2013-09-24, 17:10
Medlem
fajvans avatar
Det ska tilläggas att fettma bidrar till diabetes och kan helt sonika orsaka detta hos enskilda individer med vissa förutsättningar. Det finns många raporterade fall av diabetiker som blivit fullt friska från sin diabetes genom att gå ned i vikt. Allt beror på vilken typ av diabetes det rör sig om.
Citera
2013-09-26, 22:35
Medlem
Turrdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Inget att hänga läpp för, vi är många med diabetes som lever ett normalt liv. Det är inte som på din farfars tid. Jag har själv typ-2 sen 2010, har gått ner från din matchvikt till under 100 kg på två år. Idag tar jag endast två metformintabletter varje morgon.

http://www.diabetes.se/

Jag lade om kosten från dag 1. Nu siktar jag stenhårt på under 100 om 12 månader. Tappat fyra panner denna veckan. Vilket sannolikt är mycket depåer

Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Instämmer fullständigt med Hfuhruhurr. Ditt liv är def. inte över!

Kostomläggningen är kanske den största skillnaden jämfört med ditt tidigare liv, men det beror ju givetvis på hur din kost sett ut fram tills nu. Sen är det givetvis väldigt bra att tappa lite vikt om du känner dig motiverad till det. Det kommer med 99 % säkerhet få ditt blodsocker att sjunka, men ibland så är det ju lättare sagt än gjort. Kanske diabetesen kan ge dig den knuff i ryggen du ev. behöver?

Dagens mediciner är så väldigt mycket bättre än vad de var på din farfars tid, så du skall absolut inte jämföra dig med han! Sen är det ju givetvis väldigt viktigt att sköta sin medicinering, för de långsiktiga följdsjukdomarna av diabetes är ju trots allt väldigt allvarliga.

Jag käkar också metformintabletter, det är gör nog i stort sett alla typ 2 diabetiker, och kanske typ 1 med för den delen. För c:a 9 månader sen så började jag med en spruta som heter Bydureon, och den har hjälpt mig skitmycket! Både i form av stabilare blodsockervärden, men även så har jag kunnat ta bort andra piller som jag åt innan. Sprutan tar jag själv bara en gång i veckan, så det är plättlätt och inget jag ens tänker på längre.

Du kommer med all säkerhet få jättemycket bra information av din diabetessköterska när du träffar hen! Jag fick också träffa en dietist, och jag tyckte det var ganska bra att kunna få svar på de dietfrågor jag hade i början. Du kommer med all säkerhet även få åka på synundersökning på sjukhuset, det är i alla fall en standardgrej som alla nya diabetiker får göra i mitt landsting. Vi får även gå på fotvård, vilket ju är helskönt.

Diabetesen och allt runt det kommer du in i jättefort, och sen så får man ett jättebra stöd av diabetessyrran man blir tilldelad.

Hoppas dessa få rader har hjälpt dig lite i alla fall min vän. Försök att inte hänga allt för mkt läpp, men jag vet precis hur ledsen man blir när man fått beskedet. Inge kul alls.

Har du några mer frågor som jag kan försöka hjälpa dig med, så är det bara att skrika till. Antingen här eller via pm, vilket som passar dig bäst.

Må gott nu, och försök att inte oroa ihjäl dig!

Allt som skrivits i tråden har verkligen hjälpt mig. Sjuksköterskan som ringde och meddelade mig beslutet sa helt sonika "Du har diabetes, typ 2. Jag hinner inte förklara mer för dig men du blir kallad till en diabetessjuksköterska snart. Jag svarade typ "- Tack för informationen" och fick till svar "Du har inga självmordstankar? Nepp, bra lycka till".

Det var möjligtvis det sämsta bemötandet jag någonsin fått i en av mitt livs mest utsatta situationer. Men mötet med sjuksköterskan som kallade mig redan nästa dag var jätte bra. Dock väldigt mycket motstridig information. Kostdoktorn b.la säger att jag ska äta LCHF, vilket jag gjort en vecka snart och sänkt mitt blodsocker från 18 till 8.5. Mitt blodtryck sänktes därtill från 145/85 till 125/75. Medans sjuksköterskan tycker att jag absolut inte ska äta fett, men gärna två äpplen om dagen o.s.v.
Metforminet ska jag börja med imorgon, 500mg en gång om dagen. Så får vi se hur det förändras

Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Jag är inte läkare, så allt jag skriver bör du ta med en nypa salt och dubbelkolla med en mer trovärdig källa.

