Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-17, 22:51
Medlem
Spyrrans avatar
Travelforum bör utvecklas. Jag själv är inte mycket för communitydelen (lägga upp bilder etc), men kan ändå känna att det uppfyller en funktion. Det finns för tillfället sådant på Travelforum, men jagtycker att det bör utvecklas och bli bättre så att folk använder sig utav den delen också. I dagsläget är aktiviteten ganska låg.

Kan man dessutom inte ordna så att vanliga medlemmar kan bli aktiva på andra sätt, och uppmuntra folk att bli aktiva också? I dagsläget är det mest länkar till nyhetsartiklar etc. Visst, man kan skriva egna tips, recensioner, varningar, reseberättelser och researtiklar. Men händer det ofta? Nej! Det finns till exempel bara 4 tips totalt. Varav 2 skrevs år 2010, och de andra 2 skrevs år 2011. Det är bara 2 varningar totalt, 7 reseberättelser, 2 reseguider och en enda recension. Inte särskilt positivt med tanke på Travelforum snart har funnits i 3 år. Hade det varit ett annat reseforum (alltså ett fristående forum, som inte är kopplat till ett stort forum likt Flashback) så skulle det vara avskräckande. Inte många skulle registrera sig där och vilja bli aktiva eller vilja göra något där överhuvudtaget. Det är löjligt låg aktivitet.

Visst, jag kan föregå med gott exempel och börja skriva en hel del själv. Men den låga aktiviteten är avskräckande, och antalet läsare är nog inte särskilt stort på grund av det heller. Och varför ska jag skriva när ingen annan gör det?

Jag själv gillar att läsa researtiklar, recensioner och liknande De bästa sidorna där man kan läsa recensioner, de är mer internationella. Tripadvisor till exempel. Den engelska versionen av Tripadvisor är bäst (finns en svensk version också). Sedan finns det några svenska recensionsidor av varierande kvalitet. Travelforum har visserligen en avdelning för recensioner, men bara en enda recension finns. Det är inte lovande, så folk använder sig hellre av andra sidor när de vill kolla på recensioner. Det bästa är egentligen att kunna läsa recensioner på olika sidor, och inte bara använda en enda sida. Samma sak gäller allt annat också (reseguider etc).

Det kan inte bara vara jag som uppskattar researtiklar/inspiration och att kunna läsa recensioner. Kollar man i många trådar i reseforumen (på Flashback), så är det många som skriver i befintliga trådar och i vissa fall skapar nya, och frågar hur hotellet X är, om man ska välja mellan vandrarhemmet A eller C, eller efterfrågar bra hotell/campingplatser/lägenhetshotell/vandrarhem. Det finns alltså ett behov av recensioner. Samtidigt kan man alltid utveckla det så att man kan recensera mer än bara boende. Andra är mer ute efter information i stil med: ”Jag ska åka till staden X, vad bör man inte missa?” eller ”Jag vill åka till landet Y, men vart bör jag åka?”. Alltså finns det även potential för att utveckla andra delar av Travelforum också. Som till exempel reseguider, artiklarna och rekommendationer så att folk kan läsa innan de startar nya trådar eller skriver i befintliga trådar.

Jag skapade visserligen ett konto på Travelforum för flera år sedan, men jag använder inte kontot eller Travelforum. Varför ska jag göra det? Jag menar, alla inlägg och trådar syns ju på Flashback också, och jag får ut mer av Flashback som helhet. Ska jag besöka Travelforum för att se researtiklar som länkas från andra sidor? Då går jag hellre till dessa tidningars hemsidor direkt. Reseguiderna känns opersonliga, som om det snarare är en sammanfattning baserat på vad man har läst än någon som har skrivit reseguiderna för att de själva har varit där och kan tipsa om saker och ting. Så jag går inte dit för att läsa reseguiderna heller. Kan nämna fler exempel. Men i dagsläget får jag inte ut något av att använda mig av Travelforum, och aktiviteten rent generellt verkar vara ganska låg där om man tittar på bland annat bilder och sådant som vanliga medlemmar kan skriva.

