2013-09-26, 14:17
Medlem
En tanke slog mig nyligen och jag har svårt att tänka mig att ingen annan hade tänkt på detta tidigare så därför skriver jag mest detta i förhoppningen att någon ska förklara hur jag tänker fel..

Det finns en förslag att det existerar ett så kallat multiverse, ofta sett som något på ett högre dimensionellt plan, varpå det växer i vårt fall ett 3-dimensionellt universum. Tanken som slog mig är som följer;
Om det nu finns en inflations period efter the big bang, då universum expanderar mycket snabbare än ljusets hastighet, borde inte detta leda till att samtidigt som expansionen når ljusets hastighet så stannar tiden för utomstående observatörer och vårt universum når aldrig längre än så från deras perspektiv?

Eller är det kanske möjligt att om det nu finns ett multiverse att det också expanderar(dock genom en eller flera dimensioner vi inte har tillgång till) vilket leder till att våran relativa hastighet är något helt annat?
Citera
2013-09-26, 16:55
Medlem
matteyass avatar
1) Expanderande rymd leder inte till tidsdilation.
2) Det finns ingen inneboende motsägelse i att någon annan tycker att vårt universum stannat för länge sen.
3) Vår tid är lokal till vårt universum, så vår tidsdilation är helt oberoende av en referensram som är utanför vårt universum.
Citera
2013-09-26, 18:00
Medlem
Tackar för svaret, fick vad jag letade för. Känner tyvärr inte att jag kan bidra med mycket mer, vill någon låsa tråden så kör hårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in