Politisk profil pekas ut som människosmugglare
Katrineholm
Välkänd katrineholmare pekas ut - har polisanmält anklagelserna som förtal.
Relaterat
Politikern Yassin Mahi Mallin (S) anklagas av nättidningen Sunatimes.com för att ligga bakom människosmuggling från Somalia till Sverige
I nättidningen åberopas en anonym källa som hävdar att Yassin Mahi Mallin, genom att utnyttja politiska kontakter i Sverige, ordnar visum för somalier genom att hävda att de kommer för att stödja Somali Social Unity Party. SSUP är ett parti som Mahi Mellin startat med svensk demokrati som förlaga.
Men det verkliga skälet är, enligt den anonyma källan, att smuggla hit personer för vinnings skull.
Pengarna ska användas till, enligt nättidningen, för att finansiera hans politiska parti i Somalia, alternativt att köpa sig till borgmästartiteln i Somalias huvudstad Mogadishu.
Yassin Mahi Mallin (S) är en välkänd profil Katrineholm. Han är ledamot i kommunfullmäktige och ersättare i kommunstyrelsen, lärare, företagare och tidigare presidentkandidat i Somalia.
Han har nyligen blivit nominerad till EU-parlamentet av Socialdemokraterna i Katrineholm. Han fick reda på av en vän att nättidningen, som tidigare enbart varit på somaliska men som nu finns att läsa på engelska, finska och holländska, anklagade honom för människosmuggling.
— Jag har varit hos Katrineholmspolisen och gjort en anmälan om förtal, säger Yassin Mahi Mallin.
Det finns ingen som helst sanning bakom anklagelserna, slår han fast.
— Det är inte första gången som jag anklagas för olika saker. Jag har anklagats för att vara antiislam och för att ha skickat pengar till regeringen i Somalia. Jag har utpekats som kristen och nu som människosmugglare.
2005 gjorde han polisanmälan mot olika anklagelser som framförts på nätet.
Vad kan det finnas det för skäl att utsätta Yassin Mahi Mallin för dessa anklagelser?
Det är politiska antidemokratiska motiv, konstaterar Mahi Mallin bestämt.
— Jag arbetar politisk för mänskliga rättigheter, och för demokrati och flerpartisystem i Somalia.
Yassin Mahi Mallin berättar att en politisk antikampanj mot honom och SSUP även pågår i Sverige.
— Det finns någon som på mejl skickar falska anklagelser om mig till riksdagsledamöter i Sverige. Och det har jag också polisanmält.
De olika kampanjer och anklagelser han utsätts för kommer inte att hindra honom.
— Jag kommer att fortsätta att kämpa för demokratin, säger han med eftertryck.