Det tog tydligen 3 år och 8 månader att utveckla och skapa Travelforum. Till vilket syfte? Så att det finns där, men med låg aktivitet?

- Vad tycker ni om Travelforum?
- Använder ni er av Travelforum? Varför/varför inte?
- Vad kan/bör man göra för att öka aktiviteten där?
- Bör Travelforum fortsätta existera om aktiviteten fortsätter vara låg?
Senast redigerad av Spyrran 2013-09-17 kl. 23:51.
Citera
2013-09-17, 23:34
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
- Vad tycker ni om Travelforum?
- Använder ni er av Travelforum? Varför/varför inte?
- Vad kan/bör man göra för att öka aktiviteten där?
- Bör Travelforum fortsätta existera om aktiviteten fortsätter vara låg?

Bra frågor och jag måste fundera mer innan jag svarar. Aktiviteten är helt klart ett problem och något måste göras. Spontant känns Travelforum som lite av ett misslyckande (personlig åsikt) och att man borde fokusera mer på att utveckla Resor i Flashback.

Jag brukar tjata om mitt "andra forum" flyertalk.com som jag anser har lyckats ypperligt med en kombination av reseberättelser och resediskussioner. Det är i den riktningen som Flashback/Travelforum bör gå, ja eller åtminstone ta inspiration ifrån.

Det finns utrymme för ett stort reseforum i Sverige och Flashback har med sin medlemsbas ett utmärkt tillfälle att lyckas. Inte alla vill diskutera på engelska. Här finns det en potential. Jag återkommer när jag har funderat mera.

(svaret är sagt som medlem och inte som moderator)
Citera
2013-09-18, 19:48
Medlem
Spyrrans avatar
Väntar fortfarande på svar från Lobengula och synpunkter från andra.

Hade Travelforum varit bättre och mer aktivt, så hade jag absolut spenderat mer tid där. Jag minns när det lanserades. Många verkade vara positiva till Travelforum som dessutom verkade vara ganska efterlängtat. Men sedan verkar det ha blivit fiasko, och det gick inte alls som förväntat.

Det är för övrigt inte bara aktiviteten som stör mig. Det finns till exempel en ”resekarta” där man kan skriva in vart man har rest, och se vart andra har rest. Men jag tycker det är rörigt. Man får antingen gå in på varje medlems sida för att se hela resekartan eller markera ett land för se vilka som har skrivit in att de har besökt det landet. Men man ser bara antalet medlemmar per sida, och kan inte ens välja hur många medlemmar man vill se per sida. Man kan heller inte välja hur man vill se resekartan. Det är rörigt på något vis, och jag är mer van vid Tripadvisors motsvarighet (som även har applikationen TripAdvisor - Cities I've Visited på Facebook. Både jag och en del av mina vänner har använt mig utav den). Fast det är nog lite orättvist att dra den jämförelsen.

Bilder kan också ligga huller om buller. Man ska välja land och stad. Ibland är ”samtliga” det enda alternativet man kan välja när man försöker välja stad. Vilket gör det svårt att veta var bilderna är tagna. Andra lägger bilder i fel mappar. Finns till exempel bilder på strand och hav i London-albumet. Problemet är att London inte direkt har någon strand eller ligger vid kusten. Sedan finns det folk som lägger upp konstiga bilder som typ denna. Syftet är inte att klaga på fotografen, utan jag ville mest ta det som ett exempel på bilder som inte är reserelaterade för 5 öre. Men det är ju bara min åsikt. Oavsett vilket, så är det sådant som avskräcker mig från att kolla på folks resebilder. Det är huvudsakligen att det är rörigt och man vet inte alltid var bilderna är tagna.

Finns mycket med Travelforum som bara är "fel". Men det är den låga aktiviteten som får mig att fundera på om man ska försöka utveckla och förbättra forumet så att fler hittar dit och använder det regelbundet, eller om man ska avveckla forumet och satsa på reseforumet som finns på Flashback idag.
Citera
2013-09-24, 16:37
Medlem
Lobengulas avatar
Nu har jag lagt lite tid på travelforum. Den stora fördelen med travelforum är ju att man kan posta reseberättelser och bilder.

