Citat:
Nu sitter jag i skiten.
Jag behöver ha ett körkort senast 20 januari 2014.
Och jag har aldrig, ALDRIG, kört bil förut. Jag har lite småkoll (jag har ju inte levt under en sten) om hur man blinkar, att koppling sitter i mitten, gasen till höger och bromsen till vänster och att man endast ska använda högerfot. Att man nollställer växeln innan man börjar och sedan växlar sig uppåt i takt med att man kör fortare. Att det ska vara ett visst varvtal för att bilen ska fungera bra = rätt växel i. Vet hur man tankar och har lite koll på vissa skyltar, stopp-/vägmarkeringar, basgrunder i trafikvett osv.
Ska göra synundersökning på tisdag (har precis fyllt i hälsodeklaration och betalat in avgift till transportstyrelsen. Men kommer ju inte kunna börja övningsköra förrän i mitten av okt om jag förstått det rätt, eftersom mitt körkortstillstånd måste godkännas också.
Har ingen möjlighet att ta en intensivkurs. Kommer inte ha tillgång till handledare för körning utanför schemalagd tid på trafikskola. Kommer kunna övningsköra ca 2-3 lektioner i veckan (om det finns tid på skolan vill säga). Säg att jag har ca 2,5 månader på mig. Ca 20-25 lektioner med andra ord. Teoriböckerna har jag hemma. Jag har läshuvud så det ska nog inte bli alltför svårt med den delen. Pengarna är inget problem. Det är körningen jag är orolig för.
Tips på bra körskolor där man får ut mesta möjliga av sin körning? Någon annan som börjat på 0 och fått sitt körkort relativt lätt? Tips och trix på hur man grejar det? Ska man boka halkbana/uppkörning redan nu för att vara säker på att det finns tid?
Jag behöver ha ett körkort senast 20 januari 2014.
Och jag har aldrig, ALDRIG, kört bil förut. Jag har lite småkoll (jag har ju inte levt under en sten) om hur man blinkar, att koppling sitter i mitten, gasen till höger och bromsen till vänster och att man endast ska använda högerfot. Att man nollställer växeln innan man börjar och sedan växlar sig uppåt i takt med att man kör fortare. Att det ska vara ett visst varvtal för att bilen ska fungera bra = rätt växel i. Vet hur man tankar och har lite koll på vissa skyltar, stopp-/vägmarkeringar, basgrunder i trafikvett osv.
Ska göra synundersökning på tisdag (har precis fyllt i hälsodeklaration och betalat in avgift till transportstyrelsen. Men kommer ju inte kunna börja övningsköra förrän i mitten av okt om jag förstått det rätt, eftersom mitt körkortstillstånd måste godkännas också.
Har ingen möjlighet att ta en intensivkurs. Kommer inte ha tillgång till handledare för körning utanför schemalagd tid på trafikskola. Kommer kunna övningsköra ca 2-3 lektioner i veckan (om det finns tid på skolan vill säga). Säg att jag har ca 2,5 månader på mig. Ca 20-25 lektioner med andra ord. Teoriböckerna har jag hemma. Jag har läshuvud så det ska nog inte bli alltför svårt med den delen. Pengarna är inget problem. Det är körningen jag är orolig för.
Tips på bra körskolor där man får ut mesta möjliga av sin körning? Någon annan som börjat på 0 och fått sitt körkort relativt lätt? Tips och trix på hur man grejar det? Ska man boka halkbana/uppkörning redan nu för att vara säker på att det finns tid?
Det bästa tipset jag kan ge är att ha någon att övningsköra med. Ofta! Ha gärna flera personer som du kan övningsköra med.
Börja på en stor, tom parkering. Öva dragläge. Första gången jag övningskörde lät morsan mig öva dragläge i 3 timmar och det i stekande hetta... utan AC! Det var inte bara bilen som kokade

Leta upp en liten uppförsbacke där inga bilar kör. Stanna halvvägs. Dra åt handbromsen. Lyckas du kör vidare utan att rulla bakåt en enda cm 10 ggr i rad så verkar kan du checka av den övningen

"Köra buss" var en bra övning morsan introducerade mig till. När jag blivit så bekväm med bilen att jag kunde köra runt lite så hittade hon en rak 90-väg med enbart åkrar runt om som inte var speciellt trafikerad. Sen körde jag buss dvs jag stannade vid varje länsbusshållplats. Det blir många start och stopp men man får träna på att gasa på lite (upp till 90

Glöm inte att träna på att backa. Tillbaka till stor p-plats. Försök backa "runt ett hörn" dvs en p-ruta eller liknande.
Byt bil och gör allt med en annan bil. Bilar är olika.
Ha tålamod. Du kommer att vilja strypa den du kör med. Om inte är den personen antingen synnerligen lämplig att bli diplomat och lösa mellanösternkrisen eller en dålig handledare

Håll dig borta från bostadsområden med trånga gator med många bilar parkerade utmed gatorna. Detta är något du kör runt i strax innan uppkörning.