2009-08-10, 14:52
Medlem
Malka Oil skulle jag rekommendera. De har bytt företagsledning, in med nytt blod osv. Uppstarten börjar idag tror jag. Risken är rätt hög men men
Citera
2009-08-10, 18:14
Bannlyst
Hur tror ni det kommer att gå för bankerna den kommande veckan. Har investerat i Swedbank och SEB. Funderar på att gå in i nordea också.
Citera
2009-08-10, 18:33
Medlem
c^2s avatar
Någon som har någon vettig fundamental analys av NCC? Alternativt länka till någon ny analys.
Citera
2009-08-10, 18:45
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Någon som har någon vettig fundamental analys av NCC? Alternativt länka till någon ny analys.

Siffror från årsskiftet

Vad säger bankerna?
NCC:
Skulder vid halvårsskiftet: 6 miljarder kronor
Värde på börsen i dagsläget: 7-7,5 miljarder kr

Peab:
Skulder: 700 miljoner kr
Värde på börsen: 6-6,5 miljarder kr

JM:
Skulder: Inga, hade över 100 miljoner kr kontant i kassa på bankkontot.
Värde på börsen: 4-4,5 miljarder kr

JM eller PEAB skulle jag rekommendera, eftersom skulden NNC har inte är rolig att sitta på.

Däremot tycker jag du ska vänta med att köpa bygg i ett par månader. 900 motståndet är inte brutet och en rekyl är trolig i september eller oktober.
Citera
2009-08-10, 18:54
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Siffror från årsskiftet

Vad säger bankerna?
NCC:
Skulder vid halvårsskiftet: 6 miljarder kronor
Värde på börsen i dagsläget: 7-7,5 miljarder kr

Peab:
Skulder: 700 miljoner kr
Värde på börsen: 6-6,5 miljarder kr

JM:
Skulder: Inga, hade över 100 miljoner kr kontant i kassa på bankkontot.
Värde på börsen: 4-4,5 miljarder kr

JM eller PEAB skulle jag rekommendera, eftersom skulden NNC har inte är rolig att sitta på.

Däremot tycker jag du ska vänta med att köpa bygg i ett par månader. 900 motståndet är inte brutet och en rekyl är trolig i september eller oktober.

Hmm intressant. Om jag ska vara ärlig så hoppas jag verkligen på ett riktigt bakfall igen, skulle vilja in med skatteåterbäringen men vet inte om jag är så sugen just nu, är lite velig så ska nog lägga dom i räntefonder tills jag är mer säker.

Ligger i Skanska sedan 86, men det är ju en betydligt trögare aktier, kände för att köpa något som tagit mer stryk under denna lågkonjunkturen vilket i sin tur borde leda till att det har en större uppsida än dom aktierna som inte tagit lika mkt stryk. Och nu var fallet att antingen köpa NCC nu, vänta till hösten att köpa NCC (då jag också går i tankar och är lite rädd för rekyl ned), eller inte köpa NCC alls.
Citera
2009-08-10, 22:27
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Hmm intressant. Om jag ska vara ärlig så hoppas jag verkligen på ett riktigt bakfall igen, skulle vilja in med skatteåterbäringen men vet inte om jag är så sugen just nu, är lite velig så ska nog lägga dom i räntefonder tills jag är mer säker.

Ligger i Skanska sedan 86, men det är ju en betydligt trögare aktier, kände för att köpa något som tagit mer stryk under denna lågkonjunkturen vilket i sin tur borde leda till att det har en större uppsida än dom aktierna som inte tagit lika mkt stryk. Och nu var fallet att antingen köpa NCC nu, vänta till hösten att köpa NCC (då jag också går i tankar och är lite rädd för rekyl ned), eller inte köpa NCC alls.

Synd att du inte fått upp ögonen för JM än, för de producerar mest nya bostäder i Stockholm. Se artikeln: http://www.dn.se/sthlm/vaxande-bostadsbrist-i-stockholm-1.825171

Den stora årskullen med 90-talister behöver bostäder, samt brukar priserna i Stockholm vara stabilare. Antalet arbetslösa är mindre än i riket som helhet, tyvärr handlas Jm i dessa dagar närmare 70 kronor. Blir att invänta bakslag som sagt, jag brukar säga att det brukar uppkomma två fina köptillfällen per år. Det första kom i Feb-Mars, nästa lär komma mellan Sep-Okt

Bolag som jag skulle vilja komma in i på lägre nivåer är: Kungsleden, JM, Connecta, Ratos, Acap Invest, Midway samt Vostok Nafta.

Den enda köprekommendation jag kan ge för tillfället är Nokia som tagit alltför mycket stryk sedan rapport. Kallasvuo var i rapporten överdrivet pessimistisk för att kunna slå slå från underläge. Aktien sjönk från 120 Kr och ligger nu på 95 kr, ett klockrent case.
Citera
2009-08-10, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerWhite
Hur tror ni det kommer att gå för bankerna den kommande veckan. Har investerat i Swedbank och SEB. Funderar på att gå in i nordea också.

Banker, någon?
Citera
2009-08-10, 23:41
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Banker, någon?

Varför bumpa ditt eget inlägg om det ligger på samma sida i tråden?! Har ju släppts en del nya rekar på Swedbank, SEB och Nordea nyligen. Nu senast idag från RBS. Kanske kan va nåt att läsa?
Citera
2009-08-11, 13:42
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Jag sålde av mitt innehav i SEB A idag på 49,10 vilket jag är glad för (dagshögsta hitills är 49,20 och den har dykt till 46,70 nu). Jag hade egentligen planerat att sälja redan igår men det blev inte så. Jag tror dock att inom några månader så kommer aktien att ha stigit till högre nivåer igen. Vi får se om jag hoppar på tåget igen.
Citera
2009-08-12, 20:27
Medlem
Enligt, Di så skall Hexagon vara lönsam!

Hexagon
Deutsche Bank upprepar köp Deutsche Bank 2009-08-07
Hexagon
ABG upprepar köp ABG Sundal Collier 2009-08-07

Vad tror ni?
Citera
2009-08-12, 21:38
Medlem
Caparzos avatar
Hexagon är upp 80% sedan årsskifte och 100% sedan Mars, ingen större uppsida. Titta hellre på Nokia eller Poolia om du vill ha risk.
Citera
2009-08-12, 21:45
Medlem
Sanzets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hexagon är upp 80% sedan årsskifte och 100% sedan Mars, ingen större uppsida. Titta hellre på Nokia eller Poolia om du vill ha risk.

Varför anser du att Nokia är en riskaktie i nuläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in