovef.php
php ~/Downloads/rmovef.php

Det kommer att fråga om source, så sökvägen till master i ditt fall, och target, var du nu vill ha grejerna. Filer med samma namn får en extra siffra på slutet _1, _2, _3 osv.

Det tar visserligen med sig ALLT i sin väg förutom mapparna i sig då. Kan fixa om det behövs.
Citera
2013-10-11, 01:51
Medlem
Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här