Men vad jag förstått beror de skador som är kopplade till diabetes på att blodsockret ligger på en stabilt för hög nivå, att sockret i bloded är skadligt. Insulinet får inte ner det tillräckligt lågt eftersom insulinkänsligheten är för låg. Detta stämmer väl överens med att typ-I-diabetiker idag inte får lika mycket problem med fötter eftersom det är lättare att hålla blodsockret på en stabilt lägre nivå idag med dagens mätinstrument.

Om man därför äter kolhydratsnålt (lchf) så bör därför skadorna minimeras, även om det kanske inte går att reversera det som skett. Många typ-II-diabetiker vittnar om att deras besvär blivit väldigt mycket bättre av kost med lite kolhydrater. De risker som nämns i samband med lchf är troligtvis snarare kopplade till de som äter lchf (överviktiga) än med maten i sig, så det ska inte vara någon fara. Det kom faktiskt ut en rapport så sent som idag som visade att lchf hade positiva effekter på samtliga blodvärden.

Efter bara en vecka visar jag också bättre värden på LCHF. Men diabetessjuksköterksan säger att mina blodkärl kommer täppas igen ännu mer än vad de redan gjort pga sockret i skrivande stund :S
Citera
2013-09-26, 22:38
Medlem
Turrdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Det ska tilläggas att fettma bidrar till diabetes och kan helt sonika orsaka detta hos enskilda individer med vissa förutsättningar. Det finns många raporterade fall av diabetiker som blivit fullt friska från sin diabetes genom att gå ned i vikt. Allt beror på vilken typ av diabetes det rör sig om.

Det var typ 2 har de fastslagit. Så jag antar att det enda jag kan göra här i framtiden är att hålla mig till en sund livsstil och försöka tappa 45kg i övervikt. Men vi börjar med att försöka ta oss under 100 :P

Vad jag förstått så kan man inte bli fullt frisk. Men man kan förlägga sjukdomen i "dvala" så att så länge man håller sig på banan och håller koll på sockervärdet så kan man klara sig väl utan medicinering
Citera
2013-09-27, 13:12
Medlem
fajvans avatar
Typ 2 är resistens för insulin. Resistensen beror av att cellfunktioner hämmas som behövs för att insulin ska kunna verka. Det som hindrar är en "typ" av fett. Din typ 2 diabetes kommer tillslut att gå över till typ 1 vilket betyder att du inte kan producera mer insulin.

Min röst ligger för att du gå ner i vikt inom en rimlig tid för att upphäva tillståndet. Det är inte diabetessjukdomen som är farlig att ha, det är en svårinställd diabetes som är farlig.
Citera
2013-09-27, 15:14
Medlem
Typ 2 diabetes, som man får av dålig kosthållning osv... är som tur behandlingsbar med kost och motion. Ser du till att motionera och äta rätt så kan du leva ditt liv fullt normalt, utan diverse mediciner.

Min farfar fick typ 2 i 60 års åldern, förmodligen har det haft o göra med rökning och en liten förkärlek till whiskey och öl. Iaf, när han fick diagnosen så slutade han röka och började motionera varje dag, dricker visserligen kanske lite för ofta, inte för mycket dock. Men han är då frisk som en nötkärna idag, och behöver inte äta mediciner, tack vare motionerande och en bra kosthållning som farmor står för.

Amputation är bara en verklighet för diabetiker som inte tar hand om sig själva.

LCHF dieten ska tydligen vara väldigt bra för folk med diabetes eller i riskzonen. Även för personer med övervikt. Det är som sagt en lågkolhydrats kost, och således utmärkt för diabetiker.
Citera
2013-09-27, 18:08
Medlem
Hej, nej ditt liv är inte över. Jag fick diabetes maj 2012 som 21-åring. Jag är mer eller mindre uppväxt med diabetes eftersom det finns massor i min familj som har det. Mor och far föräldrar, faster, pappa, osv.

