Hej.
Det hr blir mitt frsta inlgg p flashback ven om jag varit hr och lst i flera r!
Jag har spelat p utlndska lottosidor i flera r och p olika internationella lotterier med hjlp av olika butler/frmedlingstjnster och tnkte frska reda ut en del missfrstnd i den hr trden (och ven andra liknande trdar)
Det r ofta man lser i dylika trdar att det sgs p powerballs egna hemsida att online lotterier inte r tilltna. Lagarna som reglerar detta i usa r dock till stor del anpassade fr en tid d enbart telefon anvndes, sk. wire-act, frst och frmst mnad t skojare som sljer lotter via telefon. Powerballs hemsida sger en sak men i media har det flera gnger p senare tid bekrftats att det gr att kpa, vinna och hmta ut vinster ven om man bor i ett annat land. Senast idag presenterades nyheten att thelotter frmedlat en vinst till en spelare i Panama p Florida Lotto p $30 miljoner. Dvs ca 240 miljoner kronor.
Lottery post, vrldens strsta lotteriforum, som fr vrigt r en bra klla fr nyheter om lotterier, skriver s hr p sin sida:
https://www.lotterypost.com/news/314991
Samma tjnst har tidigare slt flera stora vinster till bland annat Irak! dr en man vann $6,4 milj p Oregon Megabucks. Dessa kan man ltt googla sig fram dr stora amerikanska nyhetssidor skriver om detta.
Ett annat missfrstnd r hur en svensk eventuell vinnare skattar p vinster. I usa r skatten riktigt stor. Vinner du $100 miljoner fr du behlla ca 36% kanske till och med mindre. En vinst dr r frst ofta presenterad som annuitet dvs ca 30 r kande utbetalning, cash value r lgre. P cashvalue dras frst eventuell statlig skatt beroende p delstaten och drefter 30% federal skatt som "Non residential alien". Nr annonser i svensk kvllspress skriver, "Nu kan du vinna 2 miljarder kr" r det allts alltid annonserat utan skatteavdrag. P usamega.com kan man sjlv se skatter under Jackpot Analysis. P grund av skatterna mste man fra ngon slags egen utrkning om det ens r vrt att spela p jackpotten. Svenska spels Eurojackpot blir ofta till slut nd prisvrd jmfrt med butlertjnsterna om jackpoten r stor dr.
Sidorna fungerar ocks p olika stt, ngra kper biljetter t dig, scannar in dem, skickar kopior p dem till mailen. P andra sidor som tex Multilotto, Lottoland och Vinnstort (Playhugelottos) bettar du p resultatet och de motfrskrar sina vinster i stora frskringsbolag, dvs vinner ngon slipper de g i konken d de inte har ngra vinnarkuponger men har slt en vinnande biljett till dig.
I grunden handlar det om att gra sin research och vlja sina tjnster, bra tips r att testa deras supportsidor och se om/hur man fr svar.
Jag sjlv har till och med gtt s lngt att jag fr ngra r sedan mailade Florida Lottery och frgade om en pstdd lottovinnare frn Florida verkligen kom frn england som thelotter pstod. Mailsvaret var att namnet stmde verens med initialerna p vinnaren.