Citat:
Ursprungligen postat av slavakowsky
Tja, tänkte höra lite vad ni tycker om min portfölj. Har precis sålt av en del större poster i gruvbolag så har en del över. När jag nu räknade ut % på varje post så är de i minsta laget kan ja tycka.
B&B Tools~4%
Blackpearl~14%
Epicept~3%
Impact Coatings~5%
Micronic~5%
Nokia~6%
PA Resources~6%
SSAB~6%
Swedbank~4%
Avanza Zero~12&
Swedbank Rysslandrobur~14%
Likvid~21%
Har ev tänkt chippa in runt 20% av det totala, och har funderat på att sätta in en del på Avanza zero och rysslandsfonden. Men är det några av bolagen jag har i portföljen nu som ni inte gillar eller som jag kan köpa in mer av. Har inte varit så himla uppdaterad sen i mitten av sommaren så har missat en del info om vad som hänt, och ansåg att det var dax för ett facelift av portföljen..
Tankar?
Kasta ut RysslandRobur på direkten. Ersätt den med Vostok Nafta, varför ska jag berätta.
Förvaltningsavgiften på 2,5 % är mycket lägre i Vostok Nafta. Denna avgift urholkar värdet och varför ska du göda banken för?
Lundinfamiljen är bevisligen kompetent och har hittat guldkorn i Ryssland förr, de är betydligt mer rutinerade än någon finansyuppie på Swedbank. De har näsa för Ryssland och en betydligt trevligare portfölj, med mer intressanta innehav.
Substansrabatten är över 15 %, vilket innebär att du får köpa tillgångar värda 1 krona för 85 öre, detta får du INTE i fonden.
Ett sista skäl är likviditeten. I en volatil marknad som den ryska är det en fördel att kunna sälja av snabbt och köpa, vilket du inte kan med fonden. Det är ett helvete att få sålt. Även om du är långsiktig kan det vara skönt att kunna kränga innehavet när du vill.
I övrigt tycker jag du har viktat portföljen konstigt, oerhört små poster med skitbolag.
Epicept, Blackpearl, IC och Micronic skulle du kunna sälja eftersom dessa är ytterst osäkra kort. Ta hellre stabilare aktier som ger utdelning.