Citat:
Ursprungligen postat av
norden22
Okey tack, så bokstaven är bara förkortning av utgivaren, och alla dessa certifikat är då med hävstång per intradag? Ja förstås utom dessa jag sett som inte har någon hävstång.
Exemplet jag visade var visst bear men jag tror nog att guldpriset börjar bottna och skall upp snart, är det då dumt att köpa ett certifikat Bull Guld på ett par månaders sikt om nu guldpriset har en stigande trend? Eller skall dessa certifikat med hävstång handlas på kortare sikt?
Ja, bokstaven är en endast en förkortning för emittenten och både certifikat och ETF:er handlas med daglig hävstång.
Jag får inte riktigt svara på om jag tycker det är dumt eller inte eftersom det kan ses som investeringsråd. Trendar guldet uppåt under perioden utan någon stor volatilitet så kan det vara fördelaktigt med ett BULL cert. Går det mycket upp och ner så kan värdet dock urholkas på grund av den dagliga hävstången (givetvis kan det fortfarande gå upp men kanske inte med lika mycket som du förväntat dig).
Det finns även andra hävstångsinstrument som inte har daglig hävstång, exempelvis Mini Futures. Läs gärna mer om de olika instrumenten på
NGM:s hemsida.
Alla hävstångsinstrument rekommenderar jag givetvis att du läser på noggrant om innan ett eventuellt köp.
/Daniel, Avanza Bank