• 2
  • 3
2013-09-21, 18:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Konstig fråga alla har rätt att belåna sig för att studera i Sverige har ingenting med fattig och rik att göra.
Du kallade ju dom fattiga som "måste belåna sig för att leva". Det är väll snarare en möjlighet för dem för att kunna studera, inte för att leva.
Citera
2013-09-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du kallade ju dom fattiga som "måste belåna sig för att leva". Det är väll snarare en möjlighet för dem för att kunna studera, inte för att leva.

Ja de är priviligerade och fattiga.
Citera
2013-09-21, 19:47
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Tja behöver man skulldsätta sig för att leva så är man fattig.

Okej om du säger det, så då existerar helt enkelt inte fattigdom bland personer runt hela världen som har knappt råd med maten och lever i en hydda gjord av bajs?

Du har väldigt skev syn på fattigdom kortfattat..
Citera
2013-09-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Okej om du säger det, så då existerar helt enkelt inte fattigdom bland personer runt hela världen som har knappt råd med maten och lever i en hydda gjord av bajs?

Du har väldigt skev syn på fattigdom kortfattat..

Får nog påmina dig om vad du skrev tidigare

Citat:
Jag vill gärna höra din definition av ordet fattig i SVERIGE.. Inte utifrån Aus eller diverse länder.
Vad är fattigdom i Sverige?

Men lämnar vi Sverige så kan jag hålla med om att folk i bajshydorna antagligen är fattigare. Eller ja studenten är ju fattigare eftersom han är belånad men sätter man det i förhållande till förväntad livsinkomst så kommer han att ha ett rikare liv.
Citera
2013-09-21, 22:35
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Får nog påmina dig om vad du skrev tidigare

Men lämnar vi Sverige så kan jag hålla med om att folk i bajshydorna antagligen är fattigare. Eller ja studenten är ju fattigare eftersom han är belånad men sätter man det i förhållande till förväntad livsinkomst så kommer han att ha ett rikare liv.

Får jag påminna dig om att det är jag som ställer frågorna eftersom du gjorde tråden och ville skapa en diskussion? Och jag besvarar din tråd med frågor.

Jag kan gå mycket längre med detta men jag tänker inte göra det..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
Senast redigerad av Manboiii 2013-09-21 kl. 22:40.
Citera
2013-09-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Får jag påminna dig om att det är jag som ställer frågorna eftersom du gjorde tråden och ville skapa en diskussion? Och jag besvarar din tråd med frågor.

Får jag påmina dig om att jag inte startat den här tråden?

Citat:
Jag kan gå mycket längre med detta men jag tänker inte göra det..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom

Inte riktigt säker vad du vill säga med länken.
Citera
2013-09-22, 04:08
Medlem
Problemet med ekonomin är att arbete inte lönar sig, jag skulle tjäna MER på att ta bidrag än på det jag gör just nu, eget företag med ca 23000 + moms utfakturerat i månaden. Jobbar ca 100 timmar i månaden pga konjukturen.

Bara kostnaden att ta sig till jobbet och hem är minst 100 kr om Dagen. Betalar 5100 i månaden för 16 kvadrats etta utan kök i solna, rätt till bostadsbidrag? Nej, för att jag tjänar över 86000 om året.

Genom att ta bidrag skulle jag tjäna mer genom att inkomsten blir ungefär desamma + att jag slipper betala för garage och bilkostnader
Citera
2013-09-22, 06:43
Medlem
Poke53281s avatar
Intressant ämne!

Jag har i många år funderat över om jag är fattig eller rik, men jag blir ju inte yngre, så lite erfarenhet har jag ju:

Då jag var ungefär 30, var jag stärkt skuldsatt (omkring halva miljonen i SKULDER, studielån m.m.), men jag hade mat på bordet, tak över huvudet (hyrde en liten håla hos KFUM). Jag tyckte alltid jag var fattig, men ...var jag nu det? Jag hade internet, spelade spel online, mat, hyra etc...

Nu är jag mycket äldre, har eget hus (inte miljonvilla!) på landet, lite reservstålar på konton...nog till att vara fri från arbete i 1-2 år, lever helt utom A-kassa/soc/bidrag och allt det där skit, så jag har en ohörd frihet till att göra vad jag vill, sitter här och spelar GTA 5 på min 47" skärm, behöver inte gå på jobb etc.

Är jag rik nu? Jag är ju inte miljonär, sålde jag villan hade jag kanske en halv miljon på banken...

Jag känner mej rik, till tross for att jag om 1-2 år måste ha ett arbete / har ingen rätt till A-kassa etc. For att jag kan göra som jag vill.
Citera
2013-09-28, 10:03
Medlem
ettiss avatar
Man kan definiera fattig/rik med hjälp av ens NAV (Net Asset Value). Dvs. Summan av ens alla tillgangar subtraherat med ens alla skulder. Om resultatet är over en tröskel Sa kan man klassa sig som rik. Vad man har for inkomst är egentligen irrelevant. Det finns manga exempel där folk lever väldigt knapert sett utifran men som ända har stora tillgangar gömda. Dessa klassas da som rika. Likasa Finns det folk som lanar upp sig over öronen men som faktiskt inte äger nagot, dessa klassas som fattiga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in