2008-10-10, 16:54
Medlem
Megastonekillers avatar
Funderar på om jag ska inverstera i VGAS idag. Kanske ska jag avvakta till efter G7-mötet och se marknadens reaktion.. humm humm.. inversteringen planeras vara i 1 år.
Citera
2008-10-10, 17:04
Medlem
swayzes avatar
Några tips

Hej hopp där sitter här med 25000 sek och funderar o grublar vad man ska satsa dessa i??
Vore tacksam för lite tips

Är ju lite sugen på boliden som sjunker som en sten eller vore man helt tokig då?
Citera
2008-10-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swayze
Hej hopp där sitter här med 25000 sek och funderar o grublar vad man ska satsa dessa i??

Är ju lite sugen på boliden som sjunker som en sten eller vore man helt tokig då?

NCC B om du är ute efter en långsiktig investering
http://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=5294
Citera
2008-10-10, 20:33
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swayze
Finns ju redan tips: https://www.flashback.org/showpost.php?p=13205547&postcount=2323

Är det inte mer än 25000 så kan det vara bra och relativt säkert alternativ på kort tid.
Citera
2008-10-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el_amigo
Gick in vostok på 148kr.
Tung fucking vecka.

Men snart vänner, lär vi ser SAX stänga på +10%
Känner mig tvungen att citera mig själv

Synd att vgas missade hela rallyt.

Ruskiij kom igen nu!
Citera
2008-10-13, 20:27
Medlem
krillos avatar
tyngst just nu. Catering Please..

HELT SJUKT UNDERVÄRDERAD!!!!!!!!
Citera
2008-10-13, 20:45
Medlem
Boliden

Själv gick jag in i boliden av två själv, dess låga värde, deras P/E på lite över 2 med en direktavkastning eller estimerad sådan på över 13 procent, alltså med min investering så har jag tillbaka dem pengar i avkastning på mindre än tio år, på så vis är det en bra aktie, kortsiktigt så finns det också olika faktorer som gör den bra men samtidigt mer osäker, en stark dollar gynnar boliden.

Aktier förutom det om JAG hade haft 25 papp så hade jag spridit dem på NCC och Kinnevik eller telia, två billiga aktier enligt mig, kled är också billig men lite mer riskfyld
Citera
2008-10-14, 13:45
Medlem
humleodumles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Själv gick jag in i boliden av två själv, dess låga värde, deras P/E på lite över 2 med en direktavkastning eller estimerad sådan på över 13 procent, alltså med min investering så har jag tillbaka dem pengar i avkastning på mindre än tio år, på så vis är det en bra aktie, kortsiktigt så finns det också olika faktorer som gör den bra men samtidigt mer osäker, en stark dollar gynnar boliden.

Aktier förutom det om JAG hade haft 25 papp så hade jag spridit dem på NCC och Kinnevik eller telia, två billiga aktier enligt mig, kled är också billig men lite mer riskfyld

Bara att gratulera till ett bra köp av Boliden!
Citera
2008-10-15, 11:54
Moderator
ksvs avatar
Dagens telegram om Boliden

Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Exane sänker riktkursen för Boliden till 10 kronor från tidigare 23 kronor.
Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Handelsbanken har sänkt riktkursen för Boliden till 30 kronor, från tidigare 38, och varnar för att bolaget kan komma att redovisa förlustsiffror för det tredje kvartalet.
Det framgår av en analys daterad den 13 oktober, där banken också upprepar sin minska-rekommendation för aktien.

Bankens analytiker räknar med att Boliden kommer att visa effekterna av fortsatt fallande metallpriser, även om de hedgar som finns inom koppar nu kan komma i spel. Särskilt bekymmersamt väntas det vara i Taragruvan, som står för merparten (60 procent) av Bolidens zinkproduktion. Tara bedöms visa röda siffror, enligt Handelsbankens beräkningar, och även om produktionskapacitet kan komma att minska inom zink är det ännu för tidigt att räkna med någon förbättring av utbuds/efterfrågesituationen inom denna basmetallmarknad

Olika bud, men det flesta verkar anse att Boliden är för högt värderad.

Själv tycker jag det är svårt att göra en egen oberoende prognos över Boliden.

Citat:
Själv gick jag in i boliden av två själv, dess låga värde, deras P/E på lite över 2
Vilken prognos bygger det p/e-talet på?
Tidigare prognoser som gjorts har ju visat sig bomma totalt, så jag tror man ska ta den biten med en nypa salt.
Senast redigerad av ksv 2008-10-15 kl. 11:57.
Citera
2008-10-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Olika bud, men det flesta verkar anse att Boliden är för högt värderad.

Själv tycker jag det är svårt att göra en egen oberoende prognos över Boliden.

Vilken prognos bygger det p/e-talet på?
Tidigare prognoser som gjorts har ju visat sig bomma totalt, så jag tror man ska ta den biten med en nypa salt.

P/e har jag sett färdigt uträknat på avanzas hemsida men ta antalet aktier och dividera med priset så får man ut P/e om jag inte minns helt fel, någon annan som vet kanske? själv går jag in i företag som är namnkunniga, funnits hur länge som helst och är listade på omxbörserna, jag går inte så djupt in i saker och ting, ser det billigt ut så är det billigt i mina ögon.

Den analysen läste jag också och det är en analytiker som säger detta medans många andra säger 80 kr, litar inte på någon men faller den ner till tio så skall jag bara köpa mer, gött pris för ett företag som har både zink, koppar, smältverk.
Citera
2008-10-15, 17:02
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
P/e har jag sett färdigt uträknat på avanzas hemsida men ta antalet aktier och dividera med priset så får man ut P/e om jag inte minns helt fel, någon annan som vet kanske? själv går jag in i företag som är namnkunniga, funnits hur länge som helst och är listade på omxbörserna, jag går inte så djupt in i saker och ting, ser det billigt ut så är det billigt i mina ögon.

Den analysen läste jag också och det är en analytiker som säger detta medans många andra säger 80 kr, litar inte på någon men faller den ner till tio så skall jag bara köpa mer, gött pris för ett företag som har både zink, koppar, smältverk.
Nu gör du samma fel som jag gjorde förut. P/E talet baseras på intäkterna från senaste rapporten alltså inte utifrån hur dagsläget ser ut. Senaste kvartalsrapporten som P/E baseras på kom ju i slutet på sommaren, så en hel del kan ju (och har ju) hänt sedan dess.

Med tanke på att Boliden bygger ut Aitik för miljarder i kombination med att gruvdrift och processering verkligen inte är billigt samtidigt som världsmarknadspriserna är relativt låga om man räknar om dollar per ton till kronor per ton metall kan mycket väl leda till att Boliden faktiskt kommer att göra förlust.

Personligen tror jag på Boliden när det blir högkonjunktur igen men till dess kan Boliden mycket väl tappa hälften av dagens börsvärde om man börjar gå med förlust, jag avvaktar därför med att handla mer bolidenaktier.
Senast redigerad av skinner5000 2008-10-15 kl. 17:06.
Citera
2008-10-15, 23:09
Medlem
Jag var på en föreläsning för något år sedan, en kille ha köpt boliden aktier för 5kr och sålde av på runt 170kr... SÅ lugn kapitalister, Boliden vänder.

Han blev miljonär vid runt 20års åldern inte illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in