2013-09-21, 16:53
Medlem
tigerrakets avatar
Har en MBP som jag funderar p att ha antivirus p. Kaspersky eller norton Internet Security
Vilket r bst?
Kaspersky r billigast
Men vad menar norton med "Internet Security" gentemot deras MS 360-serie?
Citera
2013-09-21, 16:54
Medlem
gato12s avatar
Behvs verkligen ett antivirus till Mac...?
Citera
2013-09-21, 16:56
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Bda har ju 30-dagars testversioner, s varfr inte testa och se vilken du gillar bst.

http://se.norton.com/downloads-trial-norton-360

http://www.kaspersky.com/se/kmac-trial-register
Citera
2013-09-21, 17:08
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Behvs verkligen ett antivirus till Mac...?
Mnga sger att mac inte gr att hacka
Men trojanska hstar och andra kryp kan ta sig in i datorn.
Enligt media s ska det ha varit virusfritt fr Apple fr att eftersom majoriteten anvnde pc s riktade hackare och andra in sig p Pc. Men nu nr allt fler kper mac, s brjar hackarna testa OS ocks
Citera
2013-09-21, 19:33
Medlem
Sophos gratisversion har jag krt utan problem (fr macens prestanda allts). Jag bootar macar i allt frn 10.4 till 10.8 och har haft Mac sedan 1990. Jag bedriver IT-support fr mac. Det behvs inget antivirusprogram. Srskilt inte i senaste Mac OS X som har vl inbyggda egna skyddsfunktioner. Alla de som tror eller pstr annorlunda r antingen Windowsswitchers eller s gr de AV-programfretagens renden. Kr Sophos om du nd kommer att ligga smnls. Det r tminstone gratis och belastar inte datorn.
Citera
2013-09-21, 20:11
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Men nu nr allt fler kper mac, s brjar hackarna testa OS ocks
Avinstallera Java s ska du se att det r lugnt. Macs marketshare har inte kat, det str lika stilla som alltid senast jag kollade

http://www.netmarketshare.com/os-mar...e.aspx?qprid=9
Citera
2013-09-21, 20:35
Medlem
Som jag har frsttt s r den stora skillnaden mellan Windows och Mac att Mac programmering bygger p sandboxing, ska det utanfr sig egen sandlda (och drmed potentiellt stlla till skada) s mste applikationen be om adminstratrslsenord.
Drfr r det svrt att smyga in program i bakgrunden som kr utan att man vet om.
Medan i Windows har du full tillgng till systemkataloger och andra program.
Och det r orsaken till att det finns mer virus till Windows n Mac, inte antal anvndare.
Citera
2013-12-02, 00:34
Medlem
Trollilols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Mnga sger att mac inte gr att hacka
Men trojanska hstar och andra kryp kan ta sig in i datorn.
Enligt media s ska det ha varit virusfritt fr Apple fr att eftersom majoriteten anvnde pc s riktade hackare och andra in sig p Pc. Men nu nr allt fler kper mac, s brjar hackarna testa OS ocks

ju lngre folk tror detta desto bttre...

Mac OS X har sjukt mnga nackdelar skerhetsmessigt.. tnker inte nmna en enda hr men att ha ngot form av skydd r att fredra..
Little Snitch borde rcka ganska vl iaf.
Citera
2013-12-02, 11:09
Medlem
Littons avatar
OS X r stabilt. Men om du har PC-filer p OS X kan du skanna dem innan de hamnar p en PC. Med ex. ClamXav: www.clamxav.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in