2013-09-22, 13:22
Medlem
Någon som rekommenderar högrevsfärs istället för vanlig nötfärs i chili con carne? Blir det någon skillnad eller är det bara i hamburgare som det blir godare?
Citera
2013-09-22, 14:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxn
Någon som rekommenderar högrevsfärs istället för vanlig nötfärs i chili con carne? Blir det någon skillnad eller är det bara i hamburgare som det blir godare?
Chili con Carne lagas ju traditionellt på bitar av kött eller på hackat kött (oftast med kniv). Det är m a o inte nödvändigt att använda färs med hänsyn till originalreceptet. Det finns dessutom inga strikta regler gällande styckningsdetalj. Man tar helt enkelt det kött som man tycker om.

Rent allmänt så är en blandning av olika styckningsdetaljer bäst. T ex högrev, bringa och kållapp. Grytan tjänar på att få ett någorlunda putsat kött (från senor, ben, brosk och hårdare bindväv). I övrigt finns inga regler.

~Paul~
Citera
2013-09-22, 23:23
Medlem
om du med vanlig färs menar färs från ICA eller Konsum och med högrevsfärs menar färs mald hos slaktaren (smakrikare och förmodligen fetare) så är det senare mycket bättre
Citera
2013-09-22, 23:27
Medlem
muppsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
om du med vanlig färs menar färs från ICA eller Konsum och med högrevsfärs menar färs mald hos slaktaren (smakrikare och förmodligen fetare) så är det senare mycket bättre

Med högrevsfärs menar han väl helt enkelt färs mald på högrev? Den kan du hitta på ICA eller i någon annan välsorterad butik likväl som hos slaktaren.
Citera
2013-10-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Chili con Carne lagas ju traditionellt på bitar av kött eller på hackat kött (oftast med kniv). Det är m a o inte nödvändigt att använda färs med hänsyn till originalreceptet. Det finns dessutom inga strikta regler gällande styckningsdetalj. Man tar helt enkelt det kött som man tycker om.

Rent allmänt så är en blandning av olika styckningsdetaljer bäst. T ex högrev, bringa och kållapp. Grytan tjänar på att få ett någorlunda putsat kött (från senor, ben, brosk och hårdare bindväv). I övrigt finns inga regler.

~Paul~

Det blev en bit högrev istället. Anledningen att jag frågade om färsen var att jag tänkte fuska lite och göra det lite enklare och snabbare. Tycker de tar sådan tid att putsa till högreven noga när det är ett par kilo. Men chili con carnen blev mycket bra på högreven Första gången jag gjort "riktig" chili con carne
Citera
2013-10-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppson
Med högrevsfärs menar han väl helt enkelt färs mald på högrev? Den kan du hitta på ICA eller i någon annan välsorterad butik likväl som hos slaktaren.

Ja precis de menade jag!
Citera
2013-10-01, 21:34
Medlem
MeanMEs avatar
Tar vilket kött som helst i det och låter det koka sönder/bli riktigt mört.
Svin, nöt, lamm eller kyckling vilket som.

Är typ pytt i panna för mig.
Citera
2013-10-02, 08:59
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tar vilket kött som helst i det och låter det koka sönder/bli riktigt mört.
Svin, nöt, lamm eller kyckling vilket som.

Är typ pytt i panna för mig.
Har aldrig gjort på svin, men det rekommenderas alltså?
Citera
2013-10-02, 13:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Har aldrig gjort på svin, men det rekommenderas alltså?
Funkar, föredrar högrev iofs, god styckdetalj det där.

Jag kör sällan på färs när jag gör dylika rätter kokar det länge i stället och gafflar ut köttet.
Sätter en gryta på spisen på morgonen på 2an och låter det gå tills det är klart.
Fyller på vätska vid behov.
Lite pulled pork i kryddstark tomatsås över det hela.

Testa gör det på oxsvans någon gång det tycker jag är en sann höjdare.
Citera
2013-10-02, 13:28
Medlem
dePauls avatar
Oxsvans, bringa, hals (ej högrev!) och kinder är de enskilt mest smakaromatiska styckningsdetaljerna på nöt. En blandning av dessa ger en oöverträffad Carne.

Observera att det är viktigt att lyfta av fettet som blir till efter tillagningen. Detta gör man lämpligast i antingen kylt tillstånd eller med hjälp av en kökshandduk, alternativt hushållspapper.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in