Citat:
Första reaktionen var inte pepparrot och granatäpple, men sedan ångrade jag mig.
Kan nog bli gott och annorlunda, spännande kombo av söt, pepprigt och den härliga stickande känslan i näsan. Kanske ska du komplettera med någon syra och en god olja?
Är som sagt bara att prova, resultatet hänger nog en del på att du hittar rätt balans.
Kan nog bli gott och annorlunda, spännande kombo av söt, pepprigt och den härliga stickande känslan i näsan. Kanske ska du komplettera med någon syra och en god olja?
Är som sagt bara att prova, resultatet hänger nog en del på att du hittar rätt balans.
Citat:
Jag har inte kollat i Flavor Bible men jag ser inget uppenbart problem. Äppelmos med pepparrot är ju ett klassiskt tillbehör i en Tafelspitz. Det enda som ligger lite utanför den traditionella ramen är granatäpplet men granatäpplen och äpplen funkar normalt sett bra ihop.
Citat:
Pepparrot och rödbeta passar kanon ihop, kan även tänka mig att rödkålen kan trivas där liksom äpplet. Granatäpplet vet jag inte riktigt, det kan bli riktigt bra eller dåligt beroende på hur du gör.
Vad hade du tänkt göra med sakerna? Sallad, röra?
Jag brukar göra en röra med rödbeta och pepparrot, där äpple absolut skulle funka.
Vad hade du tänkt göra med sakerna? Sallad, röra?
Jag brukar göra en röra med rödbeta och pepparrot, där äpple absolut skulle funka.
Citat:
Rödbeta och rödkål smälter ihop till en höstmurrig smak tänker jag. Funkar säkert bra med pepparrot och äpple som är en inte helt ovanlig smakkombination. Det hela drar åt öst/centraleuropa. Granatäpplet är lite klurigare men inte helt galet, svårt att få in det bara. Kanske kan man koka ihop det och göra en slags koncentrerad sås, som kanske kunde funka till en bit fläskkött.
Citat:
Det bästa är att testa såklart, det beror både på den personliga smaken och vilka mängder av de olika råvarorna som används.
En rent spontan tanke säger mig att syrorna kommer krocka ungefär som i fallet rödvin/apelsin och att man kan få en inte allt så trevlig underton av beska.
En rent spontan tanke säger mig att syrorna kommer krocka ungefär som i fallet rödvin/apelsin och att man kan få en inte allt så trevlig underton av beska.
Citat:
Här har ni ett bildresultat!
Blev VÄLDIGT bra och gott. Testade med granatäpple och utan granatäpple, blev aningens för surt med granatäpplet på (toppade med några kärnor, blev vackert iaf). Helt hemskt blev det ju verkligen inte utan jag tror att om jag minskar på citronen i röran kan det gå hem

http://i41.tinypic.com/2cpc6r4.jpg
Hade velat ha vätskan lite tjockare dock.