Är inte Stora Enso att betrakta som en cyklisk aktie?
Citat:
Ursprungligen postat av Mineral
Sökte efter denna akite (det är väl en aktie?) men hittade inget. Du får gärna berätta mer om du har tid över, låter intressant, ändå om man kanske missade rallyt.
Hur som helst så plussade Countermine cirkus 10% igår, helt klart skönt.
Du känner till lilla Countermine som inte ens är noterat på riktiga börsen och som har ett börsvärde på endast 0.2 miljarder, men inte Stora som är listat på large cap och värderas till 27 miljarder?
Citat:
Ursprungligen postat av wallden_66
varför köpa nu när de vinstvarnar inför kv rapport?
Forskning inom finansiell psykologi visar att marknaden tenderar att kortsiktigt överreagera på negativ information. Fenomenet kallas
Overreaction bias.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Jag förstår ditt resonemang men har det inte blivit otrendigt med bolag som stora enso?
Ju otrendigare desto bättre!

Ska man följa efter övriga flocken riskerar man hela tiden att få köpa dyrt och sälja billigt.
Citat:
Jag menar inte att affären i sig är dålig men om ingen annan visar intresse över att äga ett pappersbruk så ökar ju inte värdet i aktien så det enda man baserar tillväxten på sin portfölj på är den höga direktavkastningen?
För att citera en känd och mycket framgångsrik investerare: "
Price is what you pay. Value is what you get.".

Ökar företagets fundamentala värde kommer kursen så småningom justeras upp när övriga flocken upptäcker det.
Citat:
Jag läste att du satsat lite i borevind och hade gärna hört mer om detta företag från din sida då jag själv har ett lite intrese i en investering.
Även jag inhandlade lite Borevind för ett par veckor sedan.
Enbart innehavet av Gällivare PhotoVoltaic bör ge vinst 2009 motsvarande p/e 5-6, vilket är lågt för den branschen.
En trigger kan eventuellt vara att nyemissionen pressat ned kursen en bit.
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
En månads sikt...inte den blekaste aning. Jag unnar mig lyxen att köpa på mig aktier med en investeringshorisont på 5 år just för att slippa svara mig själv på sådana frågor

Dessutom minskar du risken att gissa fel.