• 1
  • 2
2013-09-23, 10:49
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Ta en vanlig plast slev och tryck den mot kanten på köttfärsen och jobba dig igenom hela
ett par gånger (alltså hugga ut kanterna)
Sedan när den är fint fördelad utan stora klumpar, tryck ner sleven i köttfärsen och rör runt så
att du "maler" färsen med sleven
Citera
2013-09-23, 13:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarHaftEnOpel
Ta en vanlig plast slev och tryck den mot kanten på köttfärsen och jobba dig igenom hela
ett par gånger (alltså hugga ut kanterna)
Sedan när den är fint fördelad utan stora klumpar, tryck ner sleven i köttfärsen och rör runt så
att du "maler" färsen med sleven

Den här metoden kör jag också på. Den funkar fin fint om man vi ha riktigt finfördelad kötffärssås modell skolbespisning, utan att för den sakens skull göra några övriga smakjämförelser. Jag brukar gå på den här metoden ett par tre gånger under tiden som såsen kokar. Då blir den riktigt schyst.
Citera
2013-09-23, 14:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Har testat detta tidigare, men när färsen är brynt och såsen kokar i en större kastrull. Kanske ska återgå till knepet igen.

Tack för alla förslag!
Alltså metoden funkar alldeles ypperligt på "torr" färs i stekpanna eller i en stekgryta, eventuellt med färs blandad med lök.

Det är bara att pressa ned färsen mot botten samtidigt som man bryner den. Efter bara några tryckningar börjar färsen ändra färg och övergår i en brungrå nyans, varvid den inte klibbar ihop längre.

Det hela tar inte mer än en minut om värmen är någorlunda hög. Ingen annan metod funkar lika väl som denna.

~Paul~
Citera
2013-09-23, 16:16
Medlem
klybans avatar
Jag tycker att desto snabbare man är på köttfärsen, desto enklare är det att få den fin fördelad.
Brukar köra en träslev pga att man kan få ner lite kraft om detta behövs.
Citera
2013-09-23, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tycker att desto snabbare man är på köttfärsen, desto enklare är det att få den fin fördelad.
Så är det .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här