2013-09-25, 19:43
Bannlyst
Hej!
Gatan vi bor på är väldigt trafikerad, vi bor i ett bostadsområde i Kungälv.

Problemet är att många kör som idioter på gatan, som är en genomfartsled. hastigheter mellan 80-100 är väldigt vanligt, på gatan är REK 30 km/ h

Nu har kommunen satt upp en låda ute på en stolpe för att monitorera antalet bilar som passerar på gatan. Den sattes upp pga. klagomål från oss som bor här.

nu till frågan:

Någon som vet hur många bilar som måste passera under dygnet den är uppsatt för att man ska ha rätt till farthinder, nu menar jag inte blomsterlådor utan gupp.

Detta farthinder kan ändå rädda mina barns liv och barnen till grannarna.
Citera
2013-09-25, 20:01
Medlem
avestas avatar
Det känns som att "lådan" mäter hastigheten på bilarna som kör förbi, antalet bilar borde vara ointressant i detta sammanhang.. Eller... Om det är MÅNGA bilar som kör förbi, så blir det mindre chans på en hindrande vägbula skulle jag tro.

Sätt dig i bilen och kör fort förbi lådan, helst morgon och eftermiddag.

Det är iallafall min teori
Citera
2013-09-25, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Det känns som att "lådan" mäter hastigheten på bilarna som kör förbi, antalet bilar borde vara ointressant i detta sammanhang.. Eller... Om det är MÅNGA bilar som kör förbi, så blir det mindre chans på en hindrande vägbula skulle jag tro.

Sätt dig i bilen och kör fort förbi lådan, helst morgon och eftermiddag.

Det är iallafall min teori

Enligt kommungubben ska det kollas hur trafikerad den är, det är en helt blank låda utan några sensorer eller något så hastighet måste vara omöjligt. Borde det inte vara större chans ju mer trafikerad den är då det är bostadsområde? jag körde iaf förbi 10ggr i 100km/h
Citera
2013-09-25, 20:33
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
Borde det inte vara större chans ju mer trafikerad den är då det är bostadsområde? jag körde iaf förbi 10ggr i 100km/h

Men man sätter ju inte upp farthinder för att det kommer många bilar, utan för att bilarna ska sänka farten. Därav namnet "farthinder".
Citera
2013-09-25, 20:39
Medlem
Nog kan man sätta ut farthinder för att minska trafiken. i umeå finns en gata som är ca 2 km och som de byggt säkert 20 fartgupp på. nog fan väljer man en omväg hellre än att köra där.
Citera
2013-09-27, 02:20
Medlem
Vore det inte bättre att du som förälder tog ditt ansvar och inte släppte ut ungarna vind för våg innan de lärt sig grundläggande trafikkunskaper? Farthinder hör hemma i 30-zoner. På din gata verkar basfart gälla att döma av den beskrivna skyltningen. Varför skall folk behöva gunga över gupp bara för att du tydligen inte ens vet om dina skyldigheter som förälder?
Citera
2013-09-27, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Vore det inte bättre att du som förälder tog ditt ansvar och inte släppte ut ungarna vind för våg innan de lärt sig grundläggande trafikkunskaper? Farthinder hör hemma i 30-zoner. På din gata verkar basfart gälla att döma av den beskrivna skyltningen. Varför skall folk behöva gunga över gupp bara för att du tydligen inte ens vet om dina skyldigheter som förälder?

Din efterblivna lilla nolla. Vi har en tomt med en stor häck, staket och grind. Mina barn är små och ibland gör inte barn som föräldrar säger, även om du och dina bögpolare prioriterar era små flashiga bilar framför liv och barns säkerhet så funkar det inte så hos dom flesta.
Citera
2013-09-27, 19:47
Medlem
Citat:
Din efterblivna lilla nolla. Vi har en tomt med en stor häck, staket och grind. Mina barn är små och ibland gör inte barn som föräldrar säger, även om du och dina bögpolare prioriterar era små flashiga bilar framför liv och barns säkerhet så funkar det inte så hos dom flesta.

Fina argument du motiverar din oförmåga till föräldraskap med. Det är din laga skyldighet att se till att dina ungar inte leker på en 50-väg. Att du prioriterar öldrickande framför episka tv-verk som "Bonde söker fru" istället för att se efter dina ungar gör dig till en efterbliven nolla, inte andra.
Citera
2013-09-27, 20:38
Medlem
[EcO]s avatar
Citat:
Stackars barn som har en homofobisk förälder då. Trångsynta människor bör inte ha barn, intelligensnivån hos dem är lägre och ofta slår dem frun regelbundet också.
Citera
2013-09-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck

Uppenbart så har du inte läst TrF och de regler som särskilt gäller trafikanter som framför fordon? Men det är ju klart, med den brist du visat i läsförståelse i liknande fall är uttalandet ovan knappast förvånande. Farthinder är åtgärder som ska se till att trafikanter inte överstiger den högsta tillåtna, oavsett om den är 30, 40 eller 70. Kan inte du hitta att även den åtgärden ska vara införd i en "liggare", precis som trafiksignalerna?
Citera
2013-09-28, 12:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Enligt kommungubben ska det kollas hur trafikerad den är, det är en helt blank låda utan några sensorer eller något så hastighet måste vara omöjligt. Borde det inte vara större chans ju mer trafikerad den är då det är bostadsområde? jag körde iaf förbi 10ggr i 100km/h
Nu måste jag fundera lite på hur sjutton du tänker. När andra kör förbi er fastighet så är det inte okej, men du kan alltså kosta på dig att köra som en idiot fram och tillbaka upprepade gånger? Dessutom vid en mätutrustning som garanterat inte mäter hastighet utan bara är ett räkneverk.
Men du kanske gjorde bedömningen att om man inte ser några barn eller andra hinder så är det ingen fara, för du vet ju att det kan finnas såna faror?
Precis som alla andra förmodligen också gör, men som kör för fort enligt er.

Det finns en väldigt kul twitterlogg där någon har klagat på trafiken i ett område. Slutresultatet visade att det var EN som hade fått böter på sträckan och det var personen som såg till att kontrollen upprättades från första början.
Här finns den som nyhetslänk också:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...akte-dit-sjalv

Slappna av och lita lite mer på dina medmänniskor och se till så att grinden inte går att öppna hur som helst så kommer allt bli bra utan farthinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in