2013-09-20, 18:14
Medlem
Tiwazs avatar
Gör en vitvinsås just nu som faktiskt har skurit sig. Trodde inte de gick, aldrig varit med om innan.
Det är bara grädde, creme fraiche, mjölk och vitt vin i. Någon som vet om man kan rädda det på något sätt?
Citera
2013-09-20, 18:17
Medlem
Blir svårt, tror jag... Skippa creme fraichen nästa gång...
Citera
2013-09-20, 19:39
Medlem
senaps avatar
En bearnaiés går ju att rädda och man lägger i en isbit och vispar ned medan såsen fortfarande är varm. Vet inte om det funkar på alla skurna såser, men kanske värt att testa i alla fall.
Citera
2013-09-20, 20:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senap
En bearnaiés går ju att rädda och man lägger i en isbit och vispar ned medan såsen fortfarande är varm. Vet inte om det funkar på alla skurna såser, men kanske värt att testa i alla fall.
Kan funka. Kan också funka med kylskåpskallt smör som man vispar in, samt eventuellt äggula i den avsvalnande såsen.

~Paul~
Citera
2013-09-20, 22:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Blir svårt, tror jag... Skippa creme fraichen nästa gång...

Jag tror mer på att det är mjölken som är boven i dramat. Med största sannolikhet är det syran från vinet som har fällt ut mjölkproteinet. Risken ökar med lägre fetthalt i mejeriprodukterna. Om du håller dig till enbart vin, buljong och grädde är du på den säkra sidan.

Lägger in en brasklapp i och med att det är ett tag sedan jag lagade mat professionellt.

Tror tyvärr inte att den går att rädda, men jag skulle göra ett fåfängt försök med stavmixern och sedan hälla ut skiten.

Edit: En grej som alltid funkar på "bea", (om man inte gör ett nytt misstag förstås), är att vispa upp 1-2 äggulor och sedan behandla den spruckna bearnaisen precis som om det är det varma smörfettet som vispas i droppvis. Maskinvisp rekommenderas, då det är mycket tyngre att vispa i sprucken bea. Den här metoden fungerar också på gårdagens bea som har stått i kylskåpet.
Senast redigerad av JoeDevola 2013-09-20 kl. 23:21.
Citera
2013-09-21, 09:27
Medlem
Tiwazs avatar
Tack för tipsen. I slutändan blev det inte så farligt ändå, fullt funktionsduglig sås till en fiskgratäng. Om man tittade nära på den såg man att den var "grynig", men som sagt det blev bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in