2013-09-26, 23:39
Medlem
Den nya lapen har spräckt skärmen och jag måste hålla tillgodo med den gamla tills jag hinner få en ny. Den gamla är säkert 8 år och vi enbart glada användare.

Det kommer upp ett gäng olika pop up, bland annat avast som vill att man ska uppdatera och betala. Men även banta pop up och allt möjligt.

Har ni några enkla tips på grejer man kan kolla/åtgärda?

Phu, jag vet att jag har en tangentbord men det stannar ungefär där. När jag tar upp aktivitetshanteraren så är det en mängd olika grejer som körs, bland annat Avast då..

Vet att en gammal lap är värdelös men vill inte köpa ny när vi snart får en ny, så ni behöver inte påpeka det..

Tacksam för lite assist
Citera
2013-09-26, 23:51
Medlem
sommarlovs avatar
Vad hindrar dig att avinstallera alla program utom en webläsare och flash plugin??
Citera
2013-09-26, 23:51
Medlem
Vilket os samt version har du ?

Ladda ner Baidu pc faster vilket snabbar upp datorn och förbättrar internet inställningarna .
Kör en diskrensning och defragga .
Ladda ner ett nytt antivirus och avinstallera det gamla .
Kör windows update .
Ladda ner en ny webläsare om nu inte windows update tar hand om det , snabbast är IE11 men det är en beta så det kanske är bättre med chrome som nog är näst snabbast .

Allt detta är för Windows 7 .
Det var bara en del det finns betydligt mer man kan göra !

Med tanke på alla popups så kanske du borde köra Adwcleaner samt Malwarebytes först för att rensa bort lite skit .
Senast redigerad av pchb 2013-09-27 kl. 00:12.
Citera
2013-09-27, 00:11
Medlem
ninjutsus avatar
Formatering.
Citera
2013-09-27, 00:23
Medlem
envokes avatar
"Vi är enbart glada användare"? Va?
Tips : smäll in någon lättfjädrad linux-dist och se den blåsa om din nya dator
Citera
2013-09-27, 01:11
Medlem
Ha ha... Tack för svaren..

Ja, det är Windows..

Vi har gjort en formatering.

Vi har inte kunskapen att kunna starta om allt, vet inte vad vi kan ta bort.. Phu.. Eftersom den är så gammal är det ingen idé att lämna t någon som kan heller.

Vi ska försöka se om vi kan hitta o göra det ni tipsar om iaf..
Tack 😉
Citera
2013-09-27, 01:14
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Ha ha... Tack för svaren..

Ja, det är Windows..

Vi har gjort en formatering.

Vi har inte kunskapen att kunna starta om allt, vet inte vad vi kan ta bort.. Phu.. Eftersom den är så gammal är det ingen idé att lämna t någon som kan heller.

Vi ska försöka se om vi kan hitta o göra det ni tipsar om iaf..
Tack 😉

Ifall ni har formaterat om datorn är det ingen idé att hålla på och diskrensa, etc. Testa att rengöra fläkten, det kan göra susen.

ps. ni måste uppdatera/installera om drivrutinerna efter formateringen.
Citera
2013-09-27, 02:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Vilket os samt version har du ?

Ladda ner Baidu pc faster vilket snabbar upp datorn och förbättrar internet inställningarna .
Kör en diskrensning och defragga .
Ladda ner ett nytt antivirus och avinstallera det gamla .
Kör windows update .
Ladda ner en ny webläsare om nu inte windows update tar hand om det , snabbast är IE11 men det är en beta så det kanske är bättre med chrome som nog är näst snabbast .

Allt detta är för Windows 7 .
Det var bara en del det finns betydligt mer man kan göra !

Med tanke på alla popups så kanske du borde köra Adwcleaner samt Malwarebytes först för att rensa bort lite skit .
Är en dator 8 år gammal så är det nog inte så stor chans att det är Windows 7 på den utan mer troligt Windows XP och då går ju IE11 knappast att installera utan på XP är det max IE8 som går att lägga in. Vilka krav på operativsystem som Chrome har vet jag inte.
Citera
2013-09-27, 06:15
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Stäng av JavaScript så går det oftast mycket snabbare att surfa på många websidor.
Men det funkar förstås inte om man är inne mycket på sidor som kräver JavaScript typ facebook.

Att surfandet blir segt beror på att snokarna på internet använder JavaScript för att snoka på ditt tidigare surfande och räkna ut statistik och kontakta en massa databaser . . .
Testa tex aftonbladet.se med och utan script.

Byt till en webläsare som tillåter snabbare växling mellan de två surflägena.
JavaScript ON/OFF
Citera
2013-10-01, 10:22
Medlem
Okej, nu har jag rensat ut en massa som vi inte måste ha.

Windows ville köra en uppdatering då, så jag gjorde den.

Nu när jag startar upp datorn och går ut på Mozilla kommer:

jucheck.exe och vill öppna.
jävla avast helvete som aldrig slutar att tjata och tugga i datorn.
Windows kommer med ett meddelande om att tcbhn slutade fungera och avslutades.
Hoppas det inte är någon trojan.!!! Men jag hittar den inte så jag kan ta bort den.

Gick in på startprogram Windows Defender, för att rensa bland dem men tcbhn.exe står inte med där. Ett startprogram CLIStart.exe är något skumt utan mer info. Men när jag markerar den/klickar på den så kan jag inte inaktivera den..??

Tacksam för svar
Citera
2013-10-01, 10:40
Medlem
JO, nu tjatar Mozilla om insticksmoduler. Ska man rensa bland dem eller uppdatera dem.?

Jag har sårbara
Java Deployment Toolkit 7.0.150.3NPRuntime Script Plug-in Library for Java(TM) Deploy
+
Java(TM) Platform SE 7 U15Next Generation Java Plug-in 10.15.2 for Mozilla browsers

Inaktuella
Windows Presentation FoundationWindows Presentation Foundation (WPF) plug-in for Mozilla browsers
+
Unity PlayerUnity Player 3.1.0f4
+
iTunes Application DetectoriTunes Detector Plug-in
+
EA Battlefield Heroes UpdaterEA Battlefield Heroes Updater
+
Google UpdateGoogle Update
+
Conduit PluginConduit Plugin

akutella
Silverlight Plug-In5.1.20513.0