Formatet är snyggt men rörigt, jag håller med om att användaren måste komma mer i fokus. Länktips är bra men får för stort utrymme. Jag tror nog att man kan få fart på travelforum med ganska få ingrepp. Men vi kan diskutera oss blå här, innan jag lägger mer tid på konkreta förslag så vill jag veta att någon är intresserad
Citera
2013-09-25, 10:14
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har en del konkreta förslag (tro det eller ej). Men det blir lite svårt att lägga fram dem om man inte vet om till exempelvis admins och resemods har några framtidsplaner för Travelforum, samt om folk vill ha kvar Travelforum eller ej.

Samtidigt vill jag gärna att andra ska komma med synpunkter också, det var ju bland annat därför som jag ställde några frågor i slutet av mitt första inlägg, så att folk kunde svara på dem. För det är ju inte bara jag som ska använda mig av Travelforum. Det är ju tänkt att det ska vara till för "alla". Både flashbackare och folk som bara vill ha ett konto på Travelforum men som inte vill bli medlemmar på Flashback.

Men intresset för både att diskutera det här och att ens använda sig av Travelforum verkar vara lågt, så det kanske är lika bra att avveckla det och satsa mer på Flashbacks reseforum?
Citera
2013-09-25, 18:05
Medlem
En sak som är konstig är varför man inte automatiskt blir medlem där också när man reggar sig på flashback?Väldigt onödigt att behöva regga sig där med iochmed att flashback ligger bakom båda sidorna.Varför är det så?
Citera
2013-09-25, 18:16
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
En sak som är konstig är varför man inte automatiskt blir medlem där också när man reggar sig på flashback?Väldigt onödigt att behöva regga sig där med iochmed att flashback ligger bakom båda sidorna.Varför är det så?

Enligt ett gammalt inlägg skrivet av admin så är det av följande skäl:

"De olika webbplatserna har olika inriktning, och inte nödvändigtvis alla är intresserade av de båda ämnena. Därav denna uppdelning."

Dessutom fanns det folk som var medlemmar på Flashback innan Travelforum kom. Dessa skulle ju inte bli registrerade på Travelforum automatiskt. Idag kan man dock registrera sig på Travelforum och passa på att bli medlem på Flashback samtidigt, alltså redan vid registreringen och då får man samtidigt samma användarnamn.

Kanske låter lite bökigt. Skulle du vilja ha en funktion som gör det möjligt att få konton på båda ställen när man registrerar sig på Flashback så att kan man välja att bli medlem på Travelforum också? Ungefär som det går till när man registrerar sig på Travelforum och kan passa på att bli medlem på Flashback också. Det omvända alltså.
Citera
2013-09-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Enligt ett gammalt inlägg skrivet av admin så är det av följande skäl:

"De olika webbplatserna har olika inriktning, och inte nödvändigtvis alla är intresserade av de båda ämnena. Därav denna uppdelning."

Dessutom fanns det folk som var medlemmar på Flashback innan Travelforum kom. Dessa skulle ju inte bli registrerade på Travelforum automatiskt. Idag kan man dock registrera sig på Travelforum och passa på att bli medlem på Flashback samtidigt, alltså redan vid registreringen och då får man samtidigt samma användarnamn.

Kanske låter lite bökigt. Skulle du vilja ha en funktion som gör det möjligt att få konton på båda ställen när man registrerar sig på Flashback så att kan man välja att bli medlem på Travelforum också? Ungefär som det går till när man registrerar sig på Travelforum och kan passa på att bli medlem på Flashback också. Det omvända alltså.
Ja precis.När jag reggade mig på Flashback visste jag inte enst om att travelforum fanns.
Citera
2013-09-25, 18:59
Medlem
Spyrrans avatar
Jag var inte ens medveten om problemet då jag var medlem på Flashback först, och senare registrerade mig på Travelforum. Men det beror på att Travelforum inte ens fanns när jag hittade hit. Men jag tycker det ser illa ut om nya medlemmar inte ens har någon aning om Travelforum, och samtidigt borde man ge dem möjligheten att regga sig där.
Citera
2013-11-02, 02:56
Administrator
admins avatar
Travel Forum är ett långsiktigt projekt. När sidan startades så var planen att det kommer att ta minst 10 år att bygga upp sidan. Ifall man tittar runt på nätet och kollar vilka resesidor som är stora, så har majoriteten av dem funnits i både 10 och 15 år. Inte sällan har de med tiden köpts upp, och drivs idag av resebyråer eller medieföretag som investerar miljonbelopp för att få besökare.

