Citat:
Ursprungligen postat av
Turrdur
Jag lade om kosten från dag 1. Nu siktar jag stenhårt på under 100 om 12 månader. Tappat fyra panner denna veckan. Vilket sannolikt är mycket depåer
Allt som skrivits i tråden har verkligen hjälpt mig. Sjuksköterskan som ringde och meddelade mig beslutet sa helt sonika "Du har diabetes, typ 2. Jag hinner inte förklara mer för dig men du blir kallad till en diabetessjuksköterska snart. Jag svarade typ "- Tack för informationen" och fick till svar "Du har inga självmordstankar? Nepp, bra lycka till".
Det var möjligtvis det sämsta bemötandet jag någonsin fått i en av mitt livs mest utsatta situationer. Men mötet med sjuksköterskan som kallade mig redan nästa dag var jätte bra. Dock väldigt mycket motstridig information. Kostdoktorn b.la säger att jag ska äta LCHF, vilket jag gjort en vecka snart och sänkt mitt blodsocker från 18 till 8.5. Mitt blodtryck sänktes därtill från 145/85 till 125/75. Medans sjuksköterskan tycker att jag absolut inte ska äta fett, men gärna två äpplen om dagen o.s.v.
Metforminet ska jag börja med imorgon, 500mg en gång om dagen. Så får vi se hur det förändras
Efter bara en vecka visar jag också bättre värden på LCHF. Men diabetessjuksköterksan säger att mina blodkärl kommer täppas igen ännu mer än vad de redan gjort pga sockret i skrivande stund :S
Yyyyl! Jag sitter här och stortjuter över tangentbordet, både över att du är en sån strong kille, som, trots den känslostorm du måste ha befunnit dig i, direkt nappar på de goda råd som folk gett i den här tråden, och över det sorgliga bemötandet du fått från vården.
Från början: Det är jättebra att du får "gensvar" av din kropp direkt när du börjar med lågkolhydratkost, både viktnedgången och de bättre värdena. Vad gäller viktnedgången kommer här en brasklapp - mycket av viktnedgången första veckan är vätska. Men viktnedgången kommer att fortsätta, var så säker, även om den går lite långsammare!
Metformin är tydligen en helt OK medicin för diabetiker, som också kan bidra till viktnedgång.
Diabetessjuksköterskan som är rädd för mättat fett är en klassiker. Inget ont om henne, det är en rädsla som fortfarande delas av många inom vården. Att mättat fel är helt OK för oss människor - vi består t ex till stora delar av mättat fett - är en insikt som har svårt att tränga igenom. Det finns också många inom vården som tror att lågkolhydratkost innebär att man dricker grädde och käkar bacon, snacka om missuppfattning!
Jag lärde mig (efter 50 år) äntligen att laga mat när jag gick över till lågkolhydratkost. Det är en av gåvorna, att man börjar fatta vad som är bra mat. I helgen ska jag laga helstekt fläskkarré i ugn - mums!