Jag kan upplysa alla som inte redan visste om det, att 7 av de 10 åtalade är släppta ur häktet i väntan på dom. Kvar är endast 3 personer.
Åklagaren har yrkat på väldigt långa fängelsestraff för de åtalade männen, vilket jag tror han inte kommer att få eftersom så många redan blivit släppta (men det är inte jag som är domare i målet så man vet ju aldrig)
Åklagarna har gått till åtal på väldigt lite bevis och många påståenden, vilket har visat sig blivit ett stort problem för dem.. Jag har suttit med i rättssalen nästan hela vägen och åklagarna har haft väldigt svårt att motbevisa de åtalades påståenden om att de förekommit placebo i vissa av de försålda greenlinepåsarna. Då erkännande "köpare" också bekräftat dessa uppgifter.
En annan sak är att: Av de 1515 enheter åklagaren påstår har sålts har endast 11st påsar beslagtagits av polis ifrån "köpare" detta innebär ungefär en procenthalt på 0,7% som beslagtagits! alltså 99,3% som man inte kan bekräfta vad det har varit. Sen har åklagarna också haft problem att bevisa att det antalet (1515 enheter) är det korrekta. Samt att det ska vara 0,67g i varje påse. Hovrätten har t.e.x. Dömt utifrån 0,5g i varje, allt tyder på att tingsrätten kommer göra detsamma.
En annan sak är också att av de ca:181 "köpare" som påstått's köpt/haft i uppsåt att köpa kokain av dessa personer, är det endast 109 som är hörda i målet/rättegången, detta innebär att resterande 72 "köpare" som inte är hörda i målet/rättegången att man inte kan döma utifrån dessa eftersom dem inte varit där och blivit hörda. Detta i sin tur innebär att dessa "köpares" enheter direkt ska försvinna från de misstänkas excell lista över sålda enheter/gram.
Detta är något som alla de misstänktas advokater har påpekat för tingsrätten under deras pläderingar.
Min känsla när jag satt där var att advokaternas argument var starkare än åklagarnas.
//En som var där....
Senast redigerad av TankSthlm 2014-05-04 kl. 15:52.
Tre av dem Sju släppta satt häktade i 11 månader och 2 veckor (släpptes i samband med sista rättegångsdagen), En i drygt 10 månader (släpptes mitt under pågående rättegång), övriga tre är jag osäker på men mellan 1-2 månader ca.
Nu hoppar jag in sent i denna tråd.. men köparna, kommer de också att åtalas eller kommer de undan? Enligt rubriken på tråden 100 åtalade. Samtidigt när jag försöker få överblick i tråden så är det naturligtvis mest fokus på säljarna?
Senast redigerad av xlntd 2014-05-07 kl. 14:20.
Köparna är också åtalade allihopa och kommer ha sin egna separata rättegång. Dem blev endast kallade som medmisstänka vittnen i den "stora" rättegången och behövde därför inte svura någon ed innan dem blev förhörda. Vissa pratade iaf, vissa hänvisade till att dom kommer prata på sin egna privata rättegång. Dessa rättegångar kommer pågå hela året, några är klara, några väntar hovrätt osv.
Någon som vet exakt vart man kan hämta ut åtalet när den kommer?
Köparna är också åtalade allihopa och kommer ha sin egna separata rättegång. Dem blev endast kallade som medmisstänka vittnen i den "stora" rättegången och behövde därför inte svura någon ed innan dem blev förhörda. Vissa pratade iaf, vissa hänvisade till att dom kommer prata på sin egna privata rättegång. Dessa rättegångar kommer pågå hela året, några är klara, några väntar hovrätt osv.
Någon som vet exakt vart man kan hämta ut åtalet när den kommer?
Vad kan köparna förväntas få för straff? Stod i Aftonblaskan att det kommer ske under hösten