• 1
  • 2
2013-09-26, 22:45
http://bytbostad.se/
Citera
2013-09-27, 09:10
Medlem
finn fem fel

Hyra: att betala 7500 är väl korkat?
Telefonabonnemang: varför så dyrt abonnemang?
Spotify: 99. varför behöver du detta?
Gym: 199. varför?
Hemförsäkring: nästan 2500 kr / år eller ungefär vad en enklare villahemförsäkring kostar. en etta på 22 m^2 kan knappast innehålla lösöre för miljontals kronor. vilket bolag? jag gissar på "If"...
Citera
2013-09-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Hyra: att betala 7500 är väl korkat?
Jag är medveten om att det är dyrt. Jag har bott inneboende på 5 olika ställen sen i början på 2012. Är alltid något man stör sig på och jag kände att det var dags att bo själv så jag skulle må bättre psykiskt. Jag blev uppsagd från senaste inneboende för han inte tyckte om att jag stekte griskött och hade 1 månad på mig att flytta. Detta var det bästa jag hittade. Har bott här 1 månad nu.
Citat:
Telefonabonnemang: varför så dyrt abonnemang?
Det är fast pris och jag ringer och surfar hur mycket jag vill. Jag ringer mycket och tycker det är skönt att inte behöva vara orolig för fakturan.
Citat:
Spotify: 99. varför behöver du detta?
Det är väl egentligen något jag kan spara in på, men en hundralapp skulle inte göra mycket.
Citat:
Gym: 199. varför?
För att jag tycker det är viktigt att ta hand om min kropp och må bra.
Citat:
Hemförsäkring: nästan 2500 kr / år eller ungefär vad en enklare villahemförsäkring kostar. en etta på 22 m^2 kan knappast innehålla lösöre för miljontals kronor. vilket bolag? jag gissar på "If"...
Jag har en väldigt bra försäkring med låg självrisk hos Folksam som inte vem som helst kan ta. Vi behöver inte gå in mer på det. Jag kan inte vara utan hemförsäkring i alla fall.
Citera
2013-09-27, 19:23
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerium
Det är väl egentligen något jag kan spara in på, men en hundralapp skulle inte göra mycket.

Spelar det verkligen roll om en hundralapp gör mycket eller lite?

En hundralapp gör något.
Citera
2013-09-27, 21:41
Medlem
1993s avatar
Gå runt till ALLA banker och försök samla krediter och lån, det är din bästa lösning just nu. Finns det flera Swedbank där du bor? Testa flera stycken, ett nej på ett kontor kan bli ett ja på ett annat med lite flyt. Vet inte hur noggrant de bokför sånt, men det är värt att prova. Får du allt samlat kan du garanterat få lite sjysstare villkor och inte behöva betala tusenlappar varje månad.

Sedan måste du ju lägga om hur du lever, jag och min sambo lever på cirka 2000 kr i månaden på mat, storhandla en gång i veckan, ät aldrig ute. Köp kläder när de gamla går sönder. Prata med mor eller far, eller någon annan snäll släkting, det känns för jävligt men det finns alltid någon som kan ställa upp med lite pengar. Spotify måste du skippa, det går inte att rättfärdiga det på något sätt.

Är några av skulderna krediter? Någon dyr tv eller dator? Sälj dem isåfall och köp något beggat på blocket.

Jag förstår din bostadssituation, antar att du bor i någon av de större/studentstad. Svårt att göra något åt sånt, bara att fortsätta jaga billigare boende, ju fortare du kommer iväg desto snabbare kan du bli av med skulder.

Som sagt, du måste jobba med dig själv. Du kommer garanterat ha ett hundår eller två, men det har vi alla. Men det löser sig. Jobba hårt på att få loss pengar och lev fattigt ett tag, det bygger karaktär. För varje skuld du blir av med kommer det kännas mycket lättare. Kämpa på.
Citera
2013-09-28, 00:30
Medlem
Och idag fick jag reda på att mamma dött så nu har jag ju 3000 mindre i skulder, det var ju trevligt... *suck*
Citera
2013-09-28, 01:50
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Och idag fick jag reda på att mamma dött så nu har jag ju 3000 mindre i skulder, det var ju trevligt... *suck*

Beklagar sorgen kompis , jobbigt.

Rent ekonomiskt så blir det nog en kortsiktig dipp, begravningar brukar kosta pengar och det är värt det i slutändan . Se till att din mor får en värdig begravning .
när det gäller eventuella arv så se till att inte bli osams med syskon.
Citera
2013-09-28, 17:51
Medlem
Frugans avatar
Trist med morsan.

Ta absolut inga nya lån, och säg fetnej till allt som man kan få fler eller högre räkningar av, typ snabbare bredband, fler tv-kanaler eller tidning.

