2013-10-12, 00:27
Medlem
Om man läser hela tråden så tycker jag att det finns vissa mönster hos GM som framträder.

Nu har jag inte full koll - men vissa som känns tydliga för mig är.

- hans uppblåsta självbild
- egocentriska beteende
- behovet av bekräftelse
- kontrollbehovet

- andra är underlägsna/inte viktiga/värdefulla
- avsaknad av emotioner/förmåga att förstå andras känslor
- människor runt om är utbytbara när dom inte göder honom

- ansvarslöshet
- klarar inte krav

+ massor till

Han har blivit lämnad av sin andra fru.

Älskarinnan har nyss nedkommit med ett nytt ättelägg.

Dom äldre barnen (med fru1) trotsar honom och umgås (mot hans förbud) mot barnen med fru2. Visar bilden "provokativt" på facebook, dom lyckliga leende och glada. Tillsammans.

Sedan har hans fru2 "mage" att kräva att han skall ta sitt ansvar för sin del av vårdnaden av de tre gemensamma barnen. Och då är det till råga på allt höst och dåligt väder.

Då får han den geniala tanken - jag eldar upp dom och straffar min fru, mina äldre barn samtidigt.

Så ser jag det.

Jag har delat upp hans karaktärsdrag i tre stycken. Men nu ser jag att givet man accepterar det första. Så är de övriga två bara sådana som underbygger det första.

Men jag kan ha hur fel som helst. Det bjuder jag på.

EDIT. Ursäkta att jag kokar soppa på samma spik. Den blir oftast tunnare med tiden ...
Senast redigerad av Remark 2013-10-12 kl. 00:44.
Citera
2013-10-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det blir väl gamla vanliga visan om att han hade känslan av att ingen såg eller hörde honom
Trasiga leksaker, gamla leksaker, tråkiga leksaker
Mamma jobbade för mycket
Pappas nya fru gillade honom inte
mmmm

Nja, jag sätter en slant på att det har med pappan att göra.
Citera
2013-10-12, 16:22
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

?
Du menar väl JW nu?
Inte kan man väl lasta/lägga skuld på tidigare anfäder?
JW har anpassat sig i samhället. Egen firma. Vet vad man får göra och inte får göra! Är han straffad tidigare?
Han kunde t.o.m köra hela vägen till Öland efter mordbränneriet utan trafikförseelser.
Han vet att man inte mördar sina barn. Inte får. Det är tabu. Mord är mord.
Det finns nog en och annan förälder sin någon gång velat tapetsera med sina barn utan att göra det.
Att ta steget ut och bränna upp dem enbart för hämnden - när han själv inte kunde göra illa sig själv.
Det visar ett ego med total saknad av empati. Sadism.
En jävligt liten människa. Som måste visa makt. Han ville visa denna makt så han hade inga planer på att ta livet av sig själv.
Nu sitter han där och konstrar och vill visa makt igen. Med att först inte prata och då bli skickad till vanliga häktet. Det passar inte honom övriga interner kanske vet vem han är? Då bölar han igen och ska ta livet av sig och blir skickad till Rättspsyk! Fortfarande försöker han styra.

Ropar man att vargen kommer femtioelva gånger så lyssnar ingen till slut...
Då får jag hoppas han sitter hela sitt liv i fängelse! Det gör jag för resterna av hans familj ska känna sig trygga!
Citera
2013-10-12, 16:53
Medlem
TbbWs avatar
Kanske någon har statistik på hur många barn som vuxit upp med:
frånvarande fäder?
dåligt förhållande till sina fäder?
Dömda mördare, har de föräldrar? Är det bara dem utan fäder som mördar? Varför mördar inte alla som inte har fäder?
Min pappa hade ingen far från 2-årsåldern, hans pappa var oäkta men inga efterlevande är mördare.
Alla gifter sig inte. Han kanske hade sambo/särbo föräldrar.

Har sysslat en del med släktforskning och om det skulle bero på fäderna så skulle det inte finnas människor kvar här! Förr hade de inte mycket kontakt med föräldrarna. Arbete och åter arbete. Fäderna dog tidigt, hade mödrarna tur gifte de om sig, annars blev det fattigstuga och auktion. Bra många svenskar var statare.
Det skulle lika kunna vara mor som inte lärde JW att stå för sina handlingar.

JW var i 40-års åldern, han har haft minst 20 år som vuxen att försöka förbättra sitt liv, söka hjälp om han hade problem. Där tycker jag psykiatrin skulle ha tid och plats för dem som behöver.
Det är ingen ursäkt för vad han gjort! Han har stekt sina ungar för att ta en poäng. Han sket i vad som hände dem, han hade ingen makt i sin tillvaro. Åt helvete med alla andra. Han sket i dem!
Citera
2013-10-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
frånvarande fäder?
Dömda mördare, har de föräldrar? Är det bara dem utan fäder som mördar? Varför mördar inte alla som inte har fäder?
Min pappa hade ingen far från 2-årsåldern, hans pappa var oäkta men inga efterlevande är mördare.

Har sysslat en del med släktforskning och om det skulle bero på fäderna så skulle det inte finnas människor kvar här! Förr hade de inte mycket kontakt med föräldrarna. Arbete och åter arbete. Fäderna dog tidigt, hade mödrarna tur gifte de om sig, annars blev det fattigstuga och auktion. Bra många svenskar var statare.