Handlar troligtvis om någon typ 2 mody diabetes som är en genetisk mutation. Och det är ca 50% chans att man får det. Enligt min läkare. Har dock inte fått det bekräftat av min nya läkare helt och hållet då dom inte tycker det spelar någon roll eftersom behandlingen är densamma. Även om jag har det runt omkring mig så var ja ganska knäckt. Började 2 veckor efter jag fick det bekräftat.

Men mitt liv har faktiskt både blivit bättre och på vissa sätt sämre. Jag tränar som jag gjorde förr i tiden. Tränade extremt mycket runt mellan/högstadiet men slutade helt plötsligt. Tänker på min kropp på ett helt annat sätt än förr. Däremot kan man bli lite deppig ibland om man tillåter sig tänka på att man kommer leva med en obotlig sjukdom osv. Och när sockret är lite för högt även om man skött sig bra. Sockret påverkas av humöret också så.
Det där om amputerade ben osv så behöver du inte vara orolig sålänge du inte verkligen försöker få det till och bli så. Några av dom som har diabetes i min släkt är nu gamla och dom har inte alls skött sig bra. Ex alkoholister. Men dom har inte större komplikationer förutom en som har lite problem med hjärtat. Men sköter du dig så behöver du inte grunna mer på det!
Du kan leva som vilken person som helst så länge du sköter dig!
Senast redigerad av NorzkenolZn 2013-09-27 kl. 18:15.
Citera
2013-09-27, 19:54
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrdur
Jag lade om kosten från dag 1. Nu siktar jag stenhårt på under 100 om 12 månader. Tappat fyra panner denna veckan. Vilket sannolikt är mycket depåer
Allt som skrivits i tråden har verkligen hjälpt mig. Sjuksköterskan som ringde och meddelade mig beslutet sa helt sonika "Du har diabetes, typ 2. Jag hinner inte förklara mer för dig men du blir kallad till en diabetessjuksköterska snart. Jag svarade typ "- Tack för informationen" och fick till svar "Du har inga självmordstankar? Nepp, bra lycka till".

Det var möjligtvis det sämsta bemötandet jag någonsin fått i en av mitt livs mest utsatta situationer. Men mötet med sjuksköterskan som kallade mig redan nästa dag var jätte bra. Dock väldigt mycket motstridig information. Kostdoktorn b.la säger att jag ska äta LCHF, vilket jag gjort en vecka snart och sänkt mitt blodsocker från 18 till 8.5. Mitt blodtryck sänktes därtill från 145/85 till 125/75. Medans sjuksköterskan tycker att jag absolut inte ska äta fett, men gärna två äpplen om dagen o.s.v.
Metforminet ska jag börja med imorgon, 500mg en gång om dagen. Så får vi se hur det förändras

Efter bara en vecka visar jag också bättre värden på LCHF. Men diabetessjuksköterksan säger att mina blodkärl kommer täppas igen ännu mer än vad de redan gjort pga sockret i skrivande stund :S

Yyyyl! Jag sitter här och stortjuter över tangentbordet, både över att du är en sån strong kille, som, trots den känslostorm du måste ha befunnit dig i, direkt nappar på de goda råd som folk gett i den här tråden, och över det sorgliga bemötandet du fått från vården.

Från början: Det är jättebra att du får "gensvar" av din kropp direkt när du börjar med lågkolhydratkost, både viktnedgången och de bättre värdena. Vad gäller viktnedgången kommer här en brasklapp - mycket av viktnedgången första veckan är vätska. Men viktnedgången kommer att fortsätta, var så säker, även om den går lite långsammare!

Metformin är tydligen en helt OK medicin för diabetiker, som också kan bidra till viktnedgång.

