Citat:
Ursprungligen postat av
Streetlights
Hej,
Jag har i nästan 20 år haft en bankkort av typen Meastro, de kostar mig i runda slängar 150kr om året. Kortet behöver bytas ut minst 1 gång om året, pga av att det är skärp. Det slits väldigt fort.
Kortet kan inte användas i offline länge, inte göra köp över nätet och du kan inte heller använda kortnumret vid köp. Du behöver därför ett felfritt kort för att kunna leva ett drägligt liv i detta kontant fria samhälle. Dessa kort är avsedda för barn.
Jag beslutade mig därför att ansöka om ett vanligt kontokort, alltså inget kreditkort utan ett vanligt kontokort som kan användas sålänge det finns pengar på kontot. Skulle chipet strulta så kan kassören knappa in manuelt och genomföra köpet. Jag kan dessutom göra köp över nätet.
Min bank valde att neka mig detta kort, för att jag har betalningsanmärkningar. Trots att jag inte har några nuvarande skulder. Jag har en fast anställning och en bra månadslön, jag har dessutom pengar sparade på mitt bankkonto.
Vad ska jag göra?
Egentligen kan du inte göra så mycket åt det, så länge du har betalnings anmärkningar.
Sveriges bankvärld är styrt av få aktörer som sätter sina egna spelregler!
Det du kan eventuellt göra. Är att du tar med dig en vän som talar väl om dig och som själv har pondus gentemot banken. Det är bankens välvilja ni får spela på!
De flesta banker agerar på ungefär samma sätt.
Men jag har hjälpt anställda hos mig med samma problem och min erfarenhet har visat sig att Swe och Seb. Är minst hjälpsamma!
Det finns andra möjligheter men de kan vara dels krångliga och dyra.
Så som skaffa sig ett chipkort på den "fria marknaden" men oftast kostar det ett par procent.
Men du har ju även möjlighet att öppna ett konto i något annat EU land. Dock är det öven där lite krångel med adress och dylikt. Men där kan man ändå få kredit på ganska kort tid på kortet!
De flesta länder utanför Sverige har renat allmänt ett bättre kund klimat än här hemma i gamla "skitdala"
Jag själv har sedan många år konton i Estland och den ända nackdelen kan vara att man har en fördröjning på insättningar från Sverige!
En sak jag reflekterat på att jämnfört med andra länder som jag fått pengar ifrån, så tar det längst tid från de insättningar som kommer från Sverige