JW var i 40-års åldern, han har haft minst 20 år som vuxen att försöka förbättra sitt liv, söka hjälp om han hade problem. Där tycker jag psykiatrin skulle ha tid och plats för dem som behöver.
Det är ingen ursäkt för vad han gjort! Han har stekt sina ungar för att ta en poäng. Han sket i vad som hände dem, han hade ingen makt i sin tillvaro. Åt helvete med alla andra. Han sket i dem!

Angående min fetning: Det har inte psykiatrin, kan jag säga. Jag skulle kunna utveckla det men gör det inte här.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-12 kl. 18:42.
Citera
2013-10-12, 18:11
Medlem
Citat:
frånvarande fäder?

Ja men vissa upplever inte att dom har några problem. Det är alla andra det är fel på. Men snart kanske det kommer en snyfthistoria om hans barndom.
Citera
2013-10-12, 18:53
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående min fetning: Det har inte psykiatrin, kan jag säga. Jag skulle kunna utveckla det men gör det inte här.

Jag är medveten om det. Jag ville få fram att detta diagnostiserande som har varit i denna tråd inte på något sätt skulle förhindrat det här brottet.
Även OM han skulle haft en diagnos så skulle han antagligen inte fått den hjälp han hade behövt.
Fruarna hade inte haft rätt att få tillgång till hans journal alltså inte kunnat förhindra detta.
För man stämplar inte Diagnosnumret i pannan på folk.

Han var en fri, myndig person som valde att bränna små oskyldiga barn och trasa sönder resten av anhöriga just för att bevisa att han var störst, bäst och vackrast
Citera
2013-10-12, 20:02
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

Den som sannolikt kommer att traumatiseras för all framtid är den lilla flickan som överlevde.
Tänk att veta att pappa ville döda henne och att hennes syskon brann inne i huset för att hennes egen far tänt på. Tänk att leva med minnet av den sprakande elden, röken och skriken. Tänk att leva med kampen för att ta sig ut ur stugan, att rädda sitt liv. Att springa skräckslagen på små barnafötter för att söka efter hjälp.Att se sin mamma bedövad av sorg. Jag hoppas att flickan får all hjälp som finns att få.
Så sitter barnamördaren och klagar på sin barndom
Senast redigerad av mercy 2013-10-12 kl. 20:06.
Citera
2013-10-12, 20:03
Medlem
Citat:
Jag är medveten om det. Jag ville få fram att detta diagnostiserande som har varit i denna tråd inte på något sätt skulle förhindrat det här brottet.
Även OM han skulle haft en diagnos så skulle han antagligen inte fått den hjälp han hade behövt.
Fruarna hade inte haft rätt att få tillgång till hans journal alltså inte kunnat förhindra detta.
För man stämplar inte Diagnosnumret i pannan på folk.

Han var en fri, myndig person som valde att bränna små oskyldiga barn och trasa sönder resten av anhöriga just för att bevisa att han var störst, bäst och vackrast

Dom eventuella tårar han nu fäller är nog i sorg och förtvivlan av sin trasiga självbild. Men han är nog så fantasifull att han redan vet hur han skall bygga upp den igen. Som en kameleont anpassar hans sig och hittar nya strategier.
Citera
2013-10-13, 00:15
Medlem
Jag har delade åsikter om de återkommande försöken här i forumet att sammanfatta en psykisk analys av GM.
Å ena sidan tycker jag att det är bra att försöka skapa en sammanhängande bild av GM:s personlighet, för ökad förståelse för denna typ av brottslingar vilket kan leda till att man eventuellt kan fånga upp och behandla innan personen begår ett brott. Personer av denna kaliber ser jag som tickande bomber och i de fall de själva inte är motiverade att söka vård så faller ju ansvaret på oss andra att försöka se till att personer av denna sort i får röra sig obehindrat i samhället. Så all kunskap är av godo.

Å andra sidan tycker jag som många andra här på forumet verkar tycka att det är bisarrt att diskutera huruvida brist på fadersgestalt (m.m) kan ses som en orsak till att brott som detta begås.
Enligt mig så finns det absolut ingenting som rättfärdigar eller på något sätt förklarar hur man kan elda upp sina egna barn.
En person som begår en sådan handling har enligt mig klivit så långt ifrån mänskligheten som det bara går, och det finns inte någon som helst logisk förbindelse med någon slags godhet att finna i dennes psyke. Allt gott som eventuellt funnits där tidigare har nu underminerats av denna handling för all framtid.
Citera
2013-10-13, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom eventuella tårar han nu fäller är nog i sorg och förtvivlan av sin trasiga självbild. Men han är nog så fantasifull att han redan vet hur han skall bygga upp den igen. Som en kameleont anpassar hans sig och hittar nya strategier.
Han kommer göra som trippelmördaren Ricard S Nilsson och bli kung på kåken...
Citera
2013-10-13, 03:03
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Han kommer göra som trippelmördaren Ricard S Nilsson och bli kung på kåken...

Kan du förklara lite mer utförligt vad du menar?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14999619.ab

Skulle JW vara överintelligent?
Senast redigerad av TbbW 2013-10-13 kl. 03:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in