Diabetessjuksköterskan som är rädd för mättat fett är en klassiker. Inget ont om henne, det är en rädsla som fortfarande delas av många inom vården. Att mättat fel är helt OK för oss människor - vi består t ex till stora delar av mättat fett - är en insikt som har svårt att tränga igenom. Det finns också många inom vården som tror att lågkolhydratkost innebär att man dricker grädde och käkar bacon, snacka om missuppfattning!

Jag lärde mig (efter 50 år) äntligen att laga mat när jag gick över till lågkolhydratkost. Det är en av gåvorna, att man börjar fatta vad som är bra mat. I helgen ska jag laga helstekt fläskkarré i ugn - mums!
Citera
2013-09-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Yyyyl! Jag sitter här och stortjuter över tangentbordet, både över att du är en sån strong kille, som, trots den känslostorm du måste ha befunnit dig i, direkt nappar på de goda råd som folk gett i den här tråden, och över det sorgliga bemötandet du fått från vården.

Från början: Det är jättebra att du får "gensvar" av din kropp direkt när du börjar med lågkolhydratkost, både viktnedgången och de bättre värdena. Vad gäller viktnedgången kommer här en brasklapp - mycket av viktnedgången första veckan är vätska. Men viktnedgången kommer att fortsätta, var så säker, även om den går lite långsammare!

Metformin är tydligen en helt OK medicin för diabetiker, som också kan bidra till viktnedgång.

Diabetessjuksköterskan som är rädd för mättat fett är en klassiker. Inget ont om henne, det är en rädsla som fortfarande delas av många inom vården. Att mättat fel är helt OK för oss människor - vi består t ex till stora delar av mättat fett - är en insikt som har svårt att tränga igenom. Det finns också många inom vården som tror att lågkolhydratkost innebär att man dricker grädde och käkar bacon, snacka om missuppfattning!

Jag lärde mig (efter 50 år) äntligen att laga mat när jag gick över till lågkolhydratkost. Det är en av gåvorna, att man börjar fatta vad som är bra mat. I helgen ska jag laga helstekt fläskkarré i ugn - mums!

Sen så är det ju viktigt att påpeka gällande personal, speciellt äldre vårdpersonal har en "gammal" utbildning i grunden, och agerar utifrån den. Det är ju inte fören några år tillbaka som man har insett hur positiv lågkolhydratskost egentligen är, såvitt jag vet. Även om nu diabetessjuksköterskan personligen vet att LCHF är bra för diabetiker, så måste hon agera utifrån vad hennes utbildning och regelverk säger. Samma sak gäller läkare, dem har regelverk och utbildning som säger en sak, och att bryta mot detta kan stå dem väldigt dyrt.

Dock så lär det nog inte dröja länge innan vi ser en förändring gällande detta, efter rapporten som kom i veckan från staten.
Citera
2013-09-28, 16:33
Medlem
Turrdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorzkenolZn
Hej, nej ditt liv är inte över. Jag fick diabetes maj 2012 som 21-åring. Jag är mer eller mindre uppväxt med diabetes eftersom det finns massor i min familj som har det. Mor och far föräldrar, faster, pappa, osv.

Handlar troligtvis om någon typ 2 mody diabetes som är en genetisk mutation. Och det är ca 50% chans att man får det. Enligt min läkare. Har dock inte fått det bekräftat av min nya läkare helt och hållet då dom inte tycker det spelar någon roll eftersom behandlingen är densamma. Även om jag har det runt omkring mig så var ja ganska knäckt. Började 2 veckor efter jag fick det bekräftat.

Men mitt liv har faktiskt både blivit bättre och på vissa sätt sämre. Jag tränar som jag gjorde förr i tiden. Tränade extremt mycket runt mellan/högstadiet men slutade helt plötsligt. Tänker på min kropp på ett helt annat sätt än förr. Däremot kan man bli lite deppig ibland om man tillåter sig tänka på att man kommer leva med en obotlig sjukdom osv. Och när sockret är lite för högt även om man skött sig bra. Sockret påverkas av humöret också så.
Det där om amputerade ben osv så behöver du inte vara orolig sålänge du inte verkligen försöker få det till och bli så. Några av dom som har diabetes i min släkt är nu gamla och dom har inte alls skött sig bra. Ex alkoholister. Men dom har inte större komplikationer förutom en som har lite problem med hjärtat. Men sköter du dig så behöver du inte grunna mer på det!
Du kan leva som vilken person som helst så länge du sköter dig!

