2013-09-18, 17:29
Medlem
sqtps avatar
En pliktetiker som alltid handlar efter lagens ställning skulle aldrig bryta emot lagen, right?
Kan du se några undantag som i till exempel nerladdning?
Och varför skulle det då vara ok för en pliktetiker att ladda ner?
Senast redigerad av sqtp 2013-09-18 kl. 17:33.
Citera
2013-09-18, 18:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
En pliktetiker som alltid handlar efter lagens ställning skulle aldrig bryta emot lagen, right?
Kan du se några undantag som i till exempel nerladdning?
Och varför skulle det då vara ok för en pliktetiker att ladda ner?

Fel delforum.
Citera
2013-09-18, 18:32
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Fel delforum.

Vi prövar Filosofi i stället.

Prostitution - Etik, moral och politik --> Filosofi
/Moderator
Citera
2013-09-18, 19:44
Medlem
swyttes avatar
En pliktetiker handlar väl inte strikt enligt lagboken utan snarare enligt ''moraliska lagar''?
Citera
2013-09-18, 20:16
Medlem
odbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swytte
En pliktetiker handlar väl inte strikt enligt lagboken utan snarare enligt ''moraliska lagar''?

Så har jag också förstått det, och att man som pliktetiker inte tar hänsyn till något som skulle vara förmildrande omständigheter. T ex döda är fel, även i självförsvar. ( kan helt vara ute och cykla nu iofs ).
Som jag förstår det skulle en pliktetiker tänkas bryta lagen om lagen kräver att h-n skulle tvingas gå emot sina moraliska plikter.

BTW Det är inte olagligt enligt Sveriges rikes lag att ladda ner vad det än må vara TS.
Senast redigerad av odb 2013-09-18 kl. 20:16. Anledning: stavfel
Citera
2013-09-18, 20:20
Medlem
En pliktetiker som är för fildelning kan anföra ett ställningstagande som kan lyda ungefär: "Vi bör få fildela, och vi bör få upphöjt till allmän lag".

Vederparten, upphovsrättsmannen i detta fall, kan invända och säga: " Vi vill ha upphöjt till allmän lag och artisterna/kändisarna bör få betalt och lönen bör förhålla sig till antalet lyssnare/tittare.".

Det finns ingen grundsats vad gäller fildelning. Allt är relativt.
Senast redigerad av Nigeralia 2013-09-18 kl. 20:22.
Citera
2013-09-18, 21:09
Medlem
sqtps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar

Vi prövar Filosofi i stället.

Prostitution - Etik, moral och politik --> Filosofi
/Moderator

Tack!

Citat:

Men fildelning är ju stöld på ett sätt eller annat!?

Tack btw, jag fick för mig att pliktetikern alltid följde rikets lagar så väl som moraliska lagar då rätt är rätt och fel är fel?
Citera
2013-09-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
Men fildelning är ju stöld på ett sätt eller annat!?
Ordet fildelning har med åren blivit allt mer tvetydigt. Fildelning är (i ordets rätta bemärkelse) en okonventionell, teknisk lösning som används i princip överallt. Illegal fildelning är däremot "stöld".

Citat:
Tack btw, jag fick för mig att pliktetikern alltid följde rikets lagar så väl som moraliska lagar då rätt är rätt och fel är fel?
Förnuftet är pliktetikens grundval.
Senast redigerad av Nigeralia 2013-09-19 kl. 13:23.
Citera
2013-09-19, 14:08
Medlem
swyttes avatar
En strikt pliktetiker är exempelvis för dödsstraff, vilket ju våra svenska lagar inte tillåter!

”... whoever has committed murder, must die. There is, in this case, no juridical substitute or surrogate, which can be given or taken for the satisfaction of justice” - Immanuel Kant
Citera
2013-09-19, 14:20
Medlem
sqtps avatar
Citat:
En strikt pliktetiker är exempelvis för dödsstraff, vilket ju våra svenska lagar inte tillåter!

”... whoever has committed murder, must die. There is, in this case, no juridical substitute or surrogate, which can be given or taken for the satisfaction of justice” - Immanuel Kant

Hm... tack det hjälpte en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Ordet fildelning har med åren blivit allt mer tvetydigt. Fildelning är (i ordets rätta bemärkelse) en okonventionell, teknisk lösning som används i princip överallt. Illegal fildelning är däremot "stöld".

Förnuftet är pliktetikens grundval.

Tack så mycket! Ska tänka vidare... Kan fortfarande inte passa in pliktetikern som en stolt tjuv. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in