2013-10-01, 00:07
Medlem
Tänkte prova handla med Certifikat & ETF men kan någon förklara vad "C" står för sist i kortnamnet BEAR GULD X3 "C" ? är dessa certifikat också tidsbundna liknande optioner? därför en bokstav för utgångsmånad.
Citera
2013-10-01, 00:36
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norden22
Tänkte prova handla med Certifikat & ETF men kan någon förklara vad "C" står för sist i kortnamnet BEAR GULD X3 "C" ? är dessa certifikat också tidsbundna liknande optioner? därför en bokstav för utgångsmånad.
Hej!

De certifikat du talar om är så kallade Open End-certifikat. De är inte tidsbundna utan löper på tills vidare. Bokstaven sist i kortnamnet är en förkortning för emittenten (utgivaren av certifikatet). I ditt exempel är det Commerzbank. Andra nämnvärda är R för RBS, N för Nordea, BNP för BNP Paribas, OC för Öhman Capitals och SG för Société Générale.

Det viktiga är även att tänka på att den hävstång som du ser i kortnamnet endast gäller intradag. Detta innebär att du inte kan hålla instrumentet över en lång period och lita på att instrumentet då följt underliggande x hävstång. Köper du exempelvis BEAR GULD X3 på 100 kr och guldet går upp med 10% under en dag så tappar ditt certifikat 30% i värde till 70 kr. Om guldet nästa dag går ner 9% så är guldet tillbaka på +/-0 men ditt certifikat har då endast gått upp med 27% vilket ger en uppgång till 88,9 kr. Du är alltså fortfarande back ca 11%. Givetvis är detta ett extremfall men det visar ändå på vikten av att förstå innebörden av daglig hävstång.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-10-01, 09:04
Medlem
Okey tack, så bokstaven är bara förkortning av utgivaren, och alla dessa certifikat är då med hävstång per intradag? Ja förstås utom dessa jag sett som inte har någon hävstång.
Exemplet jag visade var visst bear men jag tror nog att guldpriset börjar bottna och skall upp snart, är det då dumt att köpa ett certifikat Bull Guld på ett par månaders sikt om nu guldpriset har en stigande trend? Eller skall dessa certifikat med hävstång handlas på kortare sikt?
Citera
2013-10-01, 09:20
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norden22
Okey tack, så bokstaven är bara förkortning av utgivaren, och alla dessa certifikat är då med hävstång per intradag? Ja förstås utom dessa jag sett som inte har någon hävstång.
Exemplet jag visade var visst bear men jag tror nog att guldpriset börjar bottna och skall upp snart, är det då dumt att köpa ett certifikat Bull Guld på ett par månaders sikt om nu guldpriset har en stigande trend? Eller skall dessa certifikat med hävstång handlas på kortare sikt?
Ja, bokstaven är en endast en förkortning för emittenten och både certifikat och ETF:er handlas med daglig hävstång.

Jag får inte riktigt svara på om jag tycker det är dumt eller inte eftersom det kan ses som investeringsråd. Trendar guldet uppåt under perioden utan någon stor volatilitet så kan det vara fördelaktigt med ett BULL cert. Går det mycket upp och ner så kan värdet dock urholkas på grund av den dagliga hävstången (givetvis kan det fortfarande gå upp men kanske inte med lika mycket som du förväntat dig).

Det finns även andra hävstångsinstrument som inte har daglig hävstång, exempelvis Mini Futures. Läs gärna mer om de olika instrumenten på NGM:s hemsida.

Alla hävstångsinstrument rekommenderar jag givetvis att du läser på noggrant om innan ett eventuellt köp.

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-10-01 kl. 09:22.
Citera
2013-10-01, 09:33
Medlem
Vad bra då skall jag även läsa om Mini Futures.
Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in