Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Exane sänker riktkursen för Boliden till 10 kronor från tidigare 23 kronor.
Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Handelsbanken har sänkt riktkursen för Boliden till 30 kronor, från tidigare 38, och varnar för att bolaget kan komma att redovisa förlustsiffror för det tredje kvartalet.
Det framgår av en analys daterad den 13 oktober, där banken också upprepar sin minska-rekommendation för aktien.
Bankens analytiker räknar med att Boliden kommer att visa effekterna av fortsatt fallande metallpriser, även om de hedgar som finns inom koppar nu kan komma i spel. Särskilt bekymmersamt väntas det vara i Taragruvan, som står för merparten (60 procent) av Bolidens zinkproduktion. Tara bedöms visa röda siffror, enligt Handelsbankens beräkningar, och även om produktionskapacitet kan komma att minska inom zink är det ännu för tidigt att räkna med någon förbättring av utbuds/efterfrågesituationen inom denna basmetallmarknad
Olika bud, men det flesta verkar anse att Boliden är för högt värderad.
Själv tycker jag det är svårt att göra en egen oberoende prognos över Boliden.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Själv gick jag in i boliden av två själv, dess låga värde, deras P/E på lite över 2
Vilken prognos bygger det p/e-talet på?
Tidigare prognoser som gjorts har ju visat sig bomma totalt, så jag tror man ska ta den biten med en nypa salt.