2013-09-24, 20:22
Medlem
Freeedriiks avatar
Hej jag skulle behöva lite tips till hur jag kan spara mina pengar på ett bra sätt.
Jag har för tillfället en riktig skitlön om jag får säga det själv får ut mellan 12-14 tusen efter skatt har dock inga problem att leva på det men det är ju inte så att det går att spara några mängder.

Jag har ganska nyligen ärvt 250000 kronor sen har jag även börjat få in lite försäkrings pengar från en arbetsskada så jag har fått 90000 tusen där och kommer förmodligen få ungefär lika mycket till från ett till bolag.

Vad jag har gjort just nu är att jag satt in 200000 på kapitalkonto på Nordea med 0.10% räntesats så där har jag fått ca 700 kronor eller något på ett halvår, och det känns lite segt.

Har även satt 10000 kronor på en japan fond och den ligger på 10% så där har jag iaf tjänat en tusenlapp.

Så har ni nåt tips på hur jag kan göra för att få det att växa snabbare utan att "gambla" bort pengarna vill inte ha chans att förlora dem.
Citera
2013-09-24, 20:45
Medlem
nicedeals avatar
Spendera mindre än vad du tjänar. Så enkelt är det.
Dvs. Jobba för dig själv också och inte åt alla andra.
Citera
2013-09-24, 21:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Köp ett par aktier i Google och var långsiktig med dom. Det är mitt bästa aktieråd.
Citera
2013-09-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeedriik
Vad jag har gjort just nu är att jag satt in 200000 på kapitalkonto på Nordea med 0.10% räntesats...

jesus christ!!

varför då?
Citera
2013-09-24, 22:06
Medlem
Dude30zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jesus christ!!

varför då?

Kolossalt okunskap kring finans?

TS, du kan köpa storbolagsaktier som ger 3-5% ränta (denna ränta kallas för årliga utdelningar) och om du är långsiktig i ditt sparande/investering så kommer du om ett antal år också att kunna sälja dessa aktier för högre kurs än vad du betalade idag, och under tiden så har du dessa utdelningar på 3-5% och pengarna i Sveriges ledande bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in