Köp billig mat, fiskpinnar, 10-pack korv, mos och pasta ;-) För högst 30:- per dag.

Och spara pengar varje månad (det är det som är grejen!) Svårt nu med din hyra jag vet, men redan nu kanske ett par tusen per månad.

5000:- sparade per månad blir efter bara 10 månader 50.000 osv, snart har du cash som du snålar med när det börjar bli en del.

Tror begravning kostar minst en 12.000 men det kan man få hjälp med.
Citera
2013-09-29, 14:59
Medlem
DickeFixs avatar
Jag beklagar verkligen också sorgen efter din mamma. Jag hoppas polisen reder ut det.

Baserat på vad du skrivit på Flashback verkar du vara en schysst och ganska smart kille som tyvärr fått en dålig start i livet. Du har liksom många andra inte fått lära en grundläggande regel. Man ska ALDRIG låna till konsumtion utan spara så fort man får chansen. Man behöver inte köpa datorer eller utlandsresor för att vara nöjd med livet och man ska verkligen ifrågasätta om varje grej man köper leder till förbättrad livskvalitet i längden. Känslan av frihet som en sparad slant på banken ger medför oftast högre livskvalitet än det man kan konsumera för den. Man ska ha verklig ångest inför varje köp som man vet kommer förlora i värde. Om du verkligen behöver något så köp det begagnat. Och ha inte kvar prylar som du inte behöver utan sälj dem på Blocket eller Tradera. Då kan man ibland till och med tjäna på affären i slutändan.

Det viktigaste i ditt fall nu är att sköta ditt jobb och samtidigt söka efter en billigare bostad. Även om telefon och bredband ingår är kostnaden onödigt hög. Kan du flytta ihop tillfälligt med en kompis?

Du verkar verkligen vilja förbättra din livssituation. Du har tagit dig tid att göra en översikt av din ekonomi och skriva detta inlägg. Jag hoppas du orkar fortsätta på den vägen trots sorgen efter din mamma.

PS. Såg nu att Smulhamstern i sitt utmärkta inlägg redan sagt allt som behövs sägas DS.
Senast redigerad av DickeFix 2013-09-29 kl. 15:07.
Citera
2013-09-29, 18:07
Medlem
Citat:
Jag har en väldigt bra försäkring med låg självrisk hos Folksam som inte vem som helst kan ta. Vi behöver inte gå in mer på det. Jag kan inte vara utan hemförsäkring i alla fall.

OK, du har alltså blivit uppringd av en slipad säljare på Folksam som berättat han har ett exklusivt erbjudande om en försäkring som bara några få utvalda kan få?

Tror du på tomten också?

Ofta är det bättre att välja en hög självrisk vilket betyder en lägre premie.
Citera
2013-09-30, 08:48
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Hejsan!
Jag vet inte om jag måste ta så mycket bakgrundshistoria? Jag tycker vi kör direkt på siffrorna?

Jag har pratat med Swedbank om dom kunde hjälpa mig samla ihop mina lån och därmed sänka min månadskostnad, men dom gav avslag. Har dessutom pratat med Freedom Finance. Samma sak där.

Har betalningsanmärkning. Kom ur Kronofogden i somras, men riskerar nu att hamna där igen om jag inte kommer på något bra med "Skuld 4".

Går ner mycket i vikt. 40 kg senaste 1.5 åren och går ner fortfarande. Har inte ens råd med kläder längre. Inte kul att gå runt i för stora kläder.
Du bor i en 1a för 90.000:-/år, vilket e jävligt mkt pengar...
Hyr en gammal husvagn tills du kommer på fötter. Du kan få en vagn under vintertid
för 1000:-/mån, de kanske inte låter så jävla kul, men de e de värt för att komma på fötter.

Sen kan man leva billigt: Jag lagade tex en jättegryta med 2kg köttfärs, klibbfritt ris så de
blir gott att värma, tomatpuré å vatten mm, tror de kostade max 150:- och de blev 6st
STORA matlådor, å en matlåda äter jag 3ggr på, vilket räcker en heldag (på barnfri vecka)
och dessutom e de riktigt gott, bara ett exempel på att man kan leva billigt.

Sen rakar jag skallen men du e väl kanske tjej. Telefon kan du också få mkt billigare.

Obs: Har inte läst hela tråden, utan bara din fråga
Citera
2013-09-30, 17:25
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det enda fel du gor egentligen ar att du tror att smautgifter inte gor nagon skillnad. Givetvis gor du dig med spotify,gymkort, drar ner pa klippningar, byter till billigare hemforsakring o mobil och varfor har du ens en ovrigt post pa 3000?? Lagg 1200 pa mat, skippa ovrigt plus allt ovan sa har du minst 2500 extra som du kan betala skulderna med.
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2013-09-30 kl. 17:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in