Citat:
Ursprungligen postat av
Mash08
2025 kommer Lucid ha affärer jämsides med Tesla

Snyggare design (inte alls lika plastig som Teslas modeller), bättre räckvidd på 1 laddning. Nackdelen jag kan se är priset, inväntar den billigare modellen samt samarbete med Saudi Arabien, då blir det att åka av!
Infrastrukturen i u-länder är definitivt inte byggs för EV-hype, där kommer fossila bränslen användas lång tid framöver. Om det blir aktuellt med att bannlysa fossila bränslen 2030 i vissa världsdelar så lär produktion och dylikt bara flytta till där det är aktuellt att ha, likadant med fossilt bränsle att det som inte kan användas i västvärlden transporteras till t.ex Afrika istället och någon sketen Volvo 260.
Jag tror mer på hybrid-bilar i framtiden, att världen helt ska övergå till elbilar känns inte optimalt. Men visst kan den nuvarande EV-hypen betyda ett större bankkonto i snar framtid, men bubblan kommer spricka när vi inser att vi inte kan radera fossila bränslen från världens yta.
Ingen kännedom gällande första påståendet, så kan det vara. Nackdel priset? Varför? Som jag ser det är TESLA överprisad jämfört med vad man får för pengarna. Är Lucids bilar i samma pris-segment?
Håller helt med i det du skriver gällande infrastrukturen och u-länder. Gällande hybrid också, men beror också på hur effektiva dessa blir och framtida prissättning på fossilt bränsle - bränslet kan ju fortsätta att öka i pris så att det helt enkelt lönar sig att köpa en billig och mindre EV. Eller kanske en större och dyrare? Tagit upp frågeställningen lite i en tråd jag skapade som man gärna får kika in:
(FB) Diskus kring ökad kostnad för fossila bränslen, värt att köpa hybrid/EV?
Fick flera bra svar, så detta kan vara aktuellt inför investeringar. Gillar ändå tänket (som även jag delade) bakom en snål fossilt driven bil för längre sträckor, typ fjällresor och annat. Men samtidigt ha en extra bil för kortare turer, och där i form av EV. Kan ju var så enkelt som en simpel Renault Zoe.
Men ja, tittar vi på investeringar, helt rätt. Finns mycket cash i plånkan gällande EV/hybrider i att göra fina investeringar. Ska man skjuta bollen i mål så tror jag att man ska titta på sitt eget behov och blicka utåt mot sina familjemedlemmar och grannar. Hur tänker dessa, vad är upp här? Sedan ska man inte helt basera investerings-tänket på oss, här i Sverige. Jag tar även upp i tråden ovan varför prissättningen ökat så pass inom fossila bränslen. Anyways, finns frågetecken inom stor marknad i fattigare länder inom Europa (och egentligen hela världen). Tro fan inte att Ryssland börjar köra EV bara för att det blir en fluga i väst. Ryssland (och flera länder inom regionen, men även i Europa) kommer att framöver köra vidare som nu, men HVO + drop-in-fuel via förnybara bränslen så länge som det går.
Där och då finns det ju ett par aktörer. Vill inte nämna några namn, men sa jag det att GEVO köpte loss flera patent man delade ihop med Butamax, gällande drop-in-fuel? Glömde kanske nämna att Butamax är ett joint-venture-bolag som BP och Dupont ligger bakom.
Det hela kom till en agreement back in ze days. GEVO och Butamax delade liknande teknologier. Man hade diverse olika patent. Man enades via domslut om att GEVO skulle ha rätten till att använda sitt bränsle majoritetsmässigt inom aviation - alltså till flygplan. En liten andel av bränslet man skapade kunde dock gå till fordon. Butamax å sin sida körde vice versa. GEVO börjar sedan köpa loss patent från Butamax:
http://biomassmagazine.com/articles/18353/gevo-acquires-patents-from-butamax-receives-new-us-patent
Sa jag det för övrigt att
alla här ska köpa in sig och anskaffa aktier i GEVO? Vi ligger på 4 060 aktieägare i GEVO hos Avanza nu! Bra, jag gillar det. När jag drog rek på bolaget á 1 dollar så låg vi runt 500+ ägare. Jag är GEVO's urfader, NU KÖR VI!