2013-10-04, 13:11
Medlem
Två citat som jag uppfunnit:

Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara"

Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas!

Och:

Gud är i grunden god men religion utmålar gud som ond!

Kom med era argument för citatet så kommer jag med mina sedan.

Om ni är emot citatet så svarar jag inte. Utan jag är endast intresserad varför ni är för citatet.
Senast redigerad av Politikgrabben 2013-10-04 kl. 13:14.
Citera
2013-10-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politikgrabben

Vad menar du med "att lyckas", och vad menar du med att det inte ska få finnas krav?

Menar du att en livsstil inte ska förbjudas (detta är jag med på) eller menar du att man ska garanteras att lyckas oavsett livsstil (detta är jag inte med på)?

Citat:
Detta är jag emot av flera anledningar.
Citera
2013-10-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vad menar du med "att lyckas", och vad menar du med att det inte ska få finnas krav?

Menar du att en livsstil inte ska förbjudas (detta är jag med på) eller menar du att man ska garanteras att lyckas oavsett livsstil (detta är jag inte med på)?

Detta är jag emot av flera anledningar.

Det första - att en livsstil inte ska förbjudas.

Vad man menar med att lyckas är helt individuellt.
Citera
2013-10-04, 13:51
Medlem
Citat:
Det första - att en livsstil inte ska förbjudas.

Vad man menar med att lyckas är helt individuellt.
Alright! Då är jag absolut med på det, och även den andra meningen om att vad innebörden av att lyckas är. Det går ju trots allt hand i hand.

Människor strävar ju som bekant efter olika saker i livet. Vi har olika mål i livet och vår mening med livet är skiljer sig från varandra. Ingen livsstil kan sägas vara rätt eller fel. Det blir fullkomligt orimligt att man ska förbjuda en livsstil. Den som tror sig stå över människans fria val är ett hot mot det som utgör mänskligheten självt (och även gud, om man tror på gud och att gud har givit människan en fri vilja).

Att det finns människor som har olika mål med livet är också gynnsamt, eftersom det rör alla områden. Det är som ett träd som grenar ut sig inom alla områden möjliga. Vår utveckling inom alla områden förbättras och förfinas. Inom varje område kan det också finnas olika lösningar för problem, vilket resulterar i att vi har större chans att upptäcka den allra bästa metoden.

Skulle en enda livsstil tillåtas så skulle det inte bara vara ett hot människans fria val och en av de saker som definierar själva mänskligheten som fenomen, men också vara ett hot mot mänsklighetens utveckling.

Tycka vad man vill om Apple, men jag älskar budskapet i den här korta reklamen. Det ligger helt i linje med vad jag menar om människans utveckling, grenar och olika lösningar:
http://www.youtube.com/watch?v=SswMzUWOiJg
Senast redigerad av Daudodidi 2013-10-04 kl. 13:56.
Citera
2013-10-04, 13:54
Medlem
Spurrs avatar
Citat:

Inte så bra sagt. Nog för att det är bra om man kan vara den man är, och till stor del så ska man ju vara just det, men för att kunna existera i samhället idag så måste man kunna kompromissa. Missförstå mig inte, OM det gick att bara leva utan att bry sig så skulle jag, men nu går det inte. Man kan vara den man är, men man kan inte räkna med att lyckas i allting då.
Men som tanke/idé är det bra.

Citat:

Nu finns det ju ingen religion utan gud, så jag förstår inte tanken riktigt. Religion (och heliga skrifter) speglar ju gods ord, så finner man dessa onda så är gud ond. Jag skulle finna gud ond, om jag trodde på sagorna.

Citat:
Om ni är emot citatet så svarar jag inte. Utan jag är endast intresserad varför ni är för citatet.

Valde att strunta i det. Kan man inte leva med negativ kritik så kan man strunta i att be om folks åsikter.
Citera
2013-10-04, 15:50
Du måste nog definiera "god" I Gud är god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in