2013-09-20, 19:31
Medlem
WhaleMales avatar
Styrs den värld vi lever av några moraliska lagar som ger någon typ av rättvisa?
Det känns inte så.

Jag tycker jag gör allt rätt, men måste arbeta så mycket hårdare än alla andra för det som är
värt att ha i mitt liv.

Det känns som alla andra får det utan ansträngning eller rentav för att de inte bryr sig.

Finns Gud?
Om ja, lägger han sig i världen?
Om ja, är han rättvis?
Citera
2013-09-20, 20:03
Medlem
sluttyschoolgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Styrs den värld vi lever av några moraliska lagar som ger någon typ av rättvisa?
Det känns inte så.

Jag tycker jag gör allt rätt, men måste arbeta så mycket hårdare än alla andra för det som är
värt att ha i mitt liv.

Det känns som alla andra får det utan ansträngning eller rentav för att de inte bryr sig.

Finns Gud?
Om ja, är han rättvis?
Bara för att du jobbar hårt betyder det inte att du kommer få "rättvisa".

Det handlar om att tänka positivt och visualisera rätt.

Så ja, man kan i princip få allt man vill ha utan att anstränga sig.

Gud finns men inte i definitionen som en "himmelspappa" utan Gud är vibrationer, frekvenser och energier.

Kolla på The Matrix. Börja meditera. Läs bibeln och förstå den "hemliga" meningen bakom den.

Nu har jag i princip gett dig hemligheten till "livet". Nu är det upp till dig om du vill ta reda på mer. Kram.
Citera
2013-09-20, 20:51
Medlem
Citat:

Världen? Nej. Samhället? Jo, i viss mån.

Citat:
Finns Gud?

Troligtvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av sluttyschoolgirl
Så ja, man kan i princip få allt man vill ha utan att anstränga sig.

Det beror såklart på vad man eftersträvar. Vissa mål är svårare än andra och kräver oerhörda prestationer för att uppnå.

Citat:
Gud finns men inte i definitionen som en "himmelspappa" utan Gud är vibrationer, frekvenser och energier.

Jaså? Berätta mer och definiera dina begrepp om du inte håller dig till de traditionella definitionerna.

Citat:
Kolla på The Matrix.

The Matrix bygger till stor del på kända filosofiska frågeställningar som går att finna i bland annat Nietzsches, Descartes och Platons verk. Varför inte läsa dessa istället?

Citat:
Läs bibeln och förstå den "hemliga" meningen bakom den.

Den hemliga meningen? Att lura till sig makt och tillgångar från en naturvetenskapligt okunnig befolkning?
Citera
2013-09-20, 21:56
Medlem
Citat:
Styrs den värld vi lever av några moraliska lagar som ger någon typ av rättvisa? Kanske
Finns Gud? Kanske
Om ja, lägger han sig i världen? Kanske
Om ja, är han rättvis? Kanske

Det är jobbigt med världen eftersom man har en oändlig regress att ta hänsyn till i sitt sökande efter svaren.

Annars kan jag rekommendera den stoiska uppgivenheten som livsprincip. Man kapitulerar helt enkelt och tänker sig att ödet inta kan rubbas och eftersom det inte kan rubbas så är det bättre att med jämnmod acceptera allt.
Citera
2013-09-20, 22:21
Medlem
Riddarhusets avatar
[quote=WhaleMale|45334107]
värt att ha i mitt liv.
QUOTE]
vad är det du vill ha?
Vad är det du får som du har jobbat hårdare för och andra utan ansträngning?
Citera
2013-09-21, 10:12
Medlem
Citat:
Jag tycker jag gör allt rätt, men måste arbeta så mycket hårdare
Kan det vara så att arbete är omoraliskt?
Att du alltså inte gör allt rätt?
Citera
2013-09-21, 10:53
Medlem
Citat:
Det känns inte så.

värt att ha i mitt liv.

ja, men kanske du också får massa saker utan mycket ansträngning i ditt nästa liv, eftersom du arbetade lite hårdare i det här livet.

men du behövde inte arbeta för att skapa en iphone. steve jobs och hans slavar i kina gjorde jobbet åt dig, så det finns många saker vi får utan att vi behöver anstränga oss speciellt mycket.

