• 1
  • 2
2013-10-03, 23:52
Medlem
Ålens avatar
Enligt mig har alla varelser rätt att leva ett bra liv innan de dör och blir mat eller jord. Men varför anses det som en bagatell att en spindel krossas bara för att eller att en groda trampas ner för att det är 'kul' utan att ens bli mat?
Hur tänker människan?

Människan tänker på följande viss enligt mig: Hon sätter moraliskt värde på det hon kan identifiera sig med. Att en spindel har mindre moraliskt värde än låt säga en fluffig söt kattunge är kanske inte så konstigt därav. I fallet spindel versus kattunge tycker jag det inte är något större moraliskt problem heller. Jag kan moraliskt, menar jag, stödja mig på att spindlar har inte lika välutvecklade känslor som en katt har. Katten är mer som oss än en spindel med de egenskaper det innebär.

Men låt oss säga att det stod mellan en katt eller gris. Här blir det genast betydligt svårare vill jag mena. De flesta i vårt land äter griskött och ser inget konstigt i detta. Inte heller är det något konstigt tycker de flesta med den enorma köttindustri som finns kring griskött. I vart fall tycks ju väldigt många av acceptera eller blunda för denna slaktindustri där de facto väldigt många grisar far ytterst illa, vilket nog varje vuxen människa fattar att så är fallet. Skulle de flesta av oss kunna tänka sig något liknande med katter? Nej, skulle inte tro det. Vad bygger vi denna moral på om inte rena fördomar gentemot grisar? Grisar dödar vi, inte sällan under horribla omständigheter, och katter gullar vi med. Men grisar har väl liknande känsloapparat som katter, eller rent av än mer välutvecklad?

Var beror dessa fördomar gentemot grisar på som matvaror som vi inte tillskriver katter? Jag tror det är mycket enkelt. Vi vill inte se grisarna på samma moraliska nivå som katter därför vi tjänar på det. Vi tjänar på att ha grisar som kött, därför vill vi inte se på dem med samma ögon som vi har på katterna. Samma sak som när vi sätter olika värde på människor. Det finns själviska syften att tjäna på här också. Jag menar, att vi exempelvis tillstår att en arbetare inom tygindustrin Bangadesh ska ha 300 kr i månaden för tolv timmars arbete om fagen, men samtidigt aldrig kunna låta vår syrra jobba för samma skitlön och under samma omständigheter.

Jag anser att moral grundar sig i våra känslor och våra känslor bygger mer eller mindre på fördomar som tjänar mer eller mindre själviska syften. Givetvis går det att försöka arbeta sig bort ifrån detta, dessvärre aldrig helt.
Senast redigerad av Ålen 2013-10-03 kl. 23:55.
Citera
2013-10-04, 00:45
Medlem
Ilimitados avatar
Enligt FN:s djurkonvention är alla djur lika värda.
Citera
2013-10-04, 10:22
Det beror på hur snälla och söta de är samt vilket värde de har för ägaren.
Citera
2013-10-04, 10:37
Medlem
Människan är olika.

Vi väljer inte ur det.
En lus kan bli mer värt än en ko, eller älg... beroende på hur vi väljer att se på saker.

valet är inte det ena eller andra,
inte deterministisk... för vi kan göra oändligt med val för vart objek samtidigt förneka och ljuga blir ett val det med i sin antikoplexitet.
Citera
2013-10-04, 10:54
Medlem
För du vet väl om att du kan krama om dig själv med två eller tre eller miljarder samtidigt?
Famnen har sin begränsning i endast volym, ej i värde.

värde har ingen fysisk volym... och inte heller har atomer det.
Citera
2013-10-04, 10:56
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasken
Människan är olika.

Vi väljer inte ur det.
En lus kan bli mer värt än en ko, eller älg... beroende på hur vi väljer att se på saker.

valet är inte det ena eller andra,
inte deterministisk... för vi kan göra oändligt med val för vart objek samtidigt förneka och ljuga blir ett val det med i sin antikoplexitet.

Hur förklarar du att de flesta skulle värdera en lus väldigt lite då jämfört med en älg? Valet tycks ju vara just det ena eller andra.
Citera
2013-10-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hur förklarar du att de flesta skulle värdera en lus väldigt lite då jämfört med en älg? Valet tycks ju vara just det ena eller andra.

För att en lusstek tar oändligt mer tid att fåga in..... och skulle kosta en miljard att äta,
mot älg...

Valet är exklusiv.
Ibland är pung mer värt än annat.
Citera
2013-10-04, 11:07
Medlem
En lus blir lite mat
Det blir svårt att övertyga att tallriken din har en lus i sig.

Fast vem fan vet. Lura andra går ju, även med sanning.

Soppa med en lus 1 tusen kronor/ portion
Citera
2013-10-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen

Håller med dig.
Men vi har en grundläggande instinkt för värde.
och värdet ligger i överlevnad.

blir lusen viktig för vår förståelse för överlevnad,
så, värderar vi den annorlunda.. och lusen blir portionsförbjudet.

O andra sidan, så skulle de som inte bryr sig om att överleva gott, sälja lussoppan.

DVS vi äter naturen och tanken.
Sen tar vi konsekvens, om det blir konsekvens.
Andra som jag och du vet inte konsekvens.

Ja i slutet handlar det om balanstänkande i indriven med miljön,
lev på din egen förädlade avföring.
Senast redigerad av grasken 2013-10-04 kl. 11:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in