2009-09-17, 18:23
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Funderar dock på om man skulle slänga in en tusing bara för att, ifall Artamus konkar så är det ingen förlust och ifall de börjar skjuta uppåt så har man i alla fall fått en fin vinst. Senaste vinsten genom öreshandeln gjorde i alla fall så att jag fick råd till att skicka framgaffeln på cykeln på service.
Jag ska slänga in ett par tusen på 0.02 eller 0.03, beroende på vad som går igenom, och sen hålla ett tag, dvs inte öreshandla. Mest på skoj, förlusten spelar inte så stor roll (under 2% av min portfölj) men vad man kan vinna på det hela är verkligen spännande att se.
Citera
2009-09-17, 20:59
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Ja du vill ju inte att hjulet ska lossna i nedförsbacke

Haha, spot on (i dubbel bemärkelse!).
Citera
2009-09-17, 21:12
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimm
Jag ska slänga in ett par tusen på 0.02 eller 0.03, beroende på vad som går igenom, och sen hålla ett tag, dvs inte öreshandla. Mest på skoj, förlusten spelar inte så stor roll (under 2% av min portfölj) men vad man kan vinna på det hela är verkligen spännande att se.

Det värsta som kan hända är väl att du förlorar 33%, 66% eller 100%, men som du sa är förlusten inte något som gör stor åverkan. Nyligen pendlade den mellan 0,03 och 0,04 och nu senaste tiden mellan 0,02 och 0,03 (några enstaka får igenom ett köp på 0,02). Det känns som att öreshandeln håller tillbaka aktien, finns så många småsparare och wannabe day-traders som är ute efter lätta arbitrage (som jag). Håller med om att det vore intressant att behålla aktien en längre tid och följa utvecklingen, men hålla sig till ett köp som inte rubbar ens ekonomi.

Även om det är sjukt långsökt hade ju drömscenariot varit att den gick upp till sitt forna värde, tänk då om man hade satt in 1000kr för skojs skull på 0,03 och helt plötsligt ligger aktien på 70.
Drömma får man i alla fall göra.

Kursen stängde på 0,02NOK, men från vad som står i diverse forum och "anonyma" tips så ska kursen vara på väg upp snart, till och med banker råder till köp. Det får man i alla fall hoppas på. Lagt en köporder på 50 000 på 0,03 och denna får stå ett bra tag, skiter det sig så får det göra det, öreshandel har ändå inte varit min starka sida.
Som min signatur och avatar antyder så gillar jag att leva farligt, men när det kommer till min ekonomi så är jag en riktig pussy, ser detta mer som ett experiment än något annat.
Senast redigerad av KoettFaers 2009-09-17 kl. 21:31.
Citera
2009-09-17, 21:39
Medlem
Kannans avatar
Hur högt beräknas den kursen gå när det där avtalet väl går i lås (eller vad det nu var) ? Snackar vi nåt ören mer eller uppgångar på +50%?
Citera
2009-09-17, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Hur högt beräknas den kursen gå när det där avtalet väl går i lås (eller vad det nu var) ? Snackar vi nåt ören mer eller uppgångar på +50%?

En uppgång på 6 öre = 200%. Vad snackar du om?
Citera
2009-09-17, 23:34
Medlem
zomos avatar
veckanstips (som den här tråden borde handla om)

Köp SQM ett chilenskt gruvbolag som gräver fram litium. Litium används bla i batterier till mobiler mm, men framför allt kommer det användas i elbilar framöver. Aktien handlas på NYSE som ADR och lämnar faktiskt utdelning. Vad jag begriper är detta en mindre del (20%) av deras verksamhet, men i brist på andra noterade bolag så kan det bli en "hets" efter aktien.

http://www.google.com/finance?q=NYSE%3ASQM
Citera
2009-09-17, 23:50
Medlem
Caparzos avatar
Tycker det har gått för långt med tjatet om öresaktier och skräpbolag. Kan man inte starta en "Hazard"-tråd där alla megariskfyllda aktier kan diskuteras. Jag skulle gärna slippa se folk som haussar öresaktier och skitbolag här.