Skickade dig ett PM
Citera
2013-10-06, 17:05
Medlem
Turrdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Instämmer fullständigt med Hfuhruhurr. Ditt liv är def. inte över!

Kostomläggningen är kanske den största skillnaden jämfört med ditt tidigare liv, men det beror ju givetvis på hur din kost sett ut fram tills nu. Sen är det givetvis väldigt bra att tappa lite vikt om du känner dig motiverad till det. Det kommer med 99 % säkerhet få ditt blodsocker att sjunka, men ibland så är det ju lättare sagt än gjort. Kanske diabetesen kan ge dig den knuff i ryggen du ev. behöver?

Dagens mediciner är så väldigt mycket bättre än vad de var på din farfars tid, så du skall absolut inte jämföra dig med han! Sen är det ju givetvis väldigt viktigt att sköta sin medicinering, för de långsiktiga följdsjukdomarna av diabetes är ju trots allt väldigt allvarliga.

Jag käkar också metformintabletter, det är gör nog i stort sett alla typ 2 diabetiker, och kanske typ 1 med för den delen. För c:a 9 månader sen så började jag med en spruta som heter Bydureon, och den har hjälpt mig skitmycket! Både i form av stabilare blodsockervärden, men även så har jag kunnat ta bort andra piller som jag åt innan. Sprutan tar jag själv bara en gång i veckan, så det är plättlätt och inget jag ens tänker på längre.

Du kommer med all säkerhet få jättemycket bra information av din diabetessköterska när du träffar hen! Jag fick också träffa en dietist, och jag tyckte det var ganska bra att kunna få svar på de dietfrågor jag hade i början. Du kommer med all säkerhet även få åka på synundersökning på sjukhuset, det är i alla fall en standardgrej som alla nya diabetiker får göra i mitt landsting. Vi får även gå på fotvård, vilket ju är helskönt.

Diabetesen och allt runt det kommer du in i jättefort, och sen så får man ett jättebra stöd av diabetessyrran man blir tilldelad.

Hoppas dessa få rader har hjälpt dig lite i alla fall min vän. Försök att inte hänga allt för mkt läpp, men jag vet precis hur ledsen man blir när man fått beskedet. Inge kul alls.

Har du några mer frågor som jag kan försöka hjälpa dig med, så är det bara att skrika till. Antingen här eller via pm, vilket som passar dig bäst.

Må gott nu, och försök att inte oroa ihjäl dig!

Får jag fråga vad du äter? Vissa förespråkar ju att LCHF/atkinson ska vara det bästa för diabetiker, medans andra hävdar att vi absolut ska äta tallriksmodellen. Där är jag faktiskt ganska vilse.

Sedan har jag mått lite små illa i början av metforminbehandlingen. Vet inte om det är enalaprilen eller metforminet som gör att det ibland snurrar till som tusan, samtidigt som det känns som att hjärtat slutar slå typ :P ganska obehagligt
Citera
2013-11-17, 18:26
Medlem
HighwayDelights avatar
Jag har i skrivande stund tappat 30kg sedan jag fick mitt besked, vilket var för cirkus ett år sedan lite drygt. Jag har typ 2.
Även om jag, precis som TS växt upp med det,kändes det ändå åt helvete att få reda på skiten.

Jag har inte använt någon diet till mitt nya leverne,
snarare minskat mängden mat, tänkt på vad jag stoppat i mig, men framförallt RÖRT på mig.

Provade LCHF förut, det blev rena jävla jojobantningen, aldrig mer diet!

Först hade jag 3 tabletter Metformin dagligen, nu är mina värden jävligt bra, och jag behöver endast en!

Pm:a om du vill prata TS!
Citera
2020-11-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan

Jag har haft normala blodsockernivåer. Nu när jag är fet har jag högt blodsocker (går drastiskt ner med tabletter dock). Hoppas den försvinner när jag återgår till normalvikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in