Citat:
Ursprungligen postat av balla baltazar
Hej, jag är inte alls någon expert på ämnet, men är inte det stora med organiserad brottslighet just nu att det kommer från öst, det vill säga baltstaterna och ryssland, typ?
Nej. Det räcker väl med att läsa ordet
organiserad för att förstå vad det betyder? Det är alltså brott begågna av en/ett organisation/liga/gäng/klubb. Om "Baltazarligan" skulle få för sig att förse exempelvis en hel stad med knark så sysslar dom med organiserad brottslighet. Det är dessutom mer strukturerat än om Kalle Kula och en kompis skulle börja begå brott. Det finns säkerligen fler kriterier som måste vara uppfyllda för att något ska räknas som organiserad brottslighet. Men det måste alltså röra sig om en gruppering, en ensam person sysslar inte med organiserad brottslighet! Dessutom så måste det väl röra sig om någon form av ekonimisk vinning för att klassas som organiserad brottslighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
Jag förstår inte det roliga? Är jag dum nog att inte fatta poängen eller är det ett intern-skämt som endast du förstår? Förresten kan väl du och Capone sitta på lite matnyttig info?
Det Capone menar är att de som sysslar med organiserad brottslighet oftast förnekar att det skulle syssla med någon kriminell verksamhet överhuvudtaget, därav "finns det ingen" organiserad brottslighet.
Det finns ett fåtal "grupperingar" i Sverige som polisen hävdar försörjer sig på organiserad brottslighet, i alla fall i någon större skala. Dessa grupperingar består av olika individer som oftast har något gemensamt, det behöver nödvändigtvis inte vara etniskt ursprung, även om det finns någon eller några grupperingar som är uppbygda just av män från samma länder.
De sysslar i huvudsak med drog-, prostitution- och spelhandel, men även beskyddarverksamhet och liknande förekommer. En typisk dag för en person som tillhör någon av dessa grupperingar ser väl ut som för vem som helst, dvs dom jobbar eller är arbetslösa. Enda skillnanden är väl att dessa herrar gör lite affärer med jämna mellanrum.
Polisen har sammanställt fakta om den organiserade brottsligheten i Sverige. Går säkert att hitta på deras hemsida eller via Google.