2013-09-26, 14:22
Awaiting Email Confirmation
Jag ansökte om bostadsbidrag, har fått en utbetalningsplan på ett år.
Men problemet är att jag inte har någon inkomst, men betalar ändå min hyra och annat av gamla pengar jag fått genom o jobba lite svart och gamla sparpengar från en familjemedlem. Tänker inte söka socialbidrag och sådant.
Men det verkar inte vara några problem för Försäkringskassan?
Jag är alltså arbetslös, jobbar inte (officiellt) eller pluggar.
Och bor i min lägenhet då såklart.
Eller vill dom att man söker soc för att sedan kunna bevisa att man har den inkomsten?
Vilka problem kan uppstå?
Man vill ju inte få ett fint vackert brev om 6 månader där jag måste betala tillbaka allt.
Senast redigerad av Azarashi 2013-09-26 kl. 14:32.
Citera
2013-09-26, 14:44
Medlem
Juggernawts avatar
Fkassan betalar ut bostadsbidrag i förhållande till din inkomst. Om du får större inkomst än du rapporterat fram till nästa deklaration så kommer de att kräva tillbaka differensen - de tar uppgifter från Skatteverket.
Citera
2013-09-26, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Fkassan betalar ut bostadsbidrag i förhållande till din inkomst. Om du får större inkomst än du rapporterat fram till nästa deklaration så kommer de att kräva tillbaka differensen - de tar uppgifter från Skatteverket.

Och om jag inte har någon inkomst alls, kommer de inte ställa några ytterligare frågor? T ex hur jag betalar hyran och lever.
Citera
2013-09-26, 23:37
Medlem
Nej, det ligger inte i Försäkringskassans åtagande att utreda din förmåga eller oförmåga att betala för dina utgifter i förhållande till din rätt till ett eventuellt bostadsbidrag.
Citera
2013-09-27, 06:54
Citat:
Ursprungligen postat av Xingu
Nej, det ligger inte i Försäkringskassans åtagande att utreda din förmåga eller oförmåga att betala för dina utgifter i förhållande till din rätt till ett eventuellt bostadsbidrag.

MEn när jag ringde dom så sa jag att jag inte har nån inkomst och att jag inte ens betalar min hyra själv. Då ställde dom frågan "men vem betalar din hyra då? Vem betalar för din mat?". Kändes som att de inte har med det att göra...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in