Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
Styrs den värld vi lever av några moraliska lagar som ger någon typ av rättvisa?
Det känns inte så.
Jag tycker jag gör allt rätt, men måste arbeta så mycket hårdare än alla andra för det som är
värt att ha i mitt liv.
Det känns som alla andra får det utan ansträngning eller rentav för att de inte bryr sig.
ja, men kanske du också får massa saker utan mycket ansträngning i ditt nästa liv, eftersom du arbetade lite hårdare i det här livet.
men du behövde inte arbeta för att skapa en iphone. steve jobs och hans slavar i kina gjorde jobbet åt dig, så det finns många saker vi får utan att vi behöver anstränga oss speciellt mycket.
Citat:
Finns Gud?
Om ja, lägger han sig i världen?
Om ja, är han rättvis?
han är mer som "the force" i star wars. en halvmedveten kosmisk intelligens som skapar och styr saker. han skapar mest bara goda saker.
han styr över hela universum, och därför har jorden och dess liv inte någon högre prioritet än andra planeter, och därför kan vissa saker vi upplever här vara onda. men därför gav han oss intelligensen (vetenskapen) att lösa detalj-problem som han inte prioriterar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
The Matrix bygger till stor del på kända filosofiska frågeställningar som går att finna i bland annat Nietzsches, Descartes och Platons verk. Varför inte läsa dessa istället?
för att matrix är mycket bättre film än nietszche. filmer är ofta bättre än böcker.