Trots detta så misslyckas flertalet, och endast några få blir kvar. Det är därför de blir uppköpta. Att lyckas med en resesida är enormt svårt. Men även de som blir uppköpta har stora svårigheter att behålla sin ställning.

Backpacking.se köptes upp av resebyrån Travelstart, Mintur.se köptes upp av Svenska Dagbladet, Resdagboken.se köptes upp av Aftonbladet. Beloppen resesidorna köptes för är hemliga, men trots stora investeringar så lyckades man inte, och samtliga har idag köpts upp ytterligare av andra företag och personer.

Travel Forum kommer aldrig att säljas. Travel Forum ägs av Flashback, och kommer alltid att ägas av Flashback. Arbetet med att bygga upp sidan är ett långsiktigt projekt, och det kommer att ta tid.

Så hur har det gått?

Travel Forum växer, och har fortsatt växa för varje år. Besökssiffrorna kan tyckas låga, men går i rätt riktning.

Här är ett genomsnittligt antal unika besökare per vecka under en månad:

Nov 2010: 2 000
Dec 2010: 3 000
Jun 2011: 7 000
Dec 2011: 13 000
Mar 2012: 19 000
Jun 2012: 25 000
Mar 2013: 37 000
Jul 2013: 48 000

I dessa siffror ingår inte reseavdelningen på Flashback Forum, utan de visar enbart antalet unika besökare per vecka på travelforum.se.

Dessa siffror kan tyckas låga. Men jämför man dem med övriga resesidor i Sverige så är de inte alls så låga. Enligt KIA index (vecka 43) har Travel Forum idag fler besökare än både Res.se (8 500 besökare/vecka), Businessclass.se (16 400 besökare/vecka), Resdagboken.se (22 800 besökare/vecka) och Vagabond (25 800 besökare/vecka).

Travel Forum har funnits i tre år, och är idag en av Sveriges största resesidor.

Men det är mycket som kan bli bättre, och planen är att den ska bli betydligt större än den är idag. Men framförallt bättre. Eftersom Travel Forum inte har några lönsamhetskrav, och har tid att växa, så anser jag att framtiden för Travel Forum ser lovande ut.

Flashback startades inte med syfte att tjäna pengar. Travel Forum, som har samma ägare, drivs med samma syfte. Ett långsiktigt mål.

Så på första frågan - ifall Travel Forum har några framtidsplaner - så är svaret: Ja. Väldigt långsiktiga planer.

Det första "problemet" är kopplingen till Flashback. Genom att samarbeta med Flashback så lyckas Travel Forum idag erbjuda Sveriges största reseforum. Ni får gärna dubbelkolla denna uppgift, så jag inte missat något forum. Men jag vågar påstå att inget annat reseforum i Sverige har lika mycket aktivitet (antal inlägg) som Travel Forum (med undantag för Flashbacks reseavdelning).

Flashbacks reseavdelning har vuxit ordentligt sedan lanseringen av Travel Forum. Flashback har mycket att vinna på att Travel Forum finns, på samma sätt som Travel Forum har enormt mycket att vinna på Flashbacks existens.

Men på Travel Forum har man "bara" reseavdelningen, medan man på Flashback har ytterligare 200 forum - inom alla tänkbara och otänkbara områden. Därför väljer många att logga in på Flashback istället för Travel Forum.

En första lösning på detta blir att man har en gemensam inloggning, och att man kan hoppa mellan dessa två sidor på ett enklare sätt. Det kräver en hel del arbete, men allt går att fixa.

