2009-03-10, 11:40
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Hej

Skulle gärna höra om andras åsikt angående Lappland goldminers.

Ses några positiva triggers inom ett halvår?

De beräknar väl inte bliva kassaflödespositiva innan q3, så är en kursökning verkligen att vänta innan det? De går väl back nu och planerar att göra så fram till 3, eller?

Jag sitter på ett ganska stort innehav och vet inte om det är dags att dra sig ur eller avakta.

Vore intressant med åsikter.

Tacksam för svar

Jag sitter på ett väldigt litet innehav, men funderar trots det på hur man ska göra.
Om det är läge att gå ur innan min köpkurs nås och avvakta ytterligare kursminskningar för att sedan gå in igen. Kommer det att gå ner mot 7 då det är kursen för nyemissionen, och kommer det i så fall att stanna där? Kommer

Skinner är Lapplandsexperten här, han kanske har någon input.
Citera
2009-03-10, 11:48
Medlem
Är det dags att plocka på sig lite countermine nu när de åkt ned något under dagen? Vad tror experterna? Kommer den dra upp igen?
Citera
2009-03-10, 12:28
Medlem
izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antant
Är det dags att plocka på sig lite countermine nu när de åkt ned något under dagen? Vad tror experterna? Kommer den dra upp igen?

Jag köpte på 1.90..
Citera
2009-03-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AconX
Tillbaka till Countermine. Jag läste lite ang. det hela.

Aktierna låg igår vid stänging på,
COUNTERMINE TECHNOLOGIES B - 2,06kr.
COUNTERMINE TECHNOLOGIES TO6B - 0.25kr.
Båda aktierna tyckas ha 1,94kr täckning per aktie av countermines egna kapital.

Jag har hajar inte riktigt skillnaden, varför är det så stor skillnad mellan B och TO6B aktien och vad bör man köpa? Är inte sannolikheten att TO6B aktien stiger mer om det går bra för countermine.

TO6B är en option med lösen 2,40 i maj 09. Kvarleva från emissionen som genomfördes under början av 2008. Mkt högre risk eftersom den blir helt värdelös om Coum inte står högre än 2,40 på lösendagen. Dock så är det självklart mkt högre utväxling också om kursen sticker ordentligt. Observera dock tidsvärdet.

Övrigt ang. Countemine så sa VDn på financial hearingen att "vi närmar oss Tobruk" vilket är det näst största minerade området i världen efter El alamein om jag inte misstar mig. Kan bli riktigt bra det här.
Citera
2009-03-10, 20:57
Medlem
Phonera skall jag kolla lite närmare på! tack för tipset var helt ovetande om denna aktie Countermine tror jag fortfarande på, gick in med mer igår. Vad tror ni om boliden? dags att sälja? köpte på 26. Är inte detta som nämnts tidigare ett helt omotiverat rus?
Citera
2009-03-10, 23:25
Medlem
GhettoSnackss avatar
Hoppa på Sandvik-tåget nu.

I vår kommer det planerade varslet. 1500 personer bort i Sverige.
Peter Gossas, VD på SMT, har stampat ner foten och säger att 1500st blir det.

Punkt slut.

Sandvik ska spara 1,2 miljarder på 2 år.
I försommar kommer lönekostnaderna vara oerhört lindrigare än nuvarande situation.

Mvh
En Sandvik-anställd.
Citera
2009-03-11, 06:17
Medlem
idag hoppas vi på uppgång för boliden!
Citera
2009-03-11, 14:18
Medlem
nobles avatar
Vad sägs om att gå in och köpa lite Kungsleden nu? Sitter redan på 900st.
Citera
2009-03-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zod-E
Eniro har en potentiell direktavkastning på över 100% nu. Alltså om de i framtiden nån gång skulle dela ut 5,20 kr, som de gjorde 2008, får man tillbaka mer än summan man köpte aktierna för. Men! Eniro håller fortfarande på att rulla ner för stupet, när kursen planar ut kan man börja fundera på köp. Många ifrågasätter eniros katalogverksamhet och höga skuldsättning. De har börjat dra ner på skuldsättningen, som för övrigt inte inneburit ett problem i normala tider. Katalogerna kanske kommer att minska rejält. Men jag tror att Eniro har ganska lätt för att expandera sin verksamhet mot andra företagstjänster, eftersom de redan har kontakt med nästan alla svenska bolag.

