2013-09-22, 14:51
Medlem
Vad händer om man ber arbetsgivaren dra säg 50% skatt, då får man ju ett högre fribelopp hos csn då skatteåterbäring ej räknas som inkomst eller tänker jag fel?
Citera
2013-09-22, 15:09
Medlem
Fribeloppet avser bruttolön.
Citera
2013-09-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabascoooo
Vad händer om man ber arbetsgivaren dra säg 50% skatt, då får man ju ett högre fribelopp hos csn då skatteåterbäring ej räknas som inkomst eller tänker jag fel?

Du tänker fel ja.
Om du kan finta bort bruttolön på något annat vis, genom bruttoavsättning till någon pensionsförsäkring eller genom att ta ut lönen senare kommer du lättare in under fribeloppet.
Fribeloppet ändras inte på grund av dina inkomster, utan ändras utifrån hur många veckor och i vilken omfattning du tar ut stödet, om du väljer att ta ut CSN för säg 15 veckor istället för 20 blir fribeloppet högre. .
Citera
2013-09-22, 23:40
Medlem
Ja så blir det ju..,.. Tack för hjälpen!
Citera
2013-09-25, 08:38
Medlem
Jag lånar tråden lite.
Hur mycket ligger fribeloppet på under ett år? Gäller det brutto eller nettolön ?
Citera
2013-09-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Jag lånar tråden lite.
Hur mycket ligger fribeloppet på under ett år? Gäller det brutto eller nettolön ?

Der finns beräkningshjälp på sidan deras som e riktigt bra. Det beror på hur många veckor Du tar ut och vilken omfattning.
Bruttolön gäller i alla fall
Citera
2013-09-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Jag lånar tråden lite.

Om du studerat under våren 2013 och hösten 2013, så ligger maxbeloppet på strax över 140 tkr brutto.

Jag har för mig att det ändrats till nästa år till 170 tkr brutto för hela 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in