2013-09-20, 15:28
Medlem
Vi hr ofta ordet definition som en viktig egenskap i filosofi.

r inte definitionen en sammanfattning av ngot?
Sammanfattningen som vi senare frsker reda ut, trda ut.

Vad var meningen i ett ord?
Har ord en mening?

Eller r ord bara ord, utan mening?
Citera
2013-09-20, 15:32
Medlem
Hur ser trden ut nr vi nystat upp ?
En brjan och ett slut, eller ser vi mnga brjan och slut i varje ord?

Hur stller sig logiken till att orden isf har lika mnga tolkningar som antalet personer?
Finns det ngot gemensamt i ordet?

Eller r ordet bara en konstruktion?
Citera
2013-09-20, 17:49
Medlem
exisyphuss avatar
Fr att fresl en sak:

Sg att varje ord har en egen, ensam mening. Ordet i sig, belyst i ett vakuum, kan ge ett otal associationer. Orden har emellertid samtidigt en funktion i en helhet (meningsbyggnad), och fr att specificera sig behver ordet p ett eller annat stt samspela fr att lta helheten utgra pongen i det meddelande och/eller intryck som meningen sker frmedla. Enligt denna teori torde en kunna frmedla oerhrt mnga intryck, genom en mening, om frutsttningen r att varje ord i meningen kommer att betonas.

Citat:
Hur ser trden ut nr vi nystat upp ?

En diskussion om konversationer torde ocks behva betraktas p ett ganska annorlunda stt. Diskussionen har flera korrespondenter, och intryck behver pltsligt tolkas ur fler n en (1) deltagares perspektiv.

Kan ordens betydelse hrledas ur frloppet av en diskussion? Min tanke r att ord i en gigantisk diskussion fortfarande kan analyseras i ett vakuum, och ge egna intryck, men frmodligen inte kommer gra det. Mngden intryck stjl fokus frn ordets egna. Till skillnad frn ordet behver diskussionen/dialogstrukturen en rd trd, ergo ett stt att beskra budskapen till ett hanterbart antal.

En stor skillnad r att ord och diskussion, ena sidan nra beslktade, fyller avsevrt annorlunda funktioner anledning att analysera i ett scenario dr nrmare analys bedrivs.

Hoppas det verkar koncist.
Citera
2013-09-21, 12:44
Medlem
Bokstver stts i hop till ord, och ord bygger meningar.

Antar som du beskrev, att bokstaven A kan tolkas p mnga vis.
Kanske A frn begynnelsen var ett lte, och det ltet betyder ngot.

S meningen med bokstaven A var d en knsla.
Bokstver bildar meningar som r mer komplicerade frsk att beskriva olika knslor.
Meningen den stora kontexten som slutar vid att vi frskte frklara det frsta,
kanske bokstaven A.

Meningen, ordet och bokstaven r samma sak nr cirkeln sluts, och kvar finns knslan ?

Ska jag tolka ditt svar lite som s?
Citera
2013-09-21, 15:25
Medlem
Om de har samma mening r de synonymer. Det finns mnga projekt som r ute efter att finna synonymer. Andra njer sig med materiell ekvivalens, eller annat.

Det Frege uppmrksammade var att samma freml kan presenteras p olika stt. Exempelvis det hr med morgonstjrnan och aftonstjrnan. Det r inte sjlvklart att det r samma freml, nmligen Venus. Mnga knner inte till detta. Morgonstjrnan och aftonstjrnan r inte synonymer, de har olika mening, men det r samma freml. S de har samma referens.

Det definitioner gr r att tillfra information, men om man sker en synonym har man oftast tnkt sig att definitionen innehlles i det definierade begreppet. Det r det som r det skumma med analys. Om det tillfr ngon information, hur kan det vara rtt definition? Och om det r rtt definition, borde det inte vara trivialt?

Men det finns mngder med olika definitionsarter. Det beror p ens projekt och ens metafysiska hllning. Samma fenomen kan av tv olika filosofer definieras nominalt och realt. Kanske tror man inte ens att en realdefinition r mjlig eftersom det inte stmmer med ens metafysiska syn. Eller s vill du t en extensionsdefinition genom bestmda beskrivningar (Russell). Men s kanske en annan tror att det inte r mjligt (Kripke). Vissa kanske blir njda med en operationell definition av tid (Einstein) medan andra tycker att det var nog tomt.

S det finns mngder med varianter p "s och s r det samma som ditt och datt". Men det r ganska givet att definitioner behvs och att ord har mening.
Citera
2013-09-22, 03:54
Medlem
Till exempel har dom allra flesta orden som skrivits hittills i den hr trden
ingen mening fr mig.
Man skulle behva tvinga mig (Tvng skulle behvas) fr att gra mig till en fr vilken dom har en mening.

Vilket troligen i s fall skulle leda till att man (inklusive mig sjlv) inte kunde avgra
om dom har en mening fr mig, eller om jag har forcerats till att bete mig p ett stt som ska
simulera dom-har-en-mening-fr-mig.
(Eller kanske snarare (eller dess tvilling) : Inte bete mig p ngot stt som kommunicerar dom-har-ingen-mening-fr-mig.)

