2013-09-27, 02:02
Medlem
Som texten lyder, så har jag ärvt X antal miljoner, utav dessa pengar tänkte jag investera ca:5-8miljoner. Funderat på fonder, köpa / sälja fastigheter, aktier, köpa bolag, starta företag typ en cafe, byggfirma mm.

Vad hade ni gjort?

Är 27, har redan hus 2 sportbilar 1 milare, landställe. Har även en crash over lägenhet vid slussen. Studerar för tillfället, men funderar på hoppa av och starta eget... any suggestions?
Citera
2013-09-27, 02:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Ungefär hur många miljoner är det? Förstår inte varför du skriver x på ett anonymt forum..
Citera
2013-09-27, 02:11
Medlem
kinesarsles avatar
Om jag hade så mycket pengar hade jag betalat någon för bra rådgivning.
Citera
2013-09-27, 02:15
Medlem
Kan du någonting? Annars hade inte jag öppnat en cafe, byggfirma.

I ditt fall vet jag faktiskt inte var man ska börja. Vi vet inte hur mycket pengar det rör sig om och du vet inte om du vill ha ett café eller en byggfirma. Hopplöst.
Citera
2013-09-27, 06:11
Medlem
avestas avatar
Allt beror på hur mycket pengar du har, men säg att du har 8 miljoner så klarar du dig drygt 25 - 30 år innan pengarna är slut om du lever som en "vanlig" människa med vanliga utgifter. Som du håller på nu är pengarna slut inom 5 - 10 år.
Citera
2013-09-27, 06:53
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Om jag hade så mycket pengar hade jag betalat någon för bra rådgivning.

Detta är farligt.
Citera
2013-09-27, 10:32
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Detta är farligt.

Håller med.

Risken är påtaglig att man råkar ut för en rådgivare som är egentligen är en säljare. Något Svensson borde lära sig är att "din personliga bankman" är precis lika mycket säljare som snubben i bilaffären.

Har en bekant som placerade pengar i något typ av bostadsmarknadsplaceringsprodukt hos Acta. Det störda är att aktierna i produkten inte är noterade någonstans och man kan bara sälja dem om någon annan kontakter Acta och vill köpa, vilket är ovanligt. Så pengarna är inlåsta.

Du ska istället utbilda dig och bli din egen rådgivare.

Spara mindre få ut mer av Claes Hemberg är en hyfsad nybörjarbok. Läs den.
Citera
2013-09-27, 10:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Lägg merparten i någon attraktiv fastighet. Köp sedan lite aktier för resterande summa i exempelvis:

H&M, Google, Starbucks, SCA, Holmen, Skanska, Swedbank, Nordea, Investor, Lundbergföretagen, med fokus på att behålla dessa och ta utdelningen.
Citera
2013-09-27, 10:41
Medlem
Gör något du tycker är roligt.
Citera
2013-09-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lägg merparten i någon attraktiv fastighet. Köp sedan lite aktier för resterande summa i exempelvis:

H&M, Google, Starbucks, SCA, Holmen, Skanska, Swedbank, Nordea, Investor, Lundbergföretagen, med fokus på att behålla dessa och ta utdelningen.

Hur ser din egen portfölj ut?
Citera
2013-09-27, 18:08
Bannlyst
börja spela poker mot proffsen.
Citera
2013-09-27, 19:10
Medlem
Det här är en fråga som beror på storleken på kapitalet. Det skiljer sig MYCKET i strategi beroende på om det är 1 miljon, 5 miljoner eller 50 miljoner! Sen är frågan: vad ska pengarna användas till? Med tanke på att du redan har "allt" så skulle jag investera dessa väldigt passivt och till väldigt låg risk, speciellt med tanke på börsens läge nu. Men mycket utdelningsaktier och ränteplaceringar skulle jag satsat på.

Sen skulle jag ta ett jobb som anställd inom någonting som är roligt, typ vadsomhelst egentligen. Men det är en annan femma.

Återkom gärna med storleken på arvet då detta som sagt påverkar mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in