Idag: "Eniro avser att förbättra nuvarande tjänster och fortsätta ta marknadsandelar, men kommer också att öppna upp plattformen för upphandlingar från privata företag som vill sänka sina inköpskostnader och hitta nya leverantörer, skriver Eniro."

Det är just såna här områden Eniro kan expandera mot. Eniro är som en spindel i nätet, de kan ständigt komma på nya tjänster till företagen som fastnat

Den som ojar sig över katalogförsäljningen har verkligen ingen koll.
Citera
2009-03-11, 17:47
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zod-E
Idag: "Eniro avser att förbättra nuvarande tjänster och fortsätta ta marknadsandelar, men kommer också att öppna upp plattformen för upphandlingar från privata företag som vill sänka sina inköpskostnader och hitta nya leverantörer, skriver Eniro."

Det är just såna här områden Eniro kan expandera mot. Eniro är som en spindel i nätet, de kan ständigt komma på nya tjänster till företagen som fastnat

Den som ojar sig över katalogförsäljningen har verkligen ingen koll.
Eniro känns för mig som ett stort nej. Deras skulder är högre än börsvärdet på bolaget, det känns ju sådär lagomt tryggt att veta. Eniro lär inte kunna ge aktieutdelning på flera år utan chansen är snarare större att det blir en nyemission som går rakt till fordringsägarna och sådana nyemissioner brukar vara svåra att få full täckning på och då riskerar bolaget faktiskt att kunna gå under. Det finns en anledning till den nuvarande värderingen...

Man ska aldrig stirra sig blind på gamla kurser, nyckeltal och utdelningar. Då blir man bara sjukt lurad. Kolla t.ex. Ericsson, den aktien har ju stått i långt över 700 kronor per aktie, men inte fasen är det rimligt att räkna med de nivåerna inom en riktigt lång framtid för det.
Citera
2009-03-11, 17:54
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Vad sägs om att gå in och köpa lite Kungsleden nu? Sitter redan på 900st.
Jag tror själv på Kungsleden och köpte 2000 aktier för det finfina priset på 28 kronor per aktie. Kungsleden sitter på den rätta sortens fastigheter i lågkonjunktur med långa kontrakt men även med en mycket stabil kundbas som sällan drabbas så speciellt hårt av lågkonjunkturen att de inte kan betala hyrorna. Belåningsgraden är visserligen hög, men inte på något sätt makaber sätt till andra fastighetsbolag.

Dessutom är Kungsleden ett riktigt trevligt bolag i högkonjunktur som brukar vara riktigt duktiga på att köpa och sälja i rätt tid vilket i sin tur brukar leda till riktigt fina direktavkastningar för aktieägarna.

Således ser jag Kungsleden som ett bra bolag att köpa och behålla i många år.
Citera
2009-03-11, 18:01
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
Jag sitter på ett väldigt litet innehav, men funderar trots det på hur man ska göra.
Om det är läge att gå ur innan min köpkurs nås och avvakta ytterligare kursminskningar för att sedan gå in igen. Kommer det att gå ner mot 7 då det är kursen för nyemissionen, och kommer det i så fall att stanna där? Kommer

Skinner är Lapplandsexperten här, han kanske har någon input.
Pahtavaara och Blaiken är både igång nu och processverken börjar snart spruta ur sig guld. Vid midsommar går gruvorna processverken till 100 %. Jag kan inte säga så mycket mer än så och just nu känns det som att det är svårt att spå kursen men min gissning efter att ha följt bolaget är att kursen kommer att ligga mellan sju och åtta kronor ungefär fram tills vi får mer officiella siffror om exakt hur allt fortlöper och hur det blir med nyemissionen till aktieägarna. Jag har dock svårt att se någon anledning till att kursen kommer att falla så mycket under sju kronor.

Igår släppte Redeye en analys av bolaget som var minst sagt smickrande. Riktigt kul att både Axier och Redeye tror på bolaget.
Läs den mycket välskrivna analysen med intressanta siffror här:
http://www.redeye.se/analys/27660#2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in