Jag hller fr troligt att den mening som orden har
r en illusion av Orden-har-mening som har tvingats fram.
Som kontinuerligt tvingas fram.
Citera
2013-09-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
orden isf har lika mnga tolkningar som antalet personer?
Inte bara det, tror jag, utan lika mnga tolkningar som antalet frekomster.

Jag skrev igr, i en annan trd, raden
"Vad menar jag inte nu?"

dvs
"Tala om fr mig vad denna text inte betyder!"

Det r inte helt ltt. Men verkar p ngot underligt stt enklare, och mer substantiellt,
n motsatsen - att tala om vad jag menar, vad texten betyder.

En TV-debatt, mellan politiker, dr dom deltagande turas om att sga
"Jag frsrjer mig p att sga s hr"

skulle vara en situation i vilken vad jag skisserat ovan
inte lngre skulle ga giltighet.

Pltsligt skulle debatten bli intressant.
Den skulle rentav kunna stimulera till en upplevelse av vakenhet.
Citera
2013-09-22, 04:27
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
r inte definitionen en sammanfattning av ngot?
Tvrtom skulle jag sga, en definition r en avgrnsning. Om ett ord har flera innebrder s r en definition en avgrnsning av vilken av dessa innebrder som man man syftar. Inom filosofin liksom andra vetenskaper r det viktigt att mottagaren tar emot samma information som sndaren snder, annars kan det inte fras en meningsfull diskussion eller ett konsensus.

Ord har en mening i sig enbart om man tror att de antingen r en naturlag eller en skapelse av vernaturliga krafter. Jag skulle sga att folk som t ex frsker kalla andar genom ritualer dr vissa ord mste yttras tror p att orden har en frutbestmd mening, men det skulle ocks kunna vara s att de anser att ordens form fr oss att uppbda rtt tankar/energier/liknande fr att det vernaturliga ska ske.

Ord har dremot en psykologisk mening eftersom vi har lrt oss att koppla ihop dem med en viss betydelse. Principen r densamma som att man lr sig att veta att havet r nra om man hr dess brus. ven (vissa?) djur har denna frmga, t ex hundar kan ju lras att frst kom, sitt etc. Frgan r dock om hundarnas skall ska kunna definieras som ord eller om det bara r lten. De frmedlar ju information precis som mnniskans ord, men det kan ven t ex ett tnt lyse ocks gra.

Onomatopoetiska (ljudhrmande) ord ssom pang, viskning och (hund)skall r ett tydligt exempel p att orden r en manifestation av det som man vill framfra.

Ord uppstod eftersom man hade ett behov av dem, s ja, man konstruerade dem. Samma sak med de skriftliga orden, man insg nyttan av att kunna skriva ned dem s man konstruerade skriftsprket. Det som kom frst r nd tanken, s man kan sga att ord r manifestationer av tankar.
Senast redigerad av OneUp 2013-09-22 kl. 05:04.
Citera
2013-09-22, 05:01
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Till exempel har dom allra flesta orden som skrivits hittills i den hr trden
ingen mening fr mig.
Man skulle behva tvinga mig (Tvng skulle behvas) fr att gra mig till en fr vilken dom har en mening.

Vilket troligen i s fall skulle leda till att man (inklusive mig sjlv) inte kunde avgra
om dom har en mening fr mig, eller om jag har forcerats till att bete mig p ett stt som ska
simulera dom-har-en-mening-fr-mig.
(Eller kanske snarare (eller dess tvilling) : Inte bete mig p ngot stt som kommunicerar dom-har-ingen-mening-fr-mig.)

Jag hller fr troligt att den mening som orden har
r en illusion av Orden-har-mening som har tvingats fram.
Som kontinuerligt tvingas fram.
Jag kanske r helt ute och cyklar, men menar du att om jag frklarar ett ord fr dig s tvingas du att acceptera att ordet har den betydelsen? Isf mste du vl mena att all inlrning sker genom ett slags tvng? Det enda som d inte skulle vara tvng r det som r medftt, ssom andning.

Om jag har frsttt dig rtt s hller jag inte med om att det kan kallas ett tvng, vi r mottagliga och glada ver att lra oss eftersom vi kan anvnda den nya informationen, de nya orden blir artefakter, verktyg som vi kan anvnda.
Senast redigerad av OneUp 2013-09-22 kl. 05:09.
Citera
2013-09-22, 10:00
Medlem
Nesrals avatar
Ord och sprk har uppfunnits som ett resultat av utvecklingen. De mnniskor som kunde kommunicera med ord och frst meningen med andra mnniskors ord har helt enkelt haft en frdel rent genetiskt och drmed verlevt fram till de generationer av mnniskor som i dag lever p jorden.

Orden och ordens mening har under tiden ndrat betydelse. Huvudsaken r att ett meddelande/nskan har kunnat verfras mnniskor emellan istllet fr att all kommunikation skett med uppvisande av knslor eller agerande med tillhygge eller knytnve.

Jag kan tnka mig att de i vissa fall under mnsklighetens utveckling varit frdelaktigt att konstant missfrst medmnniskors frsk att kommunicera med en individ, men om man ser till hur vrlden och dess invnare ser ut i dag s har det nog varit vervgande frdelaktigt att faktiskt frst varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in