Citat:
Finns Gud?
Om ja, är han rättvis?
han är mer som "the force" i star wars. en halvmedveten kosmisk intelligens som skapar och styr saker. han skapar mest bara goda saker.

han styr över hela universum, och därför har jorden och dess liv inte någon högre prioritet än andra planeter, och därför kan vissa saker vi upplever här vara onda. men därför gav han oss intelligensen (vetenskapen) att lösa detalj-problem som han inte prioriterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
The Matrix bygger till stor del på kända filosofiska frågeställningar som går att finna i bland annat Nietzsches, Descartes och Platons verk. Varför inte läsa dessa istället?
för att matrix är mycket bättre film än nietszche. filmer är ofta bättre än böcker.
Senast redigerad av elsydeon 2013-09-21 kl. 11:24.
Citera
2013-09-21, 12:12
Medlem
Vilken värld lever vi i?
Absolut styrs en del av världen av moraliska lagar.
Kan man sammanfatta alltet som världen ?

Ingen får Allt.
Vissa har det förmånligt i viss del av världen.

Absolut finns gud i viss del av världen.
Tveksam till om alltet är gud, jag kan inte förstå allt eller alltet.
Citera
2013-09-23, 10:54
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ja, men kanske du också får massa saker utan mycket ansträngning i ditt nästa liv, eftersom du arbetade lite hårdare i det här livet.

men du behövde inte arbeta för att skapa en iphone. steve jobs och hans slavar i kina gjorde jobbet åt dig, så det finns många saker vi får utan att vi behöver anstränga oss speciellt mycket.

han är mer som "the force" i star wars. en halvmedveten kosmisk intelligens som skapar och styr saker. han skapar mest bara goda saker.

han styr över hela universum, och därför har jorden och dess liv inte någon högre prioritet än andra planeter, och därför kan vissa saker vi upplever här vara onda. men därför gav han oss intelligensen (vetenskapen) att lösa detalj-problem som han inte prioriterar.

för att matrix är mycket bättre film än nietszche. filmer är ofta bättre än böcker.

Du vet väl att Steve Jobs inte fick apple "gratis", det var ju han som grundade allt och fick idèn, alltså har han jobbat för det. Att vinna på lotto är att göra något "utan ansträngning"

Det finns ingen "han" som styr, bara att acceptera detta hörru (att tro på diverse tomtar som människan skapat i brist på annat att tro är för småbarn, inte vuxna).

Filmer bättre än böcker? Du måste ju gå i högstadiet eller något, att påstå att matrix är bättre än verk av historiens mera kända författare är ju bara korkat.
Citera
2013-09-25, 11:17
Medlem
sluttyschoolgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo
Du vet väl att Steve Jobs inte fick apple "gratis", det var ju han som grundade allt och fick idèn, alltså har han jobbat för det. Att vinna på lotto är att göra något "utan ansträngning"

Det finns ingen "han" som styr, bara att acceptera detta hörru (att tro på diverse tomtar som människan skapat i brist på annat att tro är för småbarn, inte vuxna).

Filmer bättre än böcker? Du måste ju gå i högstadiet eller något, att påstå att matrix är bättre än verk av historiens mera kända författare är ju bara korkat.
Lyssna på Bill Hicks http://www.youtube.com/watch?v=39e3KYAmXK4.
Citera
2013-09-25, 12:00
Citat:
Det känns inte så.

värt att ha i mitt liv.

Finns Gud?
Om ja, är han rättvis?

Moralen är subjektiv. Vad du tycker är bra, motarbetas av andra som har en annan agenda.
Dessutom är människan egoistisk och ser till sitt bästa först, och sin närmsta grupp därefter. Därför utförs handlingar som är rent av dåliga om man ser det globalt. Miljöförstöring och fattigdom är tydliga exempel på detta.

Vilken gud pratar du om? Det finns lika många versioner som det finns troende vågar jag påstå. Utifrån ett vetenskapligt perspektiv, och det är det perspektivet vi måste rätta vårat samhälle efter, så finns inga bevis för att en eller flera gudar existerar.

Guden i bibeln (vilket jag tror du tänker på) är onskefull, diskriminerande, förtryckande och en massmördare. Jag anser att min moral är överlägsen denne guds moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in