2013-09-28, 23:24
Medlem
knickedickens avatar
Jag är smått handikappad när det gäller att se hur saker passar, och har svårt att avgöra på förhand hur man kan kombinera saker. Nu är jag lite rädd för att skruva upp en stringhylla i min nya lägenhet. Kan hända att jag ångrar mig när jag har levt med resultatet ett tag. Saken är den att jag har laminatgolv i valnöt, och stringhyllan är i valnötsfaner. När jag packade upp stringhyllan såg jag att färgen avviker rätt mycket från laminatgolvet, så det ser knappt ut att vara samma träslag i golv och hylla. Jag är rädd att det inte alls kommer att se bra ut tillsammans!

Vad tror ni, kommer jag att ångra mig om jag skruvar upp hyllan? Ska jag byta till vita hyllplan istället, om jag får ångra mig på stället där jag köpte hyllan? Jag länkar till bild som visar hur sakerna ser ut tillsammans. Inte världens snyggaste bild, men den ger en rätt bra föreställning om hur färgerna skiljer sig.

https://lh4.googleusercontent.com/-gaR1T9PVHCU/UkdCjb4kn0I/AAAAAAAAAYI/HcQBluVjNig/w641-h854-no/walnut.jpg
Citera
2013-09-29, 00:52
Medlem
Enkel lösning på problemet är att gå till färgaffär och köpa en svagt brun träbets på pulver, alltså ej lackbets. Du lägger sen på lager på lager med bets tills du får exakt samma nyans som golvet, eller mörkare om du vill ha det, själv tycker jag mörkare hyllor än golv är att föredra, men ljusare än golv är förstås inte snyggt. Glöm inte putsa upp hyllan med en torrtrasa efter att du betsat och torkat den då får du snygg glans och ser allt trämönster igenom betsen. Good luck.

Edit: sorry missade att det var fanér, då var det värre, då funkar det bara att måla.
Senast redigerad av woposito 2013-09-29 kl. 00:54.
Citera
2013-09-29, 00:54
Medlem
Eller att släppa oron vem tror du bryr sig ?? utom du själv ?
Citera
2013-09-29, 12:14
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woposito
Enkel lösning på problemet är att gå till färgaffär och köpa en svagt brun träbets på pulver, alltså ej lackbets. Du lägger sen på lager på lager med bets tills du får exakt samma nyans som golvet, eller mörkare om du vill ha det, själv tycker jag mörkare hyllor än golv är att föredra, men ljusare än golv är förstås inte snyggt. Glöm inte putsa upp hyllan med en torrtrasa efter att du betsat och torkat den då får du snygg glans och ser allt trämönster igenom betsen. Good luck.

Edit: sorry missade att det var fanér, då var det värre, då funkar det bara att måla.

Vad menar du med att det är skillnad att betsa fanér jämfört med massivt trä?

//Brute
Citera
2013-09-29, 14:55
Medlem
Fanér på hyllplan brukar redan va lackat och kan därför inte absorbera bets, eller är ytan för tunn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in