2006-02-21, 10:22
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniteder
Är det inte den färdiga produkten som är det viktiga? Vad är egentligen oddsen för att samma person ska vara både bäst på att skriva låtar OCH att framföra låtar? Är nog oftast bäst att den som sjunger inte har skrivit låtarna själv.

oddsen? vilken värld lever du i? hur stora är oddsen att en person skriver en hitlåt över huvud taget?

varför skulle det vara bäst menar du? precis som Relyt är jag övertygad om att om en person har skrivit låten själv så blir det mer känsla i framförandet.
Citera
2006-02-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Nej

däremot kom han med ideerna till If I can dream

spela roll om man inte skrev själv låtskrivarna kanske inte kan sjunga men skriva låtar

Vem skrev "Are you lonesome tonight" då?
Citera
2006-02-22, 15:31
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
"In the Ghetto" är den mest samhällspolitiska låt Elvis lirat in iallafall.

Antagligen sant. Däremot har jag hört (läst) någonstans att Elvis tvekade inför att spela in den just därför att han ansåg den "för politisk". Elvis skydde således med säkerhet låtar som av någon kunde uppfattas som för politiskt utmanande, antagligen för att stöta sig med så få som möjligt.
Citera
2006-02-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
oddsen? vilken värld lever du i? hur stora är oddsen att en person skriver en hitlåt över huvud taget?

varför skulle det vara bäst menar du? precis som Relyt är jag övertygad om att om en person har skrivit låten själv så blir det mer känsla i framförandet.

Har ingen som helst betydelse hur bra du är eller hur känsligt framträdandet är. Skall du ha framgång måste du sälja rumppan eller buga och bocka; Frankie boy, you see.
Citera
2006-02-22, 17:28
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkklll
Har ingen som helst betydelse hur bra du är eller hur känsligt framträdandet är. Skall du ha framgång måste du sälja rumppan eller buga och bocka; Frankie boy, you see.

det där är skitsnack, natruligvis handlar mycket om hur du framför låten. men visst, motsatsen fungerar också, se bara på all jävla pop som florerar, noll känsla, men inte heller något som kommer kommas ihåg.
Citera
2006-02-22, 20:32
Medlem
Bruce Waynes avatar
För att återknyta till topic och vara ett litet eko av det som redan sagts; Elvis skrev inga låtar själv, eller texter - att han står med på ett fåtal låtar i hans tidiga karriär berodde antagligen på krav från skivbolaget, dom ville i slutet av 1960-talet t.ex. ha med Elvis som låtskrivare på låten "Suspicious minds" där han inte gjort ett dugg.

Det handlade om cred, men som låtskrivare ska Elvis ha noll cred. Han gjorde istället alla låtar till sina egna, arrangerade mycket av materialet - särskilt för livespelningarna i Las Vegas - och han var den störste artist som levt (enligt mig i alla fall...).

Men; han påverkade, som redan nämnts, innehållet i vissa texter som skrevs på beställning. När det gäller politiskt innehåll hörs detta mest på just "If I can dream", som Elvis var med och styrde åt ett visst håll baserat på läget i det amerikanska samhället med mordet på JFK några år tidigare, ett rådande Vietnamkrig och raskravaller. Titeln anspelar på Martin Luther Kings berömda tal "I have a dream".

"In the ghetto" är den andra låten med ett politiskt innehåll, eller åtminstone ett kritiskt samhällsperspektiv. Elvis var mer engagerad i andra människor än de flesta vet. Han var ibland en virrig sökare, hög på droger - men hans fattiga barndom gjorde att han skänkte bort mycket pengar till välgörenhet och liknande. Politiskt sett var han nog rätt högerriktad men han var även filantrop. Ibland.

Elvis, mannen myten legenden....
Citera
2007-08-16, 09:20
Medlem
Varför turnerade inte Elvis utomlands ?

Jag har läst att Elvis aldrig turnerade utanför USA (och Canada) trots att han hade mängder av fans världen över. Det måste vara tämligen unikt för en världsartist. Är det någon här som vet varför ?
Citera
2007-08-16, 09:29
Medlem
FNGs avatar
Enligt uppgift, och det här kan jag inte gå i god för till hundra procent, så ka det ha berott på att Översten ska ha varit en illegal invandrare. Hans visa hade gått ut och om han lämnade USA så skulle han inte komma tillbaks in igen. Och han skulle inte släppa iväg sin lilla protegé ensam ut i stora vida världen.
Citera
2007-08-16, 09:32
Medlem
Parkers avatar
Under senare delen av karriären var det, enligt en dokumentär jag såg för en tid sedan, Elvis drogberoende som satte stopp. Det fanns helt enkelt en rädsla för att torska i tullen med en massa medsläpade droger.
Citera
2007-08-16, 09:45
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Enligt uppgift, och det här kan jag inte gå i god för till hundra procent, så ka det ha berott på att Översten ska ha varit en illegal invandrare. Hans visa hade gått ut och om han lämnade USA så skulle han inte komma tillbaks in igen. Och han skulle inte släppa iväg sin lilla protegé ensam ut i stora vida världen.

Vart kom han ifrån från början då?
Citera
2007-08-16, 09:46
Medlem
Höll han någon konsert för militärer i Tyskland när han gjorde militärtjänst där?
Citera
2007-08-16, 10:01
Medlem
HiRess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Höll han någon konsert för militärer i Tyskland när han gjorde militärtjänst där?

Han gjorde väll 'lumpen' i tyskland men gissningsvis så var han väll ung då och hade inte hunnit bli stjärna, han jobbade ju som en hel del innan han blev musiker.

Gissar på första svaret i tråden, den är ju helt klart ballast! Det andra svaret förstår jag inte riktigt, de har ju aldrig hindrat någon annan stjärna och skulle farbror blå velat haffa honom för drogerna hade de nog gjort de utan problem, det var ju inget som hölls hemligt direkt.

Länge leve kungen eller vad man nu ska säga, kanske grattis på 70års dagen passar bättre, det råder ju lite skilda meningar om han verkligen är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in