2009-09-15, 11:46
Medlem
slavakowskys avatar
Tja, tänkte höra lite vad ni tycker om min portfölj. Har precis sålt av en del större poster i gruvbolag så har en del över. När jag nu räknade ut % på varje post så är de i minsta laget kan ja tycka.

B&B Tools~4%
Blackpearl~14%
Epicept~3%
Impact Coatings~5%
Micronic~5%
Nokia~6%
PA Resources~6%
SSAB~6%
Swedbank~4%
Avanza Zero~12&
Swedbank Rysslandrobur~14%

Likvid~21%

Har ev tänkt chippa in runt 20% av det totala, och har funderat på att sätta in en del på Avanza zero och rysslandsfonden. Men är det några av bolagen jag har i portföljen nu som ni inte gillar eller som jag kan köpa in mer av. Har inte varit så himla uppdaterad sen i mitten av sommaren så har missat en del info om vad som hänt, och ansåg att det var dax för ett facelift av portföljen..

Tankar?
Citera
2009-09-15, 12:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slavakowsky
Tja, tänkte höra lite vad ni tycker om min portfölj. Har precis sålt av en del större poster i gruvbolag så har en del över. När jag nu räknade ut % på varje post så är de i minsta laget kan ja tycka.

B&B Tools~4%
Blackpearl~14%
Epicept~3%
Impact Coatings~5%
Micronic~5%
Nokia~6%
PA Resources~6%
SSAB~6%
Swedbank~4%
Avanza Zero~12&
Swedbank Rysslandrobur~14%

Likvid~21%

Har ev tänkt chippa in runt 20% av det totala, och har funderat på att sätta in en del på Avanza zero och rysslandsfonden. Men är det några av bolagen jag har i portföljen nu som ni inte gillar eller som jag kan köpa in mer av. Har inte varit så himla uppdaterad sen i mitten av sommaren så har missat en del info om vad som hänt, och ansåg att det var dax för ett facelift av portföljen..

Tankar?

Kasta ut RysslandRobur på direkten. Ersätt den med Vostok Nafta, varför ska jag berätta.
Förvaltningsavgiften på 2,5 % är mycket lägre i Vostok Nafta. Denna avgift urholkar värdet och varför ska du göda banken för?

Lundinfamiljen är bevisligen kompetent och har hittat guldkorn i Ryssland förr, de är betydligt mer rutinerade än någon finansyuppie på Swedbank. De har näsa för Ryssland och en betydligt trevligare portfölj, med mer intressanta innehav.

Substansrabatten är över 15 %, vilket innebär att du får köpa tillgångar värda 1 krona för 85 öre, detta får du INTE i fonden.

Ett sista skäl är likviditeten. I en volatil marknad som den ryska är det en fördel att kunna sälja av snabbt och köpa, vilket du inte kan med fonden. Det är ett helvete att få sålt. Även om du är långsiktig kan det vara skönt att kunna kränga innehavet när du vill.

I övrigt tycker jag du har viktat portföljen konstigt, oerhört små poster med skitbolag.

Epicept, Blackpearl, IC och Micronic skulle du kunna sälja eftersom dessa är ytterst osäkra kort. Ta hellre stabilare aktier som ger utdelning.
Citera
2009-09-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Sälj fort som fan, de kommer garanterat sjunka tillbaka.

Carpazo, du som är Nokias fanboy
Vad tror du deras rapport den 15/10 kommer att säga.. väntar du dig positiv respons?
Citera
2009-09-15, 14:26
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Carpazo, du som är Nokias fanboy
Vad tror du deras rapport den 15/10 kommer att säga.. väntar du dig positiv respons?

Jag tror på en stark rapport. N97 har sålt över 2 miljoner exemplar under 3 månader: http://www.mobilestopic.com/news/nokia-n97-sales-top-2-million-units-in-first-three.html

Det är bättre än N95 och detta bevisar bara vem som är ohotad etta inom såväl smartphones, som alla andra segment - Nokia.

