Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-28, 19:10
  #1
Medlem
Letade efter tråd om detta utan att lyckas men om den här diskussionen redan är igång ber jag om ursäkt.

Jag undrar helt enkelt om nån har koll på hur eBay/Paypal redovisar (överföringar m.m.) mot Svenska Staten och/eller om detta åligger banken - eller hur det nu fungerar!? Nu är väl chansen att jag gör 50k vinst på 12 månader rätt obefintlig men frågan är om/hur Skatteverket & KFM har koll på den här biten eller om dom bara går på hur folk redovisar ev. försäljning till dom?

Och varför jag frågar är för att jag har lite äldre skulder och vill undvika tjafs runt detta - även om jag tjänar lite extrapengar på det här så är det inte alls på några nivåer så jag kan ta tag i dessa skulder ändå, så det kan vara värt att inte tjäna småpengarna bara för att slippa tjafset, om den risken föreligger menar jag...
Citera
2013-09-28, 22:31
  #2
Medlem
Nej. Och om det inte ens rör sig om över 50k på ett år - vad spelar det för roll?
Citera
2013-09-29, 01:51
  #3
Medlem
För att jag inte är orolig för att betala skatt (>50k SEK) utan för att KFM skall börja tjafsa.

Sen tycker jag frågan är intressant rent allmänt, om/hur eBay och Paypal redovisar mot Svenska staten och/eller om banken redovisar överföringar från Paypal och i så fall under vilka omständigheter, över vilka summor o.s.v...
Citera
2013-09-29, 11:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismspektrometer
För att jag inte är orolig för att betala skatt (>50k SEK) utan för att KFM skall börja tjafsa.

Sen tycker jag frågan är intressant rent allmänt, om/hur eBay och Paypal redovisar mot Svenska staten och/eller om banken redovisar överföringar från Paypal och i så fall under vilka omständigheter, över vilka summor o.s.v...

Jag bedrev verksamhet på Paypal under flera år med falskt namn, tar du emot under xxx per månad (står på paypal) så behöver du inte ens verifiera din identitet. Det är ganska vilda västern. Jag tvivlar att KFM har insyn i paypal när paypal inte är en bank. Det är typ låtsaspengar fram tills du tar ut dem.
Citera
2013-09-30, 01:25
  #5
Medlem
Jag kör iof under mitt riktigt + har VISA + bankkonto reggat där - men nej, jag tror inte heller att Paypal redovisar någonting till Skattemyndigheten i dagsläget, dock tror jag det bara är en tidsfråga innan EU tvingar in Paypal i bank-facket (pun intended) för att få dom reglerade, men det är ju en annan femma...

Men oavsett vilket, om vi utgår ifrån att Paypal inte redovisar i dagsläget, då blir ju frågan när banken gör det..? Det finns ju såna här limits på överföringar från/till utlandet o.s.v. där banken måste rapportera. Undrar vad det är för summor som gäller där...
Citera
2013-09-30, 12:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismspektrometer
Men oavsett vilket, om vi utgår ifrån att Paypal inte redovisar i dagsläget, då blir ju frågan när banken gör det..? Det finns ju såna här limits på överföringar från/till utlandet o.s.v. där banken måste rapportera. Undrar vad det är för summor som gäller där...

Obligatorisk rapport från banken vid betalning till Sverige från utlandet om det är över 150k (ev 15000 EUR). Tror att det gäller även om det delas upp i flera småposter om det är från samma konto.
Citera
2013-10-01, 01:22
  #7
Medlem
@Godzilla

Då känner jag mig rätt säker, hehe...

Och allmänt tack för infot till dig & Bullgnome.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback