2009-03-19, 17:23
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
vad tror cabron om börsläget i allmänhet på en månads sikt, du är ju en rätt pessimistisk kille i stort verkar det som så jag gissar att det blir nåt om bear market rally som pågår nu

Jag gjorde lite köp förra veckan och det är iofs frestande att trycka på köp nu men det känns orutinerat
En månads sikt...inte den blekaste aning. Jag unnar mig lyxen att köpa på mig aktier med en investeringshorisont på 5 år just för att slippa svara mig själv på sådana frågor

Men magen säger att det kommer en motreaktion på motreaktionen, dvs ett litet fall tillbaka. Dock ska jag inte ge mig in i pillande på min portfölj nu. Mitt huvudscensario är att på lång sikt är många storbolag ett screaming buy, och jag vill inte riskera att hamna utanför marknaden för att hämta vinst, och sedan vänta på en dipp som aldrig kommer.
Citera
2009-03-19, 18:01
Medlem
Continental Ops avatar
Jag tänker inte heller speka på kort sikt, skälet till att jag frågade var mer ur köpperspektiv, jag tänker köpa på mig successivt men köpen skall vara rätt långsiktiga, dock inte 5 år . Planen är att köpa inför nästa konjunkturuppgång men ändå försöka växla mellan sektorer lite.

Men visst köper man idag kan man nog gräva ner huvet o komma tillbaka om 3-4 år o vara rätt nöjd
Citera
2009-03-19, 19:12
Moderator
ksvs avatar
Är inte Stora Enso att betrakta som en cyklisk aktie?

Citat:
Ursprungligen postat av Mineral
Sökte efter denna akite (det är väl en aktie?) men hittade inget. Du får gärna berätta mer om du har tid över, låter intressant, ändå om man kanske missade rallyt.

Hur som helst så plussade Countermine cirkus 10% igår, helt klart skönt.
Du känner till lilla Countermine som inte ens är noterat på riktiga börsen och som har ett börsvärde på endast 0.2 miljarder, men inte Stora som är listat på large cap och värderas till 27 miljarder?

Citat:
Ursprungligen postat av wallden_66
varför köpa nu när de vinstvarnar inför kv rapport?
Forskning inom finansiell psykologi visar att marknaden tenderar att kortsiktigt överreagera på negativ information. Fenomenet kallas Overreaction bias.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Jag förstår ditt resonemang men har det inte blivit otrendigt med bolag som stora enso?
Ju otrendigare desto bättre!
Ska man följa efter övriga flocken riskerar man hela tiden att få köpa dyrt och sälja billigt.

Citat:
Jag menar inte att affären i sig är dålig men om ingen annan visar intresse över att äga ett pappersbruk så ökar ju inte värdet i aktien så det enda man baserar tillväxten på sin portfölj på är den höga direktavkastningen?
För att citera en känd och mycket framgångsrik investerare: "Price is what you pay. Value is what you get.".
Ökar företagets fundamentala värde kommer kursen så småningom justeras upp när övriga flocken upptäcker det.

Citat:
Jag läste att du satsat lite i borevind och hade gärna hört mer om detta företag från din sida då jag själv har ett lite intrese i en investering.
Även jag inhandlade lite Borevind för ett par veckor sedan.
Enbart innehavet av Gällivare PhotoVoltaic bör ge vinst 2009 motsvarande p/e 5-6, vilket är lågt för den branschen.
En trigger kan eventuellt vara att nyemissionen pressat ned kursen en bit.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
En månads sikt...inte den blekaste aning. Jag unnar mig lyxen att köpa på mig aktier med en investeringshorisont på 5 år just för att slippa svara mig själv på sådana frågor
Dessutom minskar du risken att gissa fel.
Citera
2009-03-19, 19:40
Medlem
Citat:
Stora ger en utdelning på 4,28 SEK, aktiekursen är 32,50. Det är en direktavkastning på ca 12% vilket är riktigt bra

Men om jag skulle gå in och köpa Stora enso nu..skulle jag då få ta del av utdelningen?
Måste man inte ha varit aktie ägare i bolaget en viss tid eller liknande?

Tänkte att annars kan man ju köpa nån dag innan utdelningen, och efter att man fått den sälja?

Hur funkar reglerna?
Citera
2009-03-19, 19:55
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Är inte Stora Enso att betrakta som en cyklisk aktie?

Inte överdrivet enligt vad jag kan se från historiska prisdata. Logiskt borde inte fint papper vara cykliskt, men emballeringskartong borde å andra sidan vara hyfsat starkt cykliskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Dessutom minskar du risken att gissa fel.
God forbid
Citera
2009-03-19, 19:58
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckelbarn
Tänkte att annars kan man ju köpa nån dag innan utdelningen, och efter att man fått den sälja?

Hur funkar reglerna?
Det är tyvärr tyvärr redan indiskonterat av marknaden.

Teoretiskt sett skall en aktie som har en utdelning på 5 kr falla i pris med 5 kr efter utdelningen, och gör så ofta med små variationer.

Just därför brukar jag inte fästa någon större vikt vid utdelningsdatum, vet tex inte när man skall vara ägare till Storaaktier för att vara berättigad utdelning.
Citera
2009-03-19, 20:18
Medlem
Citat:
Det är tyvärr tyvärr redan indiskonterat av marknaden.

Teoretiskt sett skall en aktie som har en utdelning på 5 kr falla i pris med 5 kr efter utdelningen, och gör så ofta med små variationer.

Just därför brukar jag inte fästa någon större vikt vid utdelningsdatum, vet tex inte när man skall vara ägare till Storaaktier för att vara berättigad utdelning.

Okej, tack för svar

Någon som har några tankar runt boliden?

Jag köpte för 18 och nu är den uppe i 35,40
osäker på vad jag ska göra
Citera
2009-03-19, 21:49
Medlem
Achillezs avatar
PV Enterprise

Här finns goda möjligheter att gå in lågt och tjäna en hacka...
En marknad som har mycket goda utsikter.
I dagsläget ett globalt erkänt energialternativ som regeringen vill subventionera
kraftigt (60%). Förslag är skickat till EU-kommisionen och ett positivt besked väntas
inom ett par månader och kan ev. träda i kraft vid halvårsskiftet. Liknande subventioner har förekommit runt om i europa och blivit en succe´.
Läs mer i bifogad länk:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article533368.ece
Citera
2009-03-20, 10:30
Medlem
Pearl

köp pearl... 6-7kr snart? =D
Citera
2009-03-20, 11:35
Medlem
fuzzy_s avatar
Citat:
Okej, tack för svar

Någon som har några tankar runt boliden?

Jag köpte för 18 och nu är den uppe i 35,40
osäker på vad jag ska göra

Jag undrar också om boliden. Köpte för att hålla dem en lite längre period, men nu har den rusat ganska mycket så frågan är om det håller i sig?
Citera
2009-03-20, 11:43
Medlem
Citat:
Jag undrar också om boliden. Köpte för att hålla dem en lite längre period, men nu har den rusat ganska mycket så frågan är om det håller i sig?

Jag sålde på 37,40 idag..tror inte det kommer att hålla i sig
Citera
2009-03-20, 12:39
Medlem
fuzzy_s avatar
Citat:
Jag sålde på 37,40 idag..tror inte det kommer att hålla i sig

Jag har lite marginal att jobba på så jag sitter nog still ett tag och väntar

EDIT: Det spinner på. Men vågar nog inte sitta med dem över helgen.
Senast redigerad av fuzzy_ 2009-03-20 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in