Vidare har ledningen försatt sig i en angenäm position genom att ha mycket låga förväntningar inför q3, förväntningar som blir lätta att slå.

De tror på bibehållen, alltså inte ökad marknadsandel, vilket är väl pessimistiskt då de har en intressant produktportfölj och intressanta nylanseringar på gång.

Vidare tror det att hela mobilsektorn rasar med 10 %, vilket känns överdrivet.

Aktien borde inte befinna sig under 120 till rapport.
Citera
2009-09-15, 14:45
Medlem
KoettFaerss avatar
Artumas känns som en bra grej, ökade värdet med 33% idag (gick mellan 0,02-0,03 NOK). WUHU, lyckades dryga ut studentkassan i alla fall.
Citera
2009-09-15, 14:47
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Artumas känns som en bra grej, ökade värdet med 33% idag (gick mellan 0,02-0,03 NOK). WUHU, lyckades dryga ut studentkassan i alla fall.

Mhm. Har du sålt för 3 öre?

Själv har jag lite svårt för att köpa in mig i konkurshotade företag.
Senast redigerad av Lommi 2009-09-15 kl. 14:50.
Citera
2009-09-15, 15:04
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Mhm. Har du sålt för 3 öre?

Själv har jag lite svårt för att köpa in mig i konkurshotade företag.

Yes!

Sedan beror det på, är man villig att köpa högriskaktier eller inte? Vissa är villiga andra inte. Själv har jag redan en tämligen säker portfölj och en mindre med högrisk som jag checkar flera gånger per dag och säljer vid behov.
Citera
2009-09-15, 15:29
Medlem
Bör man sälja eller köpa fler Nokia? (+kommentarer?)

Citat:
Jag tror på en stark rapport. N97 har sålt över 2 miljoner exemplar under 3 månader: http://www.mobilestopic.com/news/nokia-n97-sales-top-2-million-units-in-first-three.html

Det är bättre än N95 och detta bevisar bara vem som är ohotad etta inom såväl smartphones, som alla andra segment - Nokia.

Vidare har ledningen försatt sig i en angenäm position genom att ha mycket låga förväntningar inför q3, förväntningar som blir lätta att slå.

De tror på bibehållen, alltså inte ökad marknadsandel, vilket är väl pessimistiskt då de har en intressant produktportfölj och intressanta nylanseringar på gång.

Vidare tror det att hela mobilsektorn rasar med 10 %, vilket känns överdrivet.

Aktien borde inte befinna sig under 120 till rapport.

Hej Caparzo! Mycket tack vare dina analyser och en del annan läsning slog jag till som total nybörjare och köpte Nokia (GAV 91,20) den 25 aug. Det var ju synnerligen lyckat men nu börjar jag undra när det är dags att börja fundera på sälj. Du har pratat om att den ska upp till 120 medan andra tror att det kan bli dipp redan nu kommande dagarna. Bör man enligt dig till och med öka nu för att få avkastning upp mellan 108 och 120?

Sen en annan allmän fråga. Kommentarer till min nybörjarportfölj (har bara hunnit sätta mig in tillräckligt för att köpa aktier i tre bolag hittills, använder Avanza mini):

Aktier:
Nokia 27% (GAV 91,20)
Boliden 24% (GAV 73,20)
Ericsson 49% (GAV 73,29)

Fonder:
Avanza Zero 50%
Lannebo Småbolag 50%

Tanken är att detta ska vara del i ett målsparande till ett husköp om ungefär 3-5 år och jag vill med hyfsad försiktighet försöka pressa ur så mycket ur mitt kapital som möjligt på denna tid. Några tips från er som har lite rutin??
Citera
2009-09-15, 15:44
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulius
Hej Caparzo! Mycket tack vare dina analyser och en del annan läsning slog jag till som total nybörjare och köpte Nokia (GAV 91,20) den 25 aug. Det var ju synnerligen lyckat men nu börjar jag undra när det är dags att börja fundera på sälj. Du har pratat om att den ska upp till 120 medan andra tror att det kan bli dipp redan nu kommande dagarna. Bör man enligt dig till och med öka nu för att få avkastning upp mellan 108 och 120?

