2013-09-29, 23:03
Medlem
BatmanLigists avatar
Det är nämligen så att min pappa dog när jag var 20 och min yngsta syster var 15. Nu fyller hon 18 om en vecka och har skrivit på ett papper där hennes barnpension kommer på hennes konto och inte på vår mammas. Min mamma satt med henne då hon skrev på papperet och sa sedan "då måste du föra över pengarna varje månad på mitt konto eftersom de har börjat komma till dig".

Det lät lite konstigt enligt mig. Min syster har ju laglig rätt till pengarna och ska inte behöva föra över dem på min mammas konto varje månad för att hon säger det. Har ingen koll på det där, men låter det rimligt? Ska hon acceptera att hon "måste" föra över pengarna varje månad till mammas konto? Syrran frågade vad som skulle hända om hon vägrade och då svarade mamma lite skämtsamt "ja, då måste du betala för mat och sånt hemma, hehe" men hon sa det med en röst som betydde att hon var seriös.

Jag har ingen aning vad pengarna är avsedda till och vem pengarna är till för egentligen. Barnet som blir utan en förälder eller föräldern som blir ensamstående?
Citera
2013-09-29, 23:32
Medlem
Hur funkar barnpension - om den inte är kopplad till privat försäkring.

Samma för alla eller inkomstbaserad - hur mycket pengar rör sånt sig
om - är det samma svara specifikt- om inte inom vilka intervall

Har knappt vetat att sånt finns
Citera
2013-09-29, 23:39
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Hur funkar barnpension - om den inte är kopplad till privat försäkring.

Samma för alla eller inkomstbaserad - hur mycket pengar rör sånt sig
om - är det samma svara specifikt- om inte inom vilka intervall

Har knappt vetat att sånt finns

Jag fick reda på att det fanns i samband med den här händelsen så jag har ingen aning mer än det jag läst på Internet! Den är inkomstbaserad, men minimum man kan få är 1400.

Det låter bara så konstigt.. "pengarna kommer att komma till dig automatiskt eftersom du fyller 18, men du får föra över dem på mitt konto varje månad". Låter ju skitskumt.
Citera
2013-09-29, 23:42
Medlem
Varför frågar du inte din mor om hennes avsikter?
Citera
2013-09-29, 23:49
Medlem
Barnpension är till för att ersätta barnet för det som den avlidna föräldern skulle ha betalat om föräldern varit i livet. Barnpension betalas ut tom 21 års ålder om barnet går i skolan.
Den baseras på den avlidna förälderns inkomst.
Så svaret på frågan om din mamma försöker blåsa din syster är : Nej, tanken är att det ska tänka hennes det som hennes döde far skulle ha betalat till din systers uppehälle.
Alltså hälften av din systers mat, bostad, fickpengar,kläder osv.
Citera
2013-09-30, 00:03
Bannlyst
det är din systers pengar. inte eran mammas.
Citera
2013-09-30, 02:26
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Bor syrran kvar "hemma" och käkar oboy med limpmackor som mamman betalat?
Citera
2013-09-30, 10:55
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Bor syrran kvar "hemma" och käkar oboy med limpmackor som mamman betalat?

Inte vad jag vet! Hon betalar allt själv så som restaurangbesök, biobesök, kläder, busskort, gymkort, fotbolls- och innebandyavgiften, resor etc.

Det enda hon inte betalar är väl för sånt hemma som hygienprodukter och mat.

Edit: hon är inte missnöjd med att hon får betala för saker, hon har ju studiebidrag som jag antar ska täcka sånt där och jag fick också göra det i hennes ålder. Men nu när hon fyller 18 känns det ändå som att barnpensionen kommer till hennes konto av en anledning, eller?
Senast redigerad av BatmanLigist 2013-09-30 kl. 10:57.
Citera
2013-09-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanLigist
Inte vad jag vet! Hon betalar allt själv så som restaurangbesök, biobesök, kläder, busskort, gymkort, fotbolls- och innebandyavgiften, resor etc.

Det enda hon inte betalar är väl för sånt hemma som hygienprodukter och mat.

Edit: hon är inte missnöjd med att hon får betala för saker, hon har ju studiebidrag som jag antar ska täcka sånt där och jag fick också göra det i hennes ålder. Men nu när hon fyller 18 känns det ändå som att barnpensionen kommer till hennes konto av en anledning, eller?

Hyra, mat, el, TV, bredband? Hon tar inte del av sånt hemma då?
Citera
2013-09-30, 22:12
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hyra, mat, el, TV, bredband? Hon tar inte del av sånt hemma då?

Nej!
Citera
2013-10-01, 15:16
Medlem
Pengarna skall till morsan!
Anledningen till att det kommer till syrran när hon fyller arton är att hon då blir myndig. Men pengarna äe till för att täcka hyra, mat försäkringar och allt som rör ett leverne.
Det fungerar på samma sätt om eran pappa levt och de var skilda, då skulle han ha fått betala underhåll för er försörjning. men pengarna kommer direkt till mamman fram tills artonårsdagen!
Väljer syrran att behålla pengarna är hon skyldig att betala för ALLT hemma
Citera
2013-10-01, 17:39
Medlem
Man kan väl utan att vara Rocket Scientist gissa sig till att dessa pengar
skall kompensera familjens förlorade inkomst när the Breadwinners inkomst
försvinner.

Undantag - rika föräldrar - skall då kompensera utelblivet sparande till damen.

Mamzen välförsörjd genom eget pensionstillskott/försäkringspengar pga
dödsfallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in