2013-09-22, 04:45
Bannlyst
Jag har swedbank och när jag beställer saker från webhallen så kan man välja att "betala via bank" vilket inte är samma sak som att betala med kreditkortsnumret utan man slussas till banksidan där man då måste skriva in ett lösenord man har innan transaktionen går igenom. 100% säkert å bra.

Men sen så har vi ju det där där man kan betala med kreditkortet som verända kotte tydligen kräven utanför sverige, varför är inte det kopplat till ett lösenord som måste skrivas in vid varje ny transaktion? Ett lösenord som självklart inte går igenom någon annans betalsida tillsammans med kreditkortnummret utan som fungerar precis så som det gör i mitt första betalexempel jag skrev om.
Som det är nu så kan vilket nolla som helst bara knappa in kortnumret och dra pengar hur ofta de vill vilket gör att man inte kan handla från nån sida alls på nätet som inte är superkända.

Finns många scams där folk erbjuder gratis kamera/mobil om man delar deras skitreklam på facebook eller liknande.. men de måste ha 1kr pga(skriv bullshitanledning här) och så har man ett fortlöpande medlemskap som kostar pengar som man kan säga upp när man vill.. jo tjena.. kommer inte kunna komma i kontakt med idioterna efter man betalat den där kronan med kredikort.

Så ja, varför är inte kreditkortet skyddat alls? Finns det någon form av skydd som jag inte är medveten om?
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2013-09-22 kl. 05:00.
Citera
2013-09-22, 05:26
Medlem
cbatbhs avatar
Använd E-kort som alla andra gör.

Gå in på Swedbanks hemsida nästa gång du ska köpa något. Tryck på "beställ tjänster" sedan "anslut bankkonto till e-kort"

Då skapar du ett engångskort där du bestämmer hur mycket pengar som ska finnas på just det kortet. Det finns en app du kan ladda ner till datorn också som gör den snabba processen ännu snabbare.
Citera
2013-09-22, 05:28
Medlem
Ja, det finns. Se länk
http://www.swedbank.se/privat/kort-o...code/index.htm
Citera
2013-09-22, 05:43
Bannlyst
@cbatbh tack, vad händer om någon försöker dra pengar från e-kort som inte har pengar? Tänker på fortlöpande prenumererar av tjänster(scams alltså) På vanliga kortet kan jag ju gå back och bli skyldig abnken pengar men antar man inte kan gå minus på e-kort.. right?

@nippe45 det systemet är inte säkert, mitt visakort har verified by visa men igår så köpte jag GTA V (ett tv spel) via Sonys betalsida med kreditkort men jag fick inte verifiera transaktionen på min bank.

Sidorna måste vara anslutna till verified by visa för att det ska funka tror jag

Citerar swedbank: "Så snart du anslutit ditt kort till tjänsten kan du börja använda ditt lösenord i samband med köp på internet hos anslutna butiker. Titta på butikens hemsida efter loggorna för Verified by Visa respektive MasterCard SecureCode för att se om butiken är ansluten."
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2013-09-22 kl. 05:51.
Citera
2013-09-22, 06:47
Medlem
cbatbhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
@cbatbh tack, vad händer om någon försöker dra pengar från e-kort som inte har pengar? Tänker på fortlöpande prenumererar av tjänster(scams alltså) På vanliga kortet kan jag ju gå back och bli skyldig abnken pengar men antar man inte kan gå minus på e-kort.. right?
Precis. Det är just det som är så bra med e-kort. Så om du är osäker på om en sida är pålitlig men ändå vill testa så kan de inte dra mer pengar än vad du har lagt in på e-kortet. Samt att prenumerationer så som Netflix inte kan fortsätta på e-kortet efter att pengarna är slut/kortet har slutat gälla.

Så om du vill ha för evigt gratis Netflix så kan du gå in på netflix.com/phillyD eller netflix.com/bacon och registrera nya konton varje månad (då första månaden är gratis) med hjälp av e-kort med 1kr på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in