2013-09-23, 17:35
Medlem
Veniconess avatar
Vid ett besök i vår kungliga huvudstad Stockholm nyligen promenerade jag omkring i Vasastan, närmare bestämt på Sveavägen mellan Observatorielunden och Hard Rock Cafe. Då blev jag plötsligt hejdad av en ung, mörkhårig tjej i 18-årsåldern (såg lite ut som en äldre version av Ronja Rövardotter, ganska snygg som jag mycket väl skulle kunnat knulla) i blå jacka som ville att jag skulle bli månadsgivare åt Unicefs barnfonder. "Jag har inte tid, jag har bråttom" sade jag först och fortsatte gå framåt med raska steg. "Åh, vad bra, jag ska ändå åt samma håll som du så vi kan fortsätta prata" sade tjejen och trippade efter. Hon rabblade sitt döda och intränade säljsnack med samma inlevelse som en babian försöker simultantolka en Shakespeare-pjäs och jag avspisade henne med att säga: "Du försöker bara sälja något till mig eller få mig att skriva på någonting och det är bortkastad tid. Jag är inte intresserad." Då sa hon: "Åh, men det går till ett gott ändamål". Det var ungefär det sista jag hörde för jag tog tillfället i akt att snabbt försvinna runt ett gathörn. Jag gick ett varv runt kvarteret och gick sedan till mitt mål för stunden: Hard Rock Cafe. Jag beställde en dubbel Jack and Coke och hamburgare och satte mig vid ett bord med utsikt mot gatan och betraktade folklivet. Då fick jag syn på tjejen igen. Hon försökte hejda varenda förbipasserande person och i en del fall även följa efter dem men hon blev alltid avspisad. Alltid. Hon fick stå där i sin blå jacka med sin löjliga pärm i handen och se allmänt desperat ut.

Senare under dagen såg jag flera av dessa så kallade "värvare". På NK, plattan och på Stockholm Central. Överallt där det är mycket folk i rörelse finns dom där med sina pärmar och sina enerverande: "Ursäkta, får jag fråga dig en sak?"-fraser.

Är ungdomarna i dagens Sverige verkligen så desperata att de tar sådana skräpjobb? Kan man överhuvudtaget kalla det för ett jobb? Vilka löner jobbar dom för? Hur luras dom att ta sådana jobb?
Citera
2013-09-23, 17:53
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones

Är ungdomarna i dagens Sverige verkligen så desperata att de tar sådana skräpjobb?
Uppenbarligen.

Citat:
Kan man överhuvudtaget kalla det för ett jobb?
Vet inte vad du har för egen definition av ett jobb, men vi andra kallar det ett jobb. Om än ett tråkigt jobb i mina ögon.

Citat:
Vilka löner jobbar dom för? Hur luras dom att ta sådana jobb?
Vet inte vad Unicef ger i betalt men har ett par vänner som under gymnasiet jobbade med något liknande för Amnesty. Vill minnas att det gav runt 120 spänn i timmen givet att man värvade x antal personer under dagen. Dvs. när du värvat x antal personer kunde du sätta dig och fika resten av dagen och ändå få din timlön.
Citera
2013-09-23, 17:58
Medlem
Har sett både Amnesty o UNICEF.

Amnesty borde hålla sig för goda för att ägna sig å Krämarmentalitet.

UNICEF får pengar av FN - Sverige har tydligen betalat 24 miljarder på
3 år - varför skall enskilda betala till UNICEF - hur mycket tjänar unicef-
folket - t ex i geneve m fl ställen de verkar
Citera
2013-09-24, 19:58
Medlem
Citat:
Är ungdomarna i dagens Sverige verkligen så desperata att de tar sådana skräpjobb? Kan man överhuvudtaget kalla det för ett jobb? Vilka löner jobbar dom för? Hur luras dom att ta sådana jobb?
Kanske inte dåligt med folk som försöker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in