2013-09-26, 18:55
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Nu har jag ett mysterium som jag inte kan förklara. Jag stekte lax under kvällen och hade tre fina filébitar som jag skar till samma storlek. När jag stekte dem i pannan samtidigt (små filébitar) så följde jag som vanligt förändringen i färgen och när de såg perfekt ut vände jag på dem för att få till en fin yta på ovansidan.

Väl på tallriken så ser jag att min filé är helt rå inuti. Och jag förstår inte hur detta kan ske. Jag har stekt lax säkert ett par hundra gånger och aldrig varit med om något liknande. Hur är det möjligt att även denna filé ändrade färg från röd till rosa precis i samma takt som de två andra, men att enbart utsidan av fisken blev stek medan de två andra var perfekta?

Något fiskgeni som har en tanke?

Vi bör även tilläga jag själv filérade fisken och skar bitarna själv, så det var inget fuffens mellan butiken och pannan.
Citera
2013-09-26, 19:01
Medlem
Färsk lax alltså, inte fryst?
Är plattan trasig, fördelar inte värmen rätt?
Stekpanna med ojämn botten?
Citera
2013-09-26, 19:08
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Färsk lax alltså, inte fryst?
Är plattan trasig, fördelar inte värmen rätt?
Stekpanna med ojämn botten?

Jep helt färsk lax. Plattan är på en spis som jag fick hem så sent som två veckor sedan och den är riktigt jämn och fin. Pannan även den helt prima. Det är därför jag verkligen inte kan förstå hur detta är möjligt.
Citera
2013-09-26, 19:10
Medlem
DiagnosABs avatar
Om det du säger stämmer (vilket jag inte har någon anledning att misstro) så tyder det ju på att just din laxbit var annorlunda på något sätt från början. Högre densitet på nåt sätt eller nåt.

Kom alla bitarna från samma fisk?
Citera
2013-09-26, 19:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Jep helt färsk lax. Plattan är på en spis som jag fick hem så sent som två veckor sedan och den är riktigt jämn och fin. Pannan även den helt prima. Det är därför jag verkligen inte kan förstå hur detta är möjligt.
Med den förklaringen, så känner jag att det är en värmefråga.
Men eftersom panna och spis är ok, så kan det bara vara värmen i dina bitar.
I alla fall är låter det mest logiskt.
Citera
2013-09-26, 19:35
Medlem
rayraviolis avatar
Fettet i pannan kanske var ojämnt fördelat så att de andra fick mer värme? Bitarna kanske var olika i köttets sammansättning, mer fett eller så?
Citera
2013-09-27, 17:35
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Om det du säger stämmer (vilket jag inte har någon anledning att misstro) så tyder det ju på att just din laxbit var annorlunda på något sätt från början. Högre densitet på nåt sätt eller nåt.

Kom alla bitarna från samma fisk?

Jo all abitar skar jag personligen från samma fisk. Mysko, aldrig varit med om något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fettet i pannan kanske var ojämnt fördelat så att de andra fick mer värme? Bitarna kanske var olika i köttets sammansättning, mer fett eller så?

Tror det ligger något i sammansättningen av köttet. Märkligt likaså :/
Citera
2013-09-28, 11:41
Medlem
Av obegriplig anledning kom jag att tänka på den här tråden imorse. Tror jag vet vad som hänt.

Laxen måste ha varit frusen, helt eller delvis. Sedan tinat, också helt eller delvis. Antingen är det medvetet av ICA eller fraktaren, eller så har den frusits (helt eller delvis) av misstag genom att t.ex. ligga för nära ett kylaggregat eller annan mänsklig fadäs.

Du hade alltså en kärna av is inuti en bit av fisken. Finns ingen annan förklaring.
Citera
2013-09-28, 11:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Av obegriplig anledning kom jag att tänka på den här tråden imorse. Tror jag vet vad som hänt.

Laxen måste ha varit frusen, helt eller delvis. Sedan tinat, också helt eller delvis. Antingen är det medvetet av ICA eller fraktaren, eller så har den frusits (helt eller delvis) av misstag genom att t.ex. ligga för nära ett kylaggregat eller annan mänsklig fadäs.

Du hade alltså en kärna av is inuti en bit av fisken. Finns ingen annan förklaring.
Jo, det känns som det enda logiska.
Citera
2013-09-28, 13:00
Medlem
Mhaels avatar
Temperaturskillnader känns logiskt, men var det en stor panna? eller en liten så allt knappt fick plats? Stekte du något annat samtidigt i pannan? sådant kan ju påverka.
Citera
2013-09-28, 22:16
Medlem
christerys avatar
Pannan har slagit sig, firren i mitten låg i luften (eller den delen av stekpannan) medans dom på kanterna hade värme och fett. Att inte känna av om en bit är frusen måste vara omöjligt om man skär upp det själv.

Jag ser ingen annan förklaring, det måste tillförts mindre värme till den som inte blev tillagad helt igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in