Sedan måste båda sidorna integreras bättre med varandra. Detta gäller dock bara de som är medlemmar på båda sidorna. Övriga kommer inte märka någon skillnad.

Men genom att man inte "aktivt" måste logga in på Travel Forum, och kan få tillgång till information därifrån även när man är inloggad på Flashback, kommer att underlätta ordentligt. Detta öppnar även för helt nya möjligheter.

Vad det gäller reseguiderna så är dessa fortfarande i en sorts "betaversion". Många av dem innehåller mer information än någon annan guide på nätet, medan andra inte innehåller mer än man redan kan hitta på Wikipedia.

Samtliga kommer dock att skrivas om ordentligt.

När sidan lanserades behövdes väldigt mycket fakta till enormt många platser. Det var då oklart hur avgränsningarna skulle göras, och vad som var viktigt.

Nu har sidan lanserats, och man kan analysera vad som är bra, och vad som är mindre bra. Reseguiderna är bra och uppskattade. Därför kommer tid att läggas på att få samtliga riktigt, riktigt bra.

Här pratar vi om en sida som erbjuder reseguider som i vissa fall kommer vara bättre än Lonely Planet och övriga internationella resesidor. Det Travel Forum planerar har aldrig gjorts i Sverige innan, så konkurrensen finns inte ens på det här området.

Länkarna till andra resenyheter kommer försvinna, och istället ersättas med egna resenyheter. Travel Forum kommer m.a.o. att bli mer än "bara" ett reseforum.

Det kommer att bli en reseguide, en nyhetssida och mycket, mycket annat.

Feedback och alla tänkbara förslag på förbättringar från er är därför väldigt uppskattade. Men också kritik på vad ni ogillar.

admin
Citera
2013-11-02, 10:38
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Det kommer att bli en reseguide, en nyhetssida och mycket, mycket annat.

Feedback och alla tänkbara förslag på förbättringar från er är därför väldigt uppskattade. Men också kritik på vad ni ogillar.

admin

Utmärkt. Jag ska lägga upp en reseberättelse inom några dagar för att se hur det fungerar. Jag tror att just "trip reports" är nyckeln till en bra resesajt. Det måste vara enkelt skapa en sådan och arbeta med bilder.
Citera
2013-11-02, 13:31
Medlem
Spyrrans avatar
Ni råkar inte ha någon form av tidsplan för när dessa ändringar ska ske? Jag förstår att vissa saker kommer att ta tid därför undrar jag om det finns någon tidsplan, till exempel att X ska vara klart och lanseras inom ett halvår .

Vem/vilka är det som ska skriva reseguiderna och resenyheterna? Och hur bestämmer ni det? Är det tänkt att tex bara admins och resemods ska syssla med den biten, eller kommer vanliga medlemmar också få hjälpa till? Om vanliga medlemmar får hjälpa till, hur har ni tänkt lösa det då? Ska man anmäla sitt intresse eller väljer ni ut folk? Om bara admins och moderatorer får sköta den biten, varför?

Ska ni också integrera Travelforum med Flashback, så kanske ni kan se till att folk som är nya medlemmar eller som håller på att registrera sig blir medvetna om att Travelforum finns? "moldova1992" lär knappast vara den enda forumsmedlemmen som inte visste att Travelforum existerade när man hittade till Flashback.

Jag har nämnt saker som jag ogillar. Eftersom jag inte riktigt vet vad ni planerar mer specifikt eller när det ska införas/lanseras så väntar jag med att komma med konkreta förslag och önskemål. Har ni till exempel funderat på vad ni ska göra för att få folk mer aktiva? Som jag nämnde så fanns det till exempel bara 4 tips, varav de senaste skrevs år 2011. Aktiviteten är låg när det gäller annat också. Jag nämnde att jag ogillar resekartan och bilderna, har ni funderat på hur ni kan lösa det? Eller är det tänkt att jag ska komma med konkreta förslag på förbättringar?
Senast redigerad av Spyrran 2013-11-02 kl. 13:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in