2013-10-01, 07:03
Medlem
Att konstruera och saker skapar nya verkligheter med ord verkar idag vara farligt.
Orden verkar ha fastnat i som matematiken i sina tankebanor av konservatism.

Visst föds nya meningar och ord, och regler i matematiken med.
Men det känns lite som att det tar emot att skapa nya ord.
Det är inte lika konstigt att se ufon flyga över en monitor som att se feltolkade översättningar av ord.

Är vi rädda för eller rädda om ord?
Varför är vi mindre rädda för bilder? (om jag tolkar min egen fråga)

Återigen kom denna edit,
Textläste orden och såg att jag glömt ett 'är', innan och i en meningsyttring.
Senast redigerad av peertop 2013-10-01 kl. 07:16.
Citera
2013-10-01, 12:29
Medlem
direwolfs avatar
Därför att det blir mycket svårare att förstå något som kanske är väldigt enkelt annars, vilket gör det jobbigare att läsa samt tar mera tid. I min mening har inte bilder samma problem.

Här är ett kort klipp som summerar mina tankar ganska bra ang. detta:

https://www.youtube.com/watch?v=dNlkHtMgcPQ
Citera
2013-10-01, 12:31
Medlem
NovaOculuss avatar
Intressant frågeställning, frågade nyss mig själv, hur redo är jag att lära mig nya ord? Skulle jag minnas ordet om jag slog upp det? Skulle det vara nyttig kunskap?
Citera
2013-10-01, 23:43
Medlem
Jag får ångest av nya ord
Citera
2013-10-02, 00:03
Medlem
Jag är rädd ifall det nya ordets betydelse inte är glasklart, det kan få flera olyckliga följder bla missförstånd och missinformation.
Citera
2013-10-02, 05:55
Medlem
Jag skulle nog säga att vi inte är rädda för ord, snarare så att människan tar fördel av att skapa nya ord eller ord som låter hemska som terrorist, bomb, krig, diktator, och vi människor uppfattar "hemska ord" och drar då en slutsats jäntemot hur det grundas till ton.

att se en bild skapar dig en egen bild utav vad någonting är, och på så sätt så kan du tolka det och skapa en egen uppfattning.
Citera
2013-10-02, 13:10
Medlem
72mms avatar
Jag är mer orolig för ord vars mening får otäcka glidningar i betydelse. Att man konsekvent, och med en agenda använder fel ord.

Nya ord är ett tecken på nya tankar, och det är väl i grunden positivt. Det vore värre om det var tvärt om, att vår gemensamma vokabulär blev mindre. Orwells 1984 ger mig fortfarande rysningar: "doubleplusgood"
Citera
2013-10-03, 01:10
Medlem
Cincinnatis avatar
Nej, det tror jag inte. Vi skapar de ord vi behöver helt enkelt. Kommer det något nytt fenomen vi inte kan beskriva med de ord vi har skapar vi ett nytt om det finns ett behov för det. Det följer samma princip som när vi väljer att skita i att skapa och lära oss helt nya ännu ej existerande språk med en helt ny ordförteckning - det är helt enkelt onödigt och slöseri med tid eftersom vi redan har verktyg för att beskriva vår verklighet i de existerande språken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in