2013-09-22, 09:17
Medlem
Nesrals avatar
Om man bortser frn att alla inblandade har olika frhllningsstt till argumentation, och istllet ger alla parter ett medelvrde i sitt stt att argumentera. Vad kan i s fall vara ett optimalt antal deltagare i t. ex en trd i detta forum?

Om vi ltsas att en diskussion handlar om ett mne dr det finns endast 2 tydliga stndpunkter, antingen tror man p det ena eller s tror man p det andra. Hlften av de som deltar i diskussionen hller p den ena stndpunkten och den andra hlften hller p den andra.

I en diskussion kan man ju frska n konsensus genom att lyckas vnda den andra parter mer t sin egna sikt, eller kan man ju helt enkelt utvecklas genom att samarbeta och komplettera varandra, eller ngot annat. Men man ser ju en tydlig tendens att mnniskan r mer intresserad av att argumentera emot en motpart n att samarbeta och komplettera en som tycker ungefr likadant.

D tnker jag s hr att om man bara r 2 personer med olika sikt, d drar man ju i princip bara nytta av sjlva argumentationen. r man istllet 4 personer, 2 av varje sort , s drar man dels nytta av argumentation mot motparten samt den som r av samma sikt som sig sjlv kan man komplettera.

r det istllet 20 personer, 10 av varje, d tenderar en diskussion endast best av pajkastning eftersom det oftast hittas minst en motpart som r "enkel" att argumentera mot och verbevisa, vilket kastar nyttan med diskussionen i skiten.

S min tanke r egentligen om ngon knner av ngon slags helig gyllene regel gllande antal deltagare i en diskussion som direkt kan kopplas till om diskussionen kommer bli bra eller ren pajkastning?
Citera
2013-09-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral

D tnker jag s hr att om man bara r 2 personer med olika sikt, d drar man ju i princip bara nytta av sjlva argumentationen. r man istllet 4 personer, 2 av varje sort , s drar man dels nytta av argumentation mot motparten samt den som r av samma sikt som sig sjlv kan man komplettera.

r det istllet 20 personer, 10 av varje, d tenderar en diskussion endast best av pajkastning eftersom det oftast hittas minst en motpart som r "enkel" att argumentera mot och verbevisa, vilket kastar nyttan med diskussionen i skiten.

Jag skulle vilja utka det till fem, med en villrdig som lever i fltet mellan de skra. D blottlggs blinda punkter och ger perspektiv som de sjlvskra saknar. Samtidigt vill alla slss om det bytet, att f denne att ansluta sig. Och allt fr sllan inser folk att man faktiskt kan vara i ett obeslutsamt lge, och att det kan vara nyttigt. Det kan vara frsta steget i att omvrdera sin stndpunkt.

Ditt andra stycke hller jag med om. Och problemet r att diskussionen med den som r enkel att debattera mot ofta drar vg eftersom de fr friktion under hjulen. Men man har egentligen inte stadkommit ngot annat n falsk bekrftelse p sina trosfrestllningar.
Senast redigerad av HerrWarum 2013-09-22 kl. 15:06.
Citera
2013-09-22, 16:02
Medlem
odbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral
S min tanke r egentligen om ngon knner av ngon slags helig gyllene regel gllande antal deltagare i en diskussion som direkt kan kopplas till om diskussionen kommer bli bra eller ren pajkastning?

Jag skulle vilja pst att pajkastning inte r avhngigt p antal personer som deltar i en diskussion det beror mer p hur personer argumenterar och beter sig gentemot varandra. Ofta kan det rcka med en person som r ihrdig nog fr att lyckas snka nivn betydligt, chansen fr detta kar naturligtvis ju fler personer som deltar i diskussionen.
Citera
2013-09-28, 09:40
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odb
Jag skulle vilja pst att pajkastning inte r avhngigt p antal personer som deltar i en diskussion det beror mer p hur personer argumenterar och beter sig gentemot varandra. Ofta kan det rcka med en person som r ihrdig nog fr att lyckas snka nivn betydligt, chansen fr detta kar naturligtvis ju fler personer som deltar i diskussionen.

Jag frsker anvnda mig av tv olika metoder vid argumentation som eskalerat till pajkastning:
1. Frska bemta, men gra allt fr att inte kasta paj tillbaka.
2. Ignorera personen helt.

Tyvrr har bda metoderna nackdelar, om man anvnder metod 1 s kanske man hjer nivn p diskussionen ngot men ofta inte tillrckligt, det kan ocks ge personen som argumenterar fult mersmak.

Metod 2 tycker jag r effektivast. Tyvrr kan det uppfattas som att man inte har ngot svar, istllet fr att det kanske istllet handlar om att man inte vill fda ett OT spr eller man tycker att frgorna redan blivit besvarade tidigare och man vvill undvika upprepning.
Citera
2013-09-28, 09:43
Bannlyst
Den gyllene regeln gllande argumentation r, i min hjrna, att hlla knslor utanfr diskussionen.
Citera
2013-09-28, 09:48
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heaven.on.earth
Den gyllene regeln gllande argumentation r, i min hjrna, att hlla knslor utanfr diskussionen.

Jag hller med till viss mn. Det beror sklart p vad man diskuterar, men man nr nog snabbare och effektivast fram till nyare och bttre slutsatser om man hller knslor utanfr.

En del personer r dremot vldigt knslosamma i sitt stt att interagera med andra mnniskor, oavsett forumsform. Det vore vldigt orttsvist om de inte ska f vara med i diskussioner, av just den anledningen. Det lutar t diskriminering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in