2005-07-03, 17:52
Medlem
Trentors avatar
Jag r lite intresserad av s kallad organiserad borttslighet. Finns det ngon som har ngon info om dessa kriminella grupper? Vilka det r (r det bara juggar och araber eller finns det svenska knegare med i sna grupper, vad de sysslar med (hotar de restauragchefer?), och hur en typisk dag ser ut fr en medlem i en sn grupp.

Typ. Skulle vara kul att veta lite mer, r det som i en Beck-film?
Citera
2005-07-03, 17:54
Medlem
Hej, jag r inte alls ngon expert p mnet, men r inte det stora med organiserad brottslighet just nu att det kommer frn st, det vill sga baltstaterna och ryssland, typ?
Citera
2005-07-03, 18:09
Medlem
Capones avatar
Organiserad brottslighet? Det r en myt...

Citera
2005-07-03, 20:00
Medlem
Trentors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Organiserad brottslighet? Det r en myt...

Jag frstr inte det roliga? r jag dum nog att inte fatta pongen eller r det ett intern-skmt som endast du frstr? Frresten kan vl du och Capone sitta p lite matnyttig info?
Citera
2005-07-03, 20:09
Medlem
Om du vill veta mer om organiserad brottslighet s finns det ngra roliga bcker som du br lsa ex Gangland today by James Morton och Gangland Britain by Tony Thompson. dom finns skert att kpa p www.bokus.se
Citera
2005-07-03, 20:11
Medlem
Trentors avatar
Okej, tack fr boktipsen, men jag vill mer ha reda p organiserad brottslighet i Sverige och i nutid.
Citera
2005-07-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
Jag frstr inte det roliga? r jag dum nog att inte fatta pongen eller r det ett intern-skmt som endast du frstr? Frresten kan vl du och Capone sitta p lite matnyttig info?

d r vi tv, fr att jag fattade inte heller skmtet
Citera
2005-07-03, 20:26
Medlem
Nemesis1s avatar
Skmtet har skert med hans anvndarnamn att gra... =)
Citera
2005-07-03, 21:30
Medlem
rank81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balla baltazar
Hej, jag r inte alls ngon expert p mnet, men r inte det stora med organiserad brottslighet just nu att det kommer frn st, det vill sga baltstaterna och ryssland, typ?

Nej. Det rcker vl med att lsa ordet organiserad fr att frst vad det betyder? Det r allts brott beggna av en/ett organisation/liga/gng/klubb. Om "Baltazarligan" skulle f fr sig att frse exempelvis en hel stad med knark s sysslar dom med organiserad brottslighet. Det r dessutom mer strukturerat n om Kalle Kula och en kompis skulle brja beg brott. Det finns skerligen fler kriterier som mste vara uppfyllda fr att ngot ska rknas som organiserad brottslighet. Men det mste allts rra sig om en gruppering, en ensam person sysslar inte med organiserad brottslighet! Dessutom s mste det vl rra sig om ngon form av ekonimisk vinning fr att klassas som organiserad brottslighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trentor

Det Capone menar r att de som sysslar med organiserad brottslighet oftast frnekar att det skulle syssla med ngon kriminell verksamhet verhuvudtaget, drav "finns det ingen" organiserad brottslighet.

Det finns ett ftal "grupperingar" i Sverige som polisen hvdar frsrjer sig p organiserad brottslighet, i alla fall i ngon strre skala. Dessa grupperingar bestr av olika individer som oftast har ngot gemensamt, det behver ndvndigtvis inte vara etniskt ursprung, ven om det finns ngon eller ngra grupperingar som r uppbygda just av mn frn samma lnder.

De sysslar i huvudsak med drog-, prostitution- och spelhandel, men ven beskyddarverksamhet och liknande frekommer. En typisk dag fr en person som tillhr ngon av dessa grupperingar ser vl ut som fr vem som helst, dvs dom jobbar eller r arbetslsa. Enda skillnanden r vl att dessa herrar gr lite affrer med jmna mellanrum.

Polisen har sammanstllt fakta om den organiserade brottsligheten i Sverige. Gr skert att hitta p deras hemsida eller via Google.
Citera
2005-07-03, 23:13
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Skmtet har skert med hans anvndarnamn att gra... =)

Bingo
Citera
2005-07-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Bingo

Frsk inte nu.
Vi vet alla att det r Jerzy Sarnecki som reggat en anvndare p FB
Citera
2005-07-04, 14:03
Medlem