Sen en annan allmän fråga. Kommentarer till min nybörjarportfölj (har bara hunnit sätta mig in tillräckligt för att köpa aktier i tre bolag hittills, använder Avanza mini):

Aktier:
Nokia 27% (GAV 91,20)
Boliden 24% (GAV 73,20)
Ericsson 49% (GAV 73,29)

Fonder:
Avanza Zero 50%
Lannebo Småbolag 50%

Tanken är att detta ska vara del i ett målsparande till ett husköp om ungefär 3-5 år och jag vill med hyfsad försiktighet försöka pressa ur så mycket ur mitt kapital som möjligt på denna tid. Några tips från er som har lite rutin??

Jag ska vara ärlig med dig. Jag kan inte veta någonting om kursen egentligen på kort sikt. Det såg vi prov på i Nokia, tyckte den var undervärderad vid 95 och gick in, men den sjönk kortsiktigt ända ner till 86 kronor. Att den var undervärderad gick att se men det går aldrig att säga när detta korrigeras, kan lika gärna ta ett halvår, men på lång sikt kommer det fundamentala värdet återspeglas i kursen.

Du borde kunna fiska upp Noki vid kursen 105 kronor. Jag vet inte om kursen kommer stå i 120 kronor snart, men jag skulle bli OERHÖRT förvånad om kursen är lägre än 120 vid årsskiftet. Tycker du ska öka om du kan vid 105 kronor, men ta inte för hög risk. DVS gå inte all-in eller liknande i Noki.

Min portfölj innehåller Nokia, Midway, BB Tools, Transatlantic och Vostok Nafta. Midway är nästan som en småbolagsfond, så den kan du kika närmare på.

Tycker du sitter på för mycket telekom och råvarumarknaden är nyckfull. Marknaden kan rasa ifall kineserna bestämmer sig för att sluta köpa. De aktierna jag äger ser jag som köpvärda just nu.

Fonder vill bara ha avgifter, undvik dem!
Citera
2009-09-15, 16:34
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:

I övrigt tycker jag du har viktat portföljen konstigt, oerhört små poster med skitbolag.

Epicept, Blackpearl, IC och Micronic skulle du kunna sälja eftersom dessa är ytterst osäkra kort. Ta hellre stabilare aktier som ger utdelning.

Vad tror du om denna analysen? Själv lägger jag ingen värdering åt ena eller andra hållet eftersom jag själv är nybörjare på området men analysen går kraftigt emot din rekomendation. Hade varit intressant att höra din reflektion.
http://www.redeye.se/analys/black-pearl/30461
Citera
2009-09-15, 16:58
Medlem
526s avatar
Hur köper man Islands börs ICEX

Jag vill köpa indexaktier på Reykjaviks börs. Helst ETF, men det verkar inte finnas.
Har pratat med de stora bankerna. De säger att man måste köpa direkt.
Är inte någon van aktieköpare.
Någon som vet hur man gör?
Citera
2009-09-15, 18:12
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
Vad tror du om denna analysen? Själv lägger jag ingen värdering åt ena eller andra hållet eftersom jag själv är nybörjare på området men analysen går kraftigt emot din rekomendation. Hade varit intressant att höra din reflektion.
http://www.redeye.se/analys/black-pearl/30461

Det är en teknisk analys, sådana ger jag inte mycket för, en fundamental analys hade varit intressantare. Dessutom har denna rallat över 100 %, köpläget var i Mars.

Bolaget har aldrig gjort vinst, skulle aldrig lägga pengar i detta bolag. En chansaktie jag äger är RURIC, men det är bara för att krydda portföljen och för att den kan bli en tiodubblare om den överlever krisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in