2013-09-29, 01:02
Medlem
användarnmnets avatar
Väntar man utomhus så är det lagom att vänta så många minuter som det är plusgrader
Citera
2013-10-01, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Väntar man utomhus så är det lagom att vänta så många minuter som det är plusgrader

Ja lät rätt rimligt, men om minusgrader?
Citera
2013-10-02, 14:43
Medlem
imperatrixs avatar
Alltså, folk som väntar fem minuter; vilken universaltid går ni efter? Låt säga att er klocka går 2 minuter för snabbt och personen ni väntar på har en klocka som går 2 minuter för sakta - då blir det inte särskilt lång tid med fem minuter.
Citera
2013-10-02, 14:48
Medlem
Katzyns avatar
Jag är rätt upptagen, med mycket inbokat. Det gör att har jag väl bokat in att träffa någon, så är det ganska viktigt för mig att det blir av, då det finns hundra andra saker jag kunde bokat in på den tiden, och då jag kanske inte kommer ha möjlighet att träffa den personen på lång tid därefter.

Det gör att jag skulle vänta länge, om än irriterat givetvis. Säkert 30 min skulle jag vänta på bestämd mötesplats, om personen hade hört av sig om försening skulle jag kunna vänta längre än så men då gå i affärer istället.

Men jag skulle inte vilja träffa en person som "alltid kommer försent". En gång är ingen gång, sen börjar nedräkningen till att den vänskapen ska avbrytas. Även om man har ursäkter så brukar dessa ursäkter sällan vara fullgoda, det brukar vara saker som hade kunnat undvikas med framförhållning om man varit tillräckligt mån om att komma i tid. Någon gång ibland får man ju leva med det såklart, men nån som systematiskt låter mig vänta, skulle jag helt enkelt inte slösa min dyrbara tid på nått mer.
Citera
2013-10-02, 14:50
Medlem
Jafan89s avatar
typ 15 minuter max, såklart finns det undantag i special fall som gör att man kan vänta längre.

(exempelvis om ett flyg är försenat)
Citera
2013-10-02, 15:02
Medlem
3-4 minuter hit eller dit spelar inte så stor roll. Får erkänna att jag själv är rätt hopplös med just nåon liten minut hit eller dit då jag är tidsoptimist. Kommer alltid på i sista sekund att jag inte borstat tänderna, att jag inte hittar mina skor eller nycklar eller liknande. Jag hör dock alltid av mig så fort det blir mer än 5 minuters försening, om jag inte går till mötesplatsen (till exempel på en buss där det är enkelt att skriva sms eller ringa) brukar jag höra av mig bara det är två minuter.

Sen samtidigt som någon annan nämnde så kan det ju också vara klockors fel. En kompis klocka går alltid 3 minuter före min (vi har jämfört då hon började bli sur över att jag alltid var en minut sen hit eller dit) och jag har nu blivit tvungen att själv tänka på att vara fem minuter tidig för möten med henne.

Det spelar också stor roll om när mötet är i förhållande till när det blir bestämt. Jag bor med typ 10 minuters gångavstånd från de flesta av mina vänner och det händer då ofta att man går och mathandlar tillsammans. Säger man då "Vi möts där och där om tio minuter" och det istället tar 20 minuter blir jag väldigt irriterad för det är en försening man hade kunnat förutsäga. Har man istället bestämt att man ska träffas flera dagar i förväg känns det inte lika farligt. Då är fem minuter tid som man inte ens påpekar, efter tio blir man irriterad och efter en kvart hör man av sig för att se vart personen är. Skulle människan vara mer än tjugo minuter försenad UTAN att ha hört av sig eller har en bra anledning så skulle jag gå därifrån.
Citera
2013-10-02, 15:08
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag är rätt upptagen, med mycket inbokat.

Inte för att vara oförskämd men du hänger väl mycket här på dagarna?? :S:S:S

Det beror lite på vem det är. Är det en person som har en tendens att komma försent så skulle jag nog kunna rusa iväg redan efter 10 minuter, just för att statuera exempel. Men annars skulle jag nog vänta uppemot 20-30 minuter, givetvis beroende på väder, vind och andra planer under dagen. Jag räknar med och hoppas att den jag väntar på hade gjort samma sak för mig.
Citera
2013-10-02, 15:19
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Alltså, folk som väntar fem minuter; vilken universaltid går ni efter? Låt säga att er klocka går 2 minuter för snabbt och personen ni väntar på har en klocka som går 2 minuter för sakta - då blir det inte särskilt lång tid med fem minuter.

Att inte ha sin klocka inställd på RÄTT TID (±10s) är respektlös dumhet!
En tid är en tid, kan man inte hålla den tiden så meddelar man detta i förväg.
Det är inte svårt att ringa fröken ur.
Alla dessa kepsmongon med sina rolex klockor, hålla nån tid kan dom då tamigfan inte!
Jag väntar aldrig mer än 5-10 min, sen drar jag, Ringer dom så svarar jag inte.
Det borde vara böter och fängelse för den som kommer försent mer än 10 min till avtalad tid.
Citera
2013-10-02, 17:04
Medlem
solopoetry.s avatar
Jag känner ingen person som blir sen utan att höra av sig. Det finns en som ofta är lite sen och jag minns någon gång i början av vår kontakt att jag tog upp det som något jag inte gillade. Förstod rätt snabbt att den sidan av honom är mer eller mindre ett handikapp som gäller alla situationer, oavsett vem han ska träffa. För att jämna ut det hela så stressar jag aldrig när jag ska träffa honom och jag vet att jag kan ringa mig sen med gott samvete så mycket jag vill.

Det har slutat med att han oftare är i tid faktiskt, han kanske märkte att det var trist att vänta.
Citera
2013-10-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Vad skulle ni svara på det? (med i åtanke att denna person alltid kommer försent)
" Kommer snart" och sen bara skita i det där. Repetera även nästa gång, och nästa, tills att polaren lessnar och drar.
Citera
2013-10-02, 17:12
Medlem
c^2s avatar
10-15 min. Min tid är för dyrbar för att vänta på folk som inte kan respetera det.
Citera
2013-10-02, 17:20
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Inte för att vara oförskämd men du hänger väl mycket här på dagarna?? :S:S:S

:-D. Haha du har en poäng. Fast jag sitter ju här på jobbet, för det mesta. Eller hemma, när jag har barn som sover, och då kan jag ju inte boka upp mig på att vara någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in