Varför diskuteras inte kvalitetsbolag längre?

OnT: Vad tror panelen om de stora investmenbolagen "drakarna", vilken kommer gå bäst på 5 års sikt? Skulle själv tippa Ratos eller Industriv, men vad tror ni?
Citera
2009-09-18, 00:03
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Tycker det har gått för långt med tjatet om öresaktier och skräpbolag. Kan man inte starta en "Hazard"-tråd där alla megariskfyllda aktier kan diskuteras. Jag skulle gärna slippa se folk som haussar öresaktier och skitbolag här.

Varför diskuteras inte kvalitetsbolag längre?

OnT: Vad tror panelen om de stora investmenbolagen "drakarna", vilken kommer gå bäst på 5 års sikt? Skulle själv tippa Ratos eller Industriv, men vad tror ni?
Bra idé. En sån tråd borde vara på sina plats.
Citera
2009-09-18, 00:06
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Bra idé. En sån tråd borde vara på sina plats.

Såg att det fanns en tråd om Artumas, vad fan kan inte de som vill snacka om aktien hålla sig där för? Finns även tråd om Malka och fan och hans moster, men som sagt borde en tråd kunna räcka för frimärkesaktier/skräpaktier.
Citera
2009-09-18, 00:21
Bannlyst
aARTUMAS!!! gGODA NYHETER!

2009-09-17:T23:30

Artumas Executes Farm Out of Tanzanian and Mozambique Assets

Cam Barton, Artumas CEO stated that "this transaction has the capacity to transform Artumas from a position of distress to one where the company will be carried through very significant exploration programmes in all of its assets which have a reasonable chance to materially add value through exploration success. At the same time the transfer of operatorship in the Tanzanian PSA to M&P will reduce overheads whilst maintaining the obligations of the PSA joint venturers to supply gas to the Mnazi Bay power plant which Artumas will continue to run."

Läs allt här!
http://cws.huginonline.com/A/136496/PR/200909/1342120_5.html
eller här www.artumas.com

Vill ni läsa det på svenska fast med vissa felstavningar så klicka här!
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fcws.huginonline.com%2FA%2F136496% 2FPR%2F200909%2F1342120_5.html&sl=en&tl=sv&history _state0=
Citera
2009-09-18, 00:54
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
2009-09-17:T23:30

Artumas Executes Farm Out of Tanzanian and Mozambique Assets

Cam Barton, Artumas CEO stated that "this transaction has the capacity to transform Artumas from a position of distress to one where the company will be carried through very significant exploration programmes in all of its assets which have a reasonable chance to materially add value through exploration success. At the same time the transfer of operatorship in the Tanzanian PSA to M&P will reduce overheads whilst maintaining the obligations of the PSA joint venturers to supply gas to the Mnazi Bay power plant which Artumas will continue to run."

Läs allt här!
http://cws.huginonline.com/A/136496/PR/200909/1342120_5.html
eller här www.artumas.com

Vill ni läsa det på svenska fast med vissa felstavningar så klicka här!
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fcws.huginonline.com%2FA%2F136496% 2FPR%2F200909%2F1342120_5.html&sl=en&tl=sv&history _state0=

Det FINNS redan en TRÅD om Artumas för helvete.
Citera
2009-09-18, 01:48
Medlem
Caparzos avatar
Har tittat på SAAB, ser onekligen intressant ut som innehav långsiktigt. Ner från 200 kr 2007 till dagens 80 kronor, en uppgång på 150 % ifall vi kommer tillbaka, lägg till utdelningar som bara sänkts en gång under 10 år.

Vad är negativt med Saab på längre sikt? (OBS, menar de som säljer försvarsmateriel och Jas gripen, inte personbils-Saab)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in