2013-09-26, 21:29
Bannlyst
Du tar valpen från dennes mor direkt när den föds. Den växer upp hos dig. Tror då hunden att den är en människa? När den ser spegelbild på sig själv, tänker den då varför ser jag inte ut som mamma eller pappa? (likna ägaren alltså)

Citera
2013-09-26, 21:35
Medlem
Saolas avatar
Vet att valpen dör då , den får inte modersmjölken som är livsviktig dom första 20 dagarna.
Citera
2013-09-26, 21:35
Medlem
larretrashs avatar
dom tänker nog inte så mycket på sin identitet och vem dom är över huvudtaget, dom bara är.
Citera
2013-09-26, 21:39
Medlem
För att hunden ska kunna tro att den är en människa så måste den ha självinsikt, vilket inte djur har annat än vissa delfiner, gorillor och elefanter, om det finns fler vet jag faktiskt inte.
Däremot kan man prägla djuren på andra djur eller människor, dvs. de tar efter beteenden och är det nog inrotat i dem så går det knappt att lära om dem.
Citera
2013-09-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
För att hunden ska kunna tro att den är en människa så måste den ha självinsikt, vilket inte djur har annat än vissa delfiner, gorillor och elefanter, om det finns fler vet jag faktiskt inte.
Däremot kan man prägla djuren på andra djur eller människor, dvs. de tar efter beteenden och är det nog inrotat i dem så går det knappt att lära om dem.

har hört att skator har självinsikt och det kan nog stämma. Dom är sjukt intelligenta.
Citera
2013-09-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cervin
har hört att skator har självinsikt och det kan nog stämma. Dom är sjukt intelligenta.
Det kan nog stämma, jag vet att vissa fåglar är otroligt smarta, även råttor. Men om självinsikten finns hos dem och är bevisat vet jag inte. Jag har för mig att vilda kråkor själv lärt sig använda "verktyg" och det är ett sätt att påvisa högre intelligens, filmer finns där vilda kråkor (kan ha varit annan art) plockar upp pinnar i näbben för att komma åt mat i trånga utrymmen.
Citera
2013-09-26, 22:16
Medlem
Avva66s avatar
Jag tror att de uppfattar oss som stora hundar, om än lite konstiga.
I alla fall med katter så är jag nästan övertygad att det är så. (att de tror vi är katter)
Alltså tvärt om.
Citera
2013-09-27, 09:46
Medlem
Zanizailas avatar
De ser oss som andra flockmedlemmar, men de vet helt klart att vi inte är hundar. Här hemma är vi en udda flock på en människa, två hundar, en katt och en papegoja. Hundarna accepterar de andra djuren (ink. mig ) som medlemmar i flocken, men de behandlar definitivt inte katten och fågeln som hundar, men inte heller som de behandlar katter och fåglar de ser ute.

Ang. människor så vet de som sagt helt klart att vi inte är hundar, titta bara på hur en hund reagerar när den möter en hund ute mot när den möter en människa ute. Helt olika reaktioner, i de allra flesta fall. (Och i de fall där hunden reagerar likadant, ex. ignorerar båda, skulle jag säga att den är väluppfostrad/ointresserad snarare än har en identitetskris. )

Däremot är jag helt för tanken att behandla hundar som hundar och försöka se in i deras värld, samma med andra djur. Gillar inte folk som suckar, himlar med ögonen och säger "Hundar tror inte att vi är andra hundar (nej, det har jag inte sagt?), människor ingår inte i någon slags 'flock' (bullshit)!"

Menar du att ta valpen direkt vid födseln som ett hypotetiskt scenario? För så gör man ju vanligen inte, man tar dem inte förrän åtta veckor, just för att de ska få lära sig vara hund.
Citera
2013-09-27, 14:48
Medlem
Miukis avatar
Jag tror inte att de tänker att de är människor bara för att de växer upp med människor, dock tror jag att de känner sig som en del av familjen på ungefär samma sätt som ett barn men jag tror att deras instinkter säger dom att de är en hund och ingen människa. Men ja vem vet ^^
Citera
2013-09-28, 13:54
Medlem
Tror inte de reflekterar över det här alls.
Katterna verkar veta att vi är olika och ser mig som MAMA-mat liksom.
Hundarna verkar se andra hundar, katt och barn som en del av en flock och bara accepterar det utan att fundera över att vi är olika alltså för hunden är hela familjen en flock. För katten är jag bara en mittpunkt där mat, vatten, kel och vila finns. Katten verkar alltså inte alls se mig som en katt, haha.
Senast redigerad av Qvinnah 2013-09-28 kl. 13:56.
Citera
2013-10-03, 02:56
Medlem
Nej de tycker bara att vi är konstiga hundar som skiter inne och äter ute?
Citera
2013-10-03, 03:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tror hundar tror dom är människor. Människorna är nåt slags hundgudar eller över(hund)människor.

Katter däremot är svårare. De tror att de är katter och vi människor är något som är till för att serva dem med mat och gos. De är imponerade över vissa saker, t ex att vi är Dem Som Har Makten Över Dörrar, speciellt över den Heliga Kylskåpsdörren.De har oss inte som gudar man ska underkasta sig som hundar har. Heh det här låter lite flum